BLOG PENA CIKGU MENGUCAPKAN SELAMAT DATANG KEPADA SAHABAT-SAHABAT SEKALIAN. MOGA KITA SENTIASA DALAM REDHA ALLAH


13 Okt 2010

"rugilah awak"

Niat saya untuk terus mengulas tentang bidang pendidikan agak terencat hari ini kerana insiden yang berlaku malam tadi. Sebenarnya mangsa bukan ada kaitan dengan saya pun tetapi kejadian tersebut amat mengejutkan kerana pertama kali saya dengar ia berlaku di Malaysia. Saya minat juga bola, tetapi entah kenapa sehingga sekarang belum pernah menjejakkan kaki ke stadium untuk menonton perlawanan bola sepak. Menurut seorang sahabat yang ke stadium malam tadi, keadaan seperti perang dunia. Penonton lebih kurang sama ramai, namun ruangan yang diberikan kepada pasukan pelawat dalam stadium hanyalah suku bahagian. Mana tak sesaknya. wallahu 'alam.

Berbalik dengan tajuk yang ingin saya sampaikan. Ianya berkenaan kisah semasa saya ditemudaga untuk perlantikan tetap dan ia dijalankan oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran (SPP). Entah bagaimana panel kedua yang menemuduga saya adalah seorang ustaz yang juga merupakan seorang penyelaras J-QAF negeri. Panel yang pertama adalah seorang Dato'. Memang begitu barangkali keadaannya iaitu panel pertama adalah 'orang besar'.

Saya merasakan saya ditemuduga sekejap sahaja berbanding rakan-rakan yang lain. Barangkali kurang dari 15minit. Selepas diminta memperkenalkan diri dan latar belakang keluarga, saya disoal tentang isu semasa berkenaan politik tanah air oleh panel pertama. Saya menjawab seadanya dengan baik, tidak terlalu beremosi kerana bimbang jika ianya sekadar untuk menguji fikrah. Dalam situasi kita sebagai timun, kita haruslah bijak menjawab supaya tidak terjerat. Walaupun saya berasa soalan itu sekadar menguji pengetahuan saja kerana tiada seorang pun rakan-rakan yang sudah ditemuduga sebelum ini kena dengan soalan tersebut, namun saya tetap perlu berhati-hati.

Sesudah itu, panel kedua diberi kesempatan menguji saya. Sebelum bertanyakan soalan, beliau meneliti sijil SPM saya dan berkata

"rugilah awak ni. Bahasa Arab Tinggi A1, kenapa awak ambik kursus matematik? subjek quran sunnah dan syariah pun bagus"tanya ustaz.

"sebenarnya Ijazah saya bukan dalam bidang agama.Itu hanya peringkat SPM ustaz. Sebab itu saya ambik matematik semasa KPLI", saya merasakan itu jawapan terbaik.

Beliau bertanya lagi "kalau begitu saya nak bertanya soalan dalam bahasa arab la. boleh?". lalu dia pun mula berbahasa arab.

"minta maaf ustaz, saya dah lama sangat dah tinggal bahasa arab ini.  Lebih kurang 10tahun dah saya tinggal",saya mula risau kerana ustaz itu seperti serius. Huh,nyata beliau berjaya memainkan emosi saya walaupun saya menyembunyikannya dalam senyuman.

"rugilah awak tak 'practice'. Hilang macam tu je lah Bahasa Arab awak ni", 'bebel' ustaz ini lagi.

"Tu lah, saya pun rasa rugi juga, tapi nak buat macam mana, saya takde geng nak bercakap", saya mula berani 'menjawab'.

Seterusnya beliau bertanya soalan dalam Bahasa Melayu sahaja. huh, alangkah bagusnya kalau saya melayan saja ustaz itu berbahasa arab tadi. Lagipun bukan beliau gunakan bahasa tinggi sangat pun tadi. Rugi jg.

Sebenarnya ada juga beberapa soalan yang tidak dapat dijawab dengan baik dan dijawab dengan salah, namun mereka berdua banyak membantu saya memberikan jawapan yang terbaik.

Sebelum meninggalkan bilik, ustaz itu berkata kepada saya.

"Kalau ikutkan saya nk suruh awak baca al-quran dan soal tajwid tadi, tapi awak bukan JQAF".

Saya hanya tersenyum. InshaAllah saya tidak bermasalah untuk keduanya jika ustaz menyuruhnya tadi. Jazakallah Dato' dan Ustaz.

Pelik juga, barangkali disebabkan berjanggut ramai yang ingat saya adalah JQAF termasuk panel dan rakan-rakan yang mengikuti temuduga itu. Apa ustaz dan pelajar JQAF saja kah yang boleh menyimpan janggut?

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails