BLOG PENA CIKGU MENGUCAPKAN SELAMAT DATANG KEPADA SAHABAT-SAHABAT SEKALIAN. MOGA KITA SENTIASA DALAM REDHA ALLAH


15 Okt 2010

Pilihanraya setiap hari

Apabila menyebut tentang pilihanraya, kita akan terbayangkan parti politik, bendera, penyokong, pondok panas, PACA, SPR, peti undi, atau dalam kontek Malaysia sekarang, kita terbayangkan Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Rakyat (PR). Pilihanraya dilihat urusan rakyat yang berumur 21 tahun ke atas sahaja. Sebenarnya tidak begitu. Jika disebut pilihanraya sekarang, ramai yang terbayangkan pilihanraya kecil DUN Galas, Kelantan dan Parlimen Batu sapi,Sabah. 2 kawasan tersebut bakal beruntung menjelang pilihanraya kecil kerana tidak semena-mena pasti ramai yang berkampung di sana dan dijanjikan pelbagai projek. Tidak kurang yang memiliki rumah sewa pasti menerima durian runtuh apabila ada yang sanggup menyewa dari beribu ringgit hingga berbelas ribu bergantung kepada jenis rumah sepanjang tempoh itu.

Lupakan seketika isu itu kerana bukan itu yang ingin saya perkatakan. Ini kerana pilihanraya itu semua orang sedar dan tahu. Yang ingin saya kongsikan adalah apa yang sering disebut oleh Tok Guru iaitu pilihanraya yang kita hadapi setiap hari. Pilihanraya samada untuk melakukan kebaikan atau keburukan, pilihanraya samada mengikut godaan syaitan mahupun malaikat. Namun itu tidak disedari oleh manusia, yang dinampak hanyalah pilihanraya yang jauh dari mereka.
Ihsan Pakcik Google

Kalau manusia sering ingat tentang pilihanraya ini, sudah pasti mereka akan sentiasa menjaga diri dari melakukan maksiat dan dosa besar kepada Allah. Ingin mengumpat, diingatkan ada pencatit di kiri dan kanan. Malaikat kiroman katibin yang tidak pernah jemu menulis amalan. Ingin rasuah, tidak akan jadi, ingin mencuri, tidak jadi, ingin menzalimi orang lain, tidak jadi. Tiada lagi amalan-amalan dosa besar yang dilakukan oleh manusia.

Kita sering melakukan dosa setiap hari namun target kita adalah zero dosa besar dan seminimum mungkin dosa kecil. Mencapai zero dosa kecil adalah mustahil bahkan merasa diri tidak berdosa juga merupakan sati dosa. Apapun, moga kita sentiasa berjaya mengawal diri.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails