BLOG PENA CIKGU MENGUCAPKAN SELAMAT DATANG KEPADA SAHABAT-SAHABAT SEKALIAN. MOGA KITA SENTIASA DALAM REDHA ALLAH


9 Okt 2010

Apa sudah jadi dengan anda?

Bulan syawal telah selamat melabuhkan tirai malam tadi, datang pula zulkaedah mengambil tempat. Apa khabar amalan puasa sunat syawal anda? Sempat mengerjakan atau hanyut dengan jemputan perut (baca:rumah) terbuka? Bagi muslimah, pandangan mana yang anda gunakan?Menyelesaikan puasa ganti atau mengerjakan sunat ataupun gabung puasa(pendapat lebih kuat untuk diasingkan. rujuk web ustaz zaharuddin)? Jika menyelesaikan yang sunat dahulu, bolehlah menyegerakan qadha puasa sementara masih hidup ni. Kalau sudah sampai ajal, susah pula nanti untuk selesaikan hutang dengan Allah ini.

Bagaimana pula dengan amalan kita sekarang?Apakah kita masih maintain dengan amalan ibadah kita di bulan ramadhan dulu atau sudah kembali kepada amalan kita sebelum ramadhan dulu. Kalau begitu, rugilah kita tidak mengambil peluang untuk meneruskan momentum yang kita dapat sepanjang bulan ramadhan.

Sudah berapa juzu' agaknya kita baca sepanjang syawal yang lalu? Jika ramadhan kita mampu khatam sekali, dua kali atau tiga kali al-quran, sepanjang syawal sudah berapa juzu' yang telah selesai?

Jika dalam bulan ramdhan kita mampu bersolat tahajud dan berqiamullai sepanjang tempoh itu, sudah berapa kali kita bangun dalam syawal yang lalu?

Jika dalam bulan ramadhan kita mampu berwitir setiap malam, apakah kita masih meneruskannya usai solat isya dalam bulan syawal yang lalu?

Jika kita mampu berpuasa setiap hari dalam bulan ramdhan yang lalu, apakah yang menghalangkan kita dari mengerjakan puasa sunat sekurang-kurangnya pada hari isnin dan khamis pada bulan yang lain?

Jika begitu ringan kita bersedekah pada bulan ramadhan,apakah kita masih meneruskannya pada bulan yang lain?

Jika kita...
jika kita...
jika kita...

Bergitu banyak jika boleh kita senaraikan kerana banyaknya amal ibadah yang kita lakukan sepanjang ramadhan, namun apa yang sudah terjadi pada kita sehingga hari ini? Apakah masihjh meneruskannya. Jika ya, Alhamdulillah namun jika sebaliknya sama-samalah kita muhasabah kembali diri kita. Jika amal kerana ramadhan, sesungguhnya ramadhan sudah meninggalkan kita dan belum tentu kita sampai kepadanya. Namun jika amal kita kerana Allah. Sesungguhnya Allah kekal abadi.

2 ulasan:

aisyahHumaira berkata...

Salam ya ustaz...

Jazakallah atas perkongsian ni..
Banyakkan perkara yg masih perlu diperbetulkan dan ditingkatkan..mudah-mudahan dpt istiqomah berterusan di luar ramadhan..Insya'ALLAH

Al - Mu'allim berkata...

wassalam...

afwan.
Peringatan ini lebih kepada diri sendiri.Namun dikongsi untuk semua moga ada manfaatnya.InshaAllah.

Sama2 kita istiqamaH dalam amalan kita.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails