BLOG PENA CIKGU MENGUCAPKAN SELAMAT DATANG KEPADA SAHABAT-SAHABAT SEKALIAN. MOGA KITA SENTIASA DALAM REDHA ALLAH


30 Okt 2010

Beruntungnya rakyat Terengganu, tapi...

Apabila menulis tentang beruntungnya menjadi wanita islam, bukan bermaksud saya tidak bersyukur menjadi seorang lelaki Muslim tetapi untuk saling memberi peringatan bahawa wanita itu bejaya diselamatkan oleh Islam dari terus menjadi golongan kelas kedua. Lebih-lebih lagi terpilih menjadi wanita Islam dengan hidayah yang diberikan oleh, 2 kali beruntung mereka ini. Namun berapa ramai yang berfikir?

Lalu apabila saya menyatakan betapa beruntungnya rakyat Terengganu bukan bermaksud saya tidak gembira dengan negeri Kelantan bahkan saya bersyukur kerana menjadi rakyat Tok Guru dan Sultan Muhammad ke-V. Namun untungnya rakyat Terengganu adalah kerana Allah melahirkan seorang ulama hebat seperti Ustaz Azhar Idrus di negeri tersebut. Pada saya Ustaz Azhar ini adalah seorang yang cukup hebat dan terkenal di seluruh negara bukan kerana ceramahnya yang menarik tetapi juga ilmu yang dimilikinya.

Betapa Ustaz Azhar diminati oleh rakyat Malaysia sehingga untuk menjemputnya memerlukan temujanji yang  lama kerana senarai menunggu yang ramai. Kehadiran beliau ke Kelantan pasti akan menarik hadirin dari segenap tempat untuk mendengar secara life dan bersua muka walaupun sebenarnya ceramah tersebut boleh dibeli dalam bentuk cd. Inilah kelebihan yang ada pada beliau.

Beruntung rakyat Terengganu memiliki Ustaz Azhar Idrus kerana boleh mendengar ceramah beliau pada bila-bila masa kerana beliau mempunyai jadual kuliah mingguan dan bulanan di banyak Masjid atau Surau di sana. Berbanding rakyat di negeri lain yang terpaksa menunggu 29,30 dan 31 haribulan setiap bulan untuk mendengar ceramah beliau. Ini kerana 3 tarikh tersebut saja yang dikosongkan untuk kuliyah jemputan. Bayangkan dengan hanya 3 tarikh setiap bulan beliau ingin memenuhi semua jemputan, sudah pasti tidak mampu.

Saya mula mengenali penceramah ini menerusi klip video berikut yang dihantar ke telefon bimbit  oleh seorang rakan pada tahun 2008. Ketika itu saya masih bekerja sebagai seorang pegawai kerajaan.



Pada ketika itu hanya mengenali kerana lawaknya. Namun apabila suatu hari saya diarahkan untuk outstation ke Terengganu, barulah saya dapat menemui cd beliau dan timbul rasa kagum dengan ilmu yang dimiliki beliau. Dalam lawak, terselit ilmu yang begitu banyak dan setiap dalil yang diberikan akan dinyatakan kitab rujukan. Kadang-kadang saya terfikir kenapa ilmuan kita yang belajar dengan ulama'-ulama' hebat di timur tengah ataupun belajar secara formal di Universiti tidak dapat menghasilkan produk seperti Ustaz Azhar Idrus?

Tapi...


Tapi sayang, walaupun Terengganu dikurniakan Ustaz Azhar Idrus, tetapi gerakan Islam gagal untuk memerintah negeri tersebut. Setiap ceramah Ustaz Azhar dihadiri oleh ramai manusia sehingga sesak masjid atau surau tetapi Islam masih gagal memerintah di sana. Apa mungkin para hadirin hanya datang untuk mendengar 'lawak' bukan untuk mencedok sebanyak mungkin ilmu dari beliau. Wallahu'alam.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails