BLOG PENA CIKGU MENGUCAPKAN SELAMAT DATANG KEPADA SAHABAT-SAHABAT SEKALIAN. MOGA KITA SENTIASA DALAM REDHA ALLAH


3 Okt 2010

Saya orang kaya. Anda?

Hanya bekerja sebagai seorang cikgu sudah menganggap diri kaya? Pelik kan? Tidak, saya kaya bukan kerana saya seorang cikgu. Di zaman yang serba mahal ini, sukar untuk kita seseorang itu mengatakan dia seorang yang kaya. Bahkan jika ditanya mereka hanya mengatakan bahawa mereka adalah orang biasa-biasa saja iaitu tidak kaya dan tidak miskin.

Apakah yang menyebabkan saya mengaku sebagai kaya? Banyak sangat ke duit? Menurut ulama', seseorang itu dianggap kaya jika dia mempunyai makanan untuk dimakan pada hari ini dan hari esok. Saya memilikinya maka saya dikira sebagai kaya. Anda semua pun sama kan?

Jika kita semua berfikiran jernih begini, inshaAllah kita sentiasa hidup dalam ketenangan tanpa terlalu mengejar kepada keduniaan. Berpada-padalah dengan harta yang ada dan bersyukurlah atas nikmat yang diberikan kepada kita. Kita mempunyai makanan yang cukup untuk hari ini dan esok, sudah dianggap kaya.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails