BLOG PENA CIKGU MENGUCAPKAN SELAMAT DATANG KEPADA SAHABAT-SAHABAT SEKALIAN. MOGA KITA SENTIASA DALAM REDHA ALLAH


29 Dis 2012

Cikgu janganlah berkira sangat

Saya rasa hampir semua rakan-rakan guru sudah selesai bermesyuarat bagi persediaan untuk sesi persekolahan 2013. Kalau pun belum, mungkin hanya guru-guru di Malaysia Timur kerana kebiasaan mereka bermeyuarat agak lewat. Di semenanjung, ada yang bermula 24, ada yang bermula 26 dan ada juga bermula 27. Ianya dikira hari bekerja dan sebarang ketidakhadiran perlu disertakan sijil sakit (MC) atau gunakan peruntukan Cuti Rehat Khas (CRK) yang masih ada. Oleh sebab itulah, biasanya tarikh selepas krismas, cikgu-cikgu tidak lagi dibenarkan ke luar negara atas urusan lawatan sosial dan sebagainya.

Usai mesyuarat guru, pasti ianya disusuli pula dengan mesyuarat j/kuasa induk Kurikulum, j/k induk Hem, j/k koko dan sesetengahnya terus menyambung dengan mesyuarat panitia, mahupun mengadakan LDP dan juga hari orientasi pelajar-pelajar baru. Alhamdulillah, saya sudah selesai semuanya. Pada mulanya rasa nak kembali ke kampung, rasa nak mmukat dan makan ikan darat, namun setelah menimbang banyak perkara, ku pendamkan rasa hati ini.
SmartStudy
gambar dari sini
Sudah pasti apabila usai semuanya, cikgu-cikgu sudah mengetahui tugasan-tugasan untuk tahun hadapan. Agak mustahil untuk semua cikgu mendapat tugasan yang sama rata dengan rakan-rakan guru yang lain. Pasti ada cikgu yang dapat kerja lebih atau yang dapat bebanan kerja yang kurang. Nasihat saya, usahlah berkira sangat, cikgu.

Kadang-kadang kita kurang beban tugas tahun ini, tapi tahun hadapan kita akan lebih pula atau kita lebih tahun ini, tahun lepas kita dah kurang dah. Hidup ini berputar-putar dan tidak statik. Saya teringat kisah di sekolah lama, seorang cikgu kecoh kerana mendapat jawatan lebih satu dari cikgu lain. Padahal ada lagi cikgu yang jawatannya lebih banyak dari beliau, namun kecoh satu sekolah kerana beliau tidak berpuas hati. Saya amat tidak senang dengan situasi ini, sepatutnya beliau bersyukur kerana jawatan yang diberikan bukan berat mana pun. Padahal sebelum ni, beliau lah yang paling sedikit beban tugas kerana baik dengan pentadbir.

Hurm, sesi 2013 sebenarnya tugasan saya lebih banyak dari tahun 2012. Ada jawatan yang ditarik balik, namun diganti dengan jawatan lain dan ada juga beberapa pertambahan jawatan baru. INshaAllah cikgu, cuba ikhlaskan diri untuk menerima jawatan tersebut dan cuba yang terbaik. Jika kita asyik merungut, dibimbangi hasil kerja ntah ke mana dan apa pun tak dapat melainkan keletihan.

Mungkin ada juga yang cakap 'cikgu 'baru' semangat dia lebih', sebab tu nak merungut.(cikgu lama adalah cikgu yang sudah berkhidmat belasan tahun). Sebenarnya tak juga.  Bila kita berkerja dengan rakan guru yang berkerjasama inshaAllah tidak akan timbul masalah bebanan kerja dan sifat berkira atau dengki sesama rakan guru.
"...janganlah Engkau jadikan dalam hati perasaan hasad dengki dan dendam terhadap orang-orang yang beriman..." (AlHasyr ; 10)
Moga keikhlasan kita mengajar akan melahirkan murid yang bukan saja bijak dalam pelajaran tetapi juga mempunyai sahsiah dan akhlak yang baik. Ameen.

##Nasihat buat diri dan rakan-rakan guru dan bakal-bakal guru


28 Dis 2012

Korban ke-8 banjir

Posting sebelum ni korban pertama, sekarang dah ke-8. Ajal maut di tangan Allah, namun apakah tiada usaha di peringkat kita? Innalillah..



28 Disember 2012
KUALA LUMPUR - Dua kamatian akibat banjir dicatatkan setakat pukul 10.30 malam tadi dengan masing-masing satu di Terengganu dan Negeri Sembilan menjadikan mangsa korban meningkat kepada lapan orang.

Menurut portal banjir Majlis Keselamatan Negara (MKN), seorang maut akibat lemas di Jelebu, Negeri Sembilan dan seorang lagi di Setiu, Terengganu.

Di Terengganu, setakat petang tadi telah meragut enam nyawa iaitu tiga di Kemaman, dua di Setiu dan seorang di Kuala Terengganu.

Keadaan banjir di Kelantan dan Terengganu bertambah buruk malam tadi apabila jumlah mangsa banjir yang ditempatkan di pusat-pusat pemindahan di dua negeri

Pantai Timur itu meningkat kepada 22,609 orang berbanding 21,800 petang tadi.

Menurut portal itu, mangsa banjir di Pahang malam ini meningkat kepada 448 orang berbanding 435 petang tadi.

Mangsa banjir di Johor kini kekal seramai 13 orang.

Sementara itu di KELANTAN, keadaan banjir pada malam tadi tidak banyak berubah apabila jumlah mangsa banjir berkurangan sedikit kepada 6,809 orang.

Menurut portal rasmi kerajaan negeri, jumlah itu merangkumi 2,145 buah keluarga yang telah ditempatkan di 28 buah pusat pemindahan.

Jumlah yang dipindahkan di Pasir Mas adalah seramai 4,265 orang, Tumpat (2,329), Kota Baharu (197) dan Pasir Puteh (18).
Sungai Golok di Rantau Panjang masih melepasi paras bahaya namun ia semakin menyusut termasuk sungai-sungai utama yang lain.

Keadaan cuaca pada malam tadi adalah baik.

Dalam pada itu, di TERENGGANU, mangsa banjir meningkat kepada 15,800 orang berbanding 14,894 petang tadi. - Bernama

26 Dis 2012

Korban pertama banjir

Lepas sudah mesyuarat pertama guru. Ada beberapa pertambahan jawatan lagi kali ini, tapi biarlah. Seronok berjumpa rakan-rakan guru yang lama tak jumpa, ada juga murid yang datang bersalaman.

Duk risau tentang korban banjir, akhirnya ada juga korban yang saya rasa ini korban pertama di Pantai Timur. Alah, risau sungguh la kalu main nge air banyok nih. Moga Allah mencucuri rahmat ke atas allayarhamah. Hok mano nak g mmukat tuh, hati2 la deh.



26 Disember 2012
Banjir: Wanita lemas, korban pertama Terengganu
Anggota polis mengangkat mayat mangsa lemas akibat banjir di Kanpung Hulu Seladang Setiu Terengganu malam ini. - Foto Bernama
KUALA TERENGGANU -  Seorang wanita menjadi korban pertama banjir di Terengganu apabila ia ditemui lemas setelah terjatuh ke dalam sungai Lanjut berdekatan Jambatan Permaisuri semalam.
Ketua Operasi Penyelamat Balai Bomba dan Penyelamat Setiu, Mohd Izani Zakaria ketika mengesahkan kejadian itu berkata, pihaknya dengan bantuan penduduk kampung, menemui mayat mangsa pada pukul 6.30 petang berdekatan tempat mangsa terjatuh.  
Samhanim Ramli, 36, dikatakan tergelincir ketika sedang menahan pukat jaring bersama suaminya, Wan Amran Wan Sudin di sungai tersebut kira-kira pukul 3 petang.  
Mayat dibawa ke Hospital Setiu untuk bedah siasat.
Sementara itu, jumlah mangsa banjir di Terengganu meningkat kepada  6,100 orang sehingga 8.30 malam ini berbanding 5,297 orang petang tadi. Mereka kini tempatkan dipindahkan di 106 pusat pemindahan banjir.
Menurut portal banjir negeri, jumlah terbesar mangsa banjir yang dipindahkan adalah di Dungun iaitu seramai 1,221 orang diikuti Besut (1,096), Hulu Terengganu (1,046), Kemaman (979), Kuala Terengganu (807), Setiu (707) dan Marang (244).
Air di beberapa batang sungai termasuk sungai Besut di Kampung La; sungai Dungun iaitu di Pasir Raja dan Kuala Jengai; sungai Nerus, di kampung Langkap di sini; sungai Setiu di Permaisuri; dan sungai Telemong di Kuala Ping, Hulu Terengganu kekal berada di paras bahaya.  
Namun, setakat ini tiada jalan utama yang menghubungi negeri ini ditutup kepada kenderaan.
Tinjauan Bernama di beberapa lokasi di Kampung Tasik dan Kampung Buluh di Setiu mendapati perbuatan beberapa penduduk yang bermain air di jalan raya dilihat boleh mengancam nyawa mereka memandangkan air yang mengalir amat deras di situ.
Seorang penduduk ketika ditemui Ibrahim Yahya, 56 berkata banjir ini disifatkan sebagai yang terburuk melanda daerah ini sejak tujuh tahun lepas.
"Daerah ini sering dilanda banjir namun tidaklah seteruk ini dimana air begitu cepat naik ke dalam rumah dan menyukarkan kami untuk bergerak dengan arus yang deras," katanya.

Ubi rebus + cekmek

Rasa tak puas lagi menulis pasal banjir. Musim banjir ni, paling laku adalah ubi rebus. Ubi kayu, ubi stelo dan ubi badak antara yang terfemes. Dulu-dulu, rajin juga gi gali ubi, namun sekarang lebih selesa membeli kerana harganya yang murah. 'Tigo amah' sekilo atau kadang-kadang 4kilo 5rial. Beli sekilo pun tak habis nak makan.
cekmek jadi gini sebab ubi stelo warno lain

Ubi kayu

Ubi badok

Nak balik semalam, nampak banyak ubi stelo dan ubi kayu di dapur, lalu timbul rasa nak makan cekmek. Tak tahu la apa nama bakunya. Hari tu dah buat dah skali, mendapat sambutan yang menggalakkan jadi kali ni rasa nak buat bertambah-tambah lebih-lebih hari terakhir sebelum bertolak.

Senang je nk buat cekmek ni. Ambik ubi stelo dan rebus. Bila dah empuk, kupas kulit dan  lenyek atau tumbuk dengan lesung. Kemudian campur gandum secukup rasa dan buat macam doh. Kemudian ambik sedikit doh tadi dan bulatkan kemudian leperkan, isi gula dan bujurkan.

Dah siap, saya suruh adik bongsu goreng. Best juga ada adik perempuan ramai ni, cuma sebab 2 orang je adik perempuan kat rumah, so suruh je la adik bongsu.

Malam tadi telefon bonda bertanyakan keadaan banjir. Kata bonda, hujan tidak lagi lebat seperti sebelumnya, namun air dilihat semakin meningkat kerana Thailand melepaskan air dari empangan mereka. Memang inilah keadaannya setiap kali musim banjir. Jika air empangan melepasi satu tahap, mereka akan melepaskan airnya untuk mengelakkan empangan itu pecah dan mengakibatkan banjir lebih teruk. Penduduk memang sudah sedia maklum dan bersedia. Tambahan pula, pelepasan air dilakukan secara beransur-ansur.

Masa untuk ke sekolah. Jumpa lagi




25 Dis 2012

Banjir

Alhamdulillah. Selamat tiba di Pulau Pinang selepas mengharungi hujan yang sangat lebat di Kelantan. Rupanya di Pulau Pinang ini sang mentari begitu galak memancar sinarnya. Tidak sempat untuk merasai suasana banjir pada tahun ini kerana 'puye bah' lambat kali ni.
oreng pun sodap...

Apabila teringat banjir, pasti yang akan berada dalam ingatan adalah ikan darat. Asam pedas haruan dan puyu goreng sudah cukup untuk mengecurkan liur dibibir. atau mungkin juga keli masak lemak. Berpagi-pagian memasang pukat, berpetang-petangan melihat hasil tangkapan dan berterusan setiap pagi dan petang di baruh hinggalah air surut.

Tika di bangku sekolah rendah, musim sebegini kadang-kadang mengikut pakcik mencerut rumput untuk santapan lembu atuk dan lembunya. Sekadar suka-suka, sambil menunggu, sambil mengintai peluang untuk menangkap ikan. Pada waktu kecil juga, kerap kali musim begini ops belalang dilancarkan. Lama sungguh tak makan belalang goreng. Ini merupakan hidangan kegemaran tika kecil dulu. Kenalkah generasi sekarang akan belalang goreng? Atau hanya di kampungku saja hidangan ini 'pupus'.

Banjir juga dilihat sebagai proses tapisan untuk tamu-tamu rumah Allah. Mana taknya, untuk ke surau perlu mengharungi air paras peha. Namun ada juga yang diberi hidayah oleh Allah untuk ke Masjid, ada juga yang memilih untuk ke masjid yang lebih jauh, malah ada juga yang hanya bersolat di rumah atas alasan dhorurat. Ada juga yang mengupah bocah-bocah untuk menolak perahu ke tempat solat.

Paling kasihan adalah mangsa banjir dari kalangan orang tua, pemilik kenderaan dan pemilik rumah itu sendiri. Itu semasa banjir, selepas banjir, kena membersihkan rumah pula. Moga Allah memberi kemudahan kepada mereka untuk menghadapi dugaan ini. Pada masa ini wakil rakyat yang bertanggungjawab merupakan golongan yang paling sibuk. Apa taknya, anak buah di segenap tempat memerlukan bantuan.

Moga banjir kali ini tidak meragut korban seperti tahun-tahun yang lepas. Kepada semua, awasi lah kanak-kanak. Bukan hanya yang ada pertalian dengan kita, sebaliknya kepada semua kanak-kanak yang kita lihat sedang membahayakan diri masing-masing. Mereka itu tidak sedar akan bahaya, justeru tugas yang dewasa inilah menegur mereka.

24 Dis 2012

Bersedia untuk ke sekolah

Nampaknya cuti sekolah kian sampai ke penghujung. Saya sedang meniti detik-detik terakhir di kampung halaman sebelum berlepas ke Pulau Pinang. Mesyuarat pertama guru bakal berlangsung pada 26 Disember. Sengaja diawalkan keberangkatan pada kali ini untuk mendapatkan rehat secukupnya di sana supaya minda betul-betul bersedia untuk menghadapi Mesyuarat yang akan berterusan sehingga sesi persekolahan dibuka.

Lagipun masih perlu menyinggah di rumah keluarga angkat di seberang prai bagi menghulurkan titipan dari bonda buat mereka di samping kasihan kepada housemate yang keseorangan di sana kerana sudah tiba sejak 14 Disember yang lalu. Awal sungguh beliau datang.

Seminggu ini hujan turun tidak henti-henti di kampung halaman. Adakalanya lebat adakalanya renyai. Sangat jarang kelihatan sang mentari. Apakah ini petanda musim banjir bakal tiba? Hurm, alhamdulilah, banjir tidak pernah sampai ke halaman rumah walaupun tinggal bersebelahan tali air. Banjir semacam satu rezeki kerana dapat menahan pukat di baruh, kerana itu saya suka akan situasi ini. Namun, apa guna kita gembira tetapi di kawasan lain rumah-rumah mereka ditenggelami air banjir. Kesian mereka, pasti susah apalagi jika ada anak kecil atau orang tua lebih-lebih lagi terpaksa berpindah.

Rasa sedih pun ada nak tinggalkan kampung halaman ini, namun perjuangan mesti diteruskan. Tak sempat pula nak merasa hasil tanaman sepanjang cuti sekolah ini. Mudah-mudahan tanaman kacang botol yang diusahakan ini dapat dinikmati hasilnya nanti. Seronok juga melihat tanaman-tanaman ni membesar, kalau tahu nak je tanam tanaman-tanaman lain lagi. Setakat kacang botol dan lada, apalah sangat. Namun kita perlu bersyukur dengan apa yang ada.
gambar dari sini
Rasa semangat nak mengajar pun ada dah ni apalagi terkenangkan keputusan peperiksaan yang lepas. Moga tahun hadapan keputusannya lebih bagus dari tahun ini. Mohon doa sahabat-sahabat ya. Tahun depan nak jadi cikgu yang lebih baik dari tahun ini. Alhamdulillah, sedikit sebanyak pembacaan yang dibuat moga mampu membenihkan hasil yang lebih baik.

Berharap juga tiada lagi kes-kes disiplin yang teruk berlaku pada tahun hadapan. Sedih mengenangkan beberapa kes yang berlaku di luar jangkaan pada tahun ini. Pada tahun hadapan, bilangan pengawas dikurangkan, moga kualiti mereka lebih baik dari kuantiti pada tahun ini dan dapat memberi kerjasama yang baik.

Paling sedih, sekolah kehilangan seorang ustaz yang sangat berdedikasi kerana perpindahan beliau ke sekolah berdekatan rumah. Moga mendapat pengganti yang lebih baik. Memang benar yang patah pasti kan tumbuh dan yang hilang akan berganti namun yang tumbuh tidak semestinya sama dengan yang patah dan yang berganti tidak semestinya lebih baik dari yang hilang. Apapun, perjuangan mesti diteruskan.

Akhirul kalam, mohon doa dari sahabat-sahabat untuk kebaikan kita bersama. Allahumma Ameen.

20 Dis 2012

Saya dan rokok : episode 2

Sepatutnya ni dah masuk episode ke-5 selepas lama saya tulis episode 1, namun saya letakkannya di episode ke 2 kerana masih belum di publishkan episode yg lain. Takkan nak langkau episode. Ada kisah di sebalik episode ini,  baru sekarang saya berkesempatan untuk menulisnya.

Sebenarnya tulisan ini berada di dalam draft sejak setahun lalu, entah kenapa tidak terbuka hati untuk menyiapkannya dengan sempurna. Kadang-kadang terlalu banyak alasan menyebabkan saya malu kepada diri saya sendiri. Lagipun saya telah berjanji untuk menyambung tulisan tersebut.

Namun, kali ini sebelum saya menyambung tentang apa yang saya tulis pada ayat terakhir di dalam tulisan episode 1, saya ingin menyentuh satu lagi tajuk tentang rokok yang tidak kurang pentingnya dalam kita cuba untuk mendidik masyarakat iaitu tentang cikgu yang merokok.
gambar dari wikipedia
CIKGU MEROKOK

Menjadi seorang cikgu bukan saja kita mengajar dengan kata-kata, bahkan dengan perbuatan kerana apa yang kita lakukan akan dilihat dan cuba ditiru oleh murid. Bahkan cikgu sebenarnya lebih dipercayai oleh murid berbanding dengan ibu bapa mereka. Benarlah kata pepatah cikgu kencing berdiri, murid kencing berlari.

Saya teringat ketika mengajar murid tentang tajuk bahaya merokok. Pelbagai penerangan dan huraian panjang lebar tentang bahaya merokok saya berikan kepada mereka sehingga habis masa saya di dalam kelas tersebut. Di akhir kelas, seperti biasa saya membuka soalan kepada mereka jika ada sebarang kemusykilan.

Tiba-tiba seorang murid mengangkat tangan.

"Ya, silakan,".

"Cikgu, cikgu Azmi(bukan nama sebenar) merokok tu. tak bahaya ke?", tanya Amirul

"Ya, cikgu. Saya nampak Cikgu Azmi merokok kat tepi padang sana," tambah Joseph.

"Kadang-kadang dia buat asap bulat-bulat cikgu," sampuk Jhonny.

"Err..Err..," susah juga saya nak menjawab. Mengenangkan Cikgu Azmi adalah kawan saya, juga seorang cikgu tetapi saya berfikir murid-murid di hadapan saya ini lebih utama untuk saya didik.

"Ha..Macam mana tu, cikgu?," Khaleel dan Tajudeen bertanya serentak.

"Tak kira sesiapa. Kalau merokok, ianya tetap bahaya walaupun orang yang merokok itu cikgu,", jawab saya.

"Jadi, cikgu Azmi pun akan mati ke sebab hisap rokok?," tanya Cheong pula memandangkan ada gambar mayat berbungkus kesan akibat rokok. Dushh..

"Macam cikgu cakap tadi, merokok ni memberi bahaya kepada jantung kita sepeti mana dalam gambar... bla bla bla," Saya menghurai kembali apa yang saya terangkan dengan ringkas tetapi penuh yakin.

Saya sangat bersyukur kerana tidak menjadi seorang perokok. Walaupun ada antara rakan-rakan yang merokok, alhamdulillah saya tidak langsung teringin. Mungkin kesan dari cuba-cuba dulu :)

Tapi tu lah. Amat sukar untuk mendidik murid jika cikgu sendiri yang melakukan kesalahan yang nyata di hadapan murid. Kita ingin mendidik murid tidak merokok tetapi kita merokok dihadapan mereka. Bahkan merokok pula di hadapan mereka.

Usai kelas, saya ke bilik guru dan berjumpa cikgu Azmi.

"Tadi aku masuk topik rokok. Duk terang-terang kat depa, depa cakap duk nampak hang hisap rokok tepi padang. Letih juga nak menjawab," jelas saya.

"Owh, hang terang je kat depa. Cakap bahaya hisap rokok ni dan jangan jadi cam aku", jawab cikgu Azmi ringkas.

Merokok adalah bahaya kepada kesihatan kita bahkan Majlis Fatwa telah mengemukakan mengeluarkan fatwa HARAM MEROKOK berdasarkan hujah-hujah yang diberikan. Amat tidak patut ianya diamalkan oleh seorang muslim, apalagi seorang cikgu lebih-lebih lagi dilakukan dihadapan murid.

Kepada yang belum mencuba, usah cuba melakukan sesuatu yang haram walaupun sekali.

Mohon maaf jika ada yang tersinggung. Wallahu a'lam

17 Dis 2012

Alkisah tentang jodoh

gambar dari sini
Jodoh seperti rezeki, ia telah ditentukan. Namun, kita tidak tahu apa yang telah ditentukan oleh Allah.  Dengan berpegang pada hakikat itu kita diperintah-Nya agar berusaha. Carilah jodoh yang baik, rezeki yang baik dengan jalan yang baik juga.

Siapa jodoh kita? Berapa banyak rezeki kita? Dan bila? Itu bukan kerja kita. Itu ketentuan ALlah. Milik kita hanya usaha. Jadi, berusahalah dengan baik, Allah pasti tidak akan mengecewakan kita.

"Dulu saya tidak pernah melihat wajah bakal isteri saya," kata seorang abang yang sangat saya hormati.

"Pelik tu bang. Bagaimana jodoh abang diaturkan?"

"Ikut pilihan guru agama yang mengajar saya," jawabnya.

"Mengapa tidak mahu melihat wajahnya? Kan itu dibenarkan oleh syariat? Barangkali sebab waktu itu tidak ada facebook dan twitter?," gurau saya.

"Memang belum ada. Tetapi ada cara lain. Gambar dan cara-cara yang lain ada, tetapi sebenarnya ada sebab lain...."


13 Dis 2012

Aku mencari isteri yang sempurna

Tidak pasti samada saya pernah menulis tentang ini. Jika sudah, anggaplah ianya satu ulangan namun jika belum moga boleh diambil pengajaran darinya.
gambar ihsan google
Alkisah ada 2 orang pemuda yang sedang bersembang tentang jodoh. Kata seorang pemuda kepada sahabatnya.

"Mengapa belum berkahwin?", tanya beliau.

"Saya mencari yang solehah", jawab sahabatnya. 

"Dulu saya sudah bertemu yang bijak dan cantik, namun saya terpaksa melupakannya kerana meyedari akan kesombongannya", sambung sahabatnya lagi.

"Apakah sekarang kamu belum menemukannya lagi?", tanya beliau lagi.

"Aku teruskan pencarianku lagi namun ada saja kekurangan yang aku temui sehingga akhirnya aku temui seorang wanita yang sempurna pada pandanganku", jawab sahabatnya.

"Jadi? Mengapa tidak kamu kahwini saja muslimah itu?", soal beliau kebingungan.

"Wanita itu juga sedang mencari yang sempurna untuk dijadikan suami", jawab sahabatnya.

Pengajaran ; Semua yang berkunjung ke sini, bijak-bijak semua dah kan. So, pandai-pandai lah menilai dan membuat kesimpulan sendiri ye :-D

11 Dis 2012

coretan Santai : Kedai kopi atuk

Sebenarnya artikel ini sudah saya tulis setahun yang lalu, entah mengapa ia terperuk di dalam draft bersama 50 lagi tulisan lain,hurm.
gambar dari sini
Atuk saya seorang pengusaha kedai kopi. Setiap pagi dan petang, pasti ramai sekali penduduk kampung berkumpul di sana seolah-olah menjadi 'port' untuk mereka bertemu dan bersembang. Sewaktu allayarhamah nenek ada dulu, nenek menjual nasi berlauk manakala atuk menebar roti canai. Selepas pemergian nenek, atuk berhenti dari menebar roti canai dan hanya menyediakan minuman saja sementara nasi-nasi ada orang datang bawa untuk dijual.

Berkumpul, bertemu dan bersembang di kedai kopi atuk bukanlah kaki lepak sembarangan. Usia sudah tua namun tidak nampak ketuaan pada kudrat mereka. Paling mengagumkan saya, kebanyakan mereka adalah kaki-kaki surau. Usai solat subuh berjemaah di masjid, mereka akan pulang ke rumah masing-masing menguruskan hal ehwal rumah tangga.

Kemudian, datang ke kedai kopi atuk untuk bersembang sambil menikmati sarapan pagi. Bukan secara serentak, tetapi seakan bergilir-gilir kerana jika semuanya datang pada masa yang sama pasti tidak muat kedai itu. Pelbagai isu yang dibincangkan dari sekecil-kecil perkara hingga lah sebesar-besar perkara dan paling digemari mereka adalah isu politik. Riuh kedai dengan bicara mereka.

Aneh sekali, nampak seperti kekampungan yang tidak tahu apa-apa melainkan sawah bendang, namun mereka amat up to date dengan isu semasa. Kadang-kadang isu yang dibincangkan belum pun keluar di dalam akhbar. Macam internet pun ada. Seorang mengeluarkan isu, masing-masing mengulas dan memberi pandangan. Sepanjang cuti ini, kerap juga saya ke sana menolong atuk membasuh cawan-cawan yang mereka minum sambil mendengar bual bicara mereka.

Paling menarik, apabila duduk saja mereka, atuk akan membancuh minuman mereka tanpa perlu mereka memesan. Teh, teh 0, kopi, nescafe mahupun minuman 3in1 seperti kopi janggut, susu kambing dan sebagainya, atuk sudah tahu apa yang mereka ingin minum. Barangkali kerana sudah lama bersama mereka dan hampir setiap pagi dan petang mereka datang.

Usai bersarapan dan bersembang merapatkan ukhuwwah antara mereka, masing-masing bergerak ke tempat mencari rezeki. Ada yang bertani, menternak binatang, tukang rumah, bawa teksi dan sebagainya. Ada juga yang merupakan golongan pencen yang terus pulang ke rumah. Namun begitulah, pergi seorang ada lagi yang lain datang mengambil tempat. Isu yang dibincangkan tidak pernah habis.

Menjelang tengahari tiada yang datang minum. Suasana menjadi sepi, cuma yang ada adalah budak-budak yang datang membeli barangan runcit pesanan para ibu. Kedai kelihatan lengang dan biasa atuk berehat sambil membaca kitab-kitab lama yang ditadah sewaktu usia muda.

Usai solat asar, kedai kopi atuk kembali meriah. Ada yang datang dari surau, ada juga datang dari rumah meyambung perbincangan pagi tadi yang belum selesai atau membuka topik baru. Keadaan menjadi riuh seketika dengan asap rokok bergelumbang sesama mereka. Kemudian, masing-masing akan diam dan menikmati video ceramah yang dipasang di kedai atuk. Atuk hanya menyediakan TV, namun mereka berinisiatif mengumpul duit membeli VCD Player untuk diletakkan dikedai atuk.  Kadang-kadang saya yang membeli CD untuk mereka.

Dulu yang paling mereka suka adalah CD ceramah politik. Beli CD kuliah ilmu pasti mereka tidak berapa gemar. Dengar juga tapi jarang mereka minta. Apa boleh buat kerana yang datang bukan semuanya kaki masjid. Namun kini, fenomena Ustaz Azhar Idrus mengubah segalanya. Setiap hari minta CD ustaz azhar yang baru. Itulah kehebatan Ulama Muda itu, bukan saja mengubah orang muda malah orang tua juga turut berminat dengannya.
gambar dari sini
Hanya ceramah saja yang menjadi hiburan di kedai atuk. Tiada papan dam aji mahupun papan carrom yang biasanya ada dikedai-kedai kopi yang lain. Atuk tidak ingin kedai beliau dijadikan tempat lepak kaki dam aji kerana biasanya melibatkan perjudian kecil. Bersubahat dengan judi juga adalah judi.

Amat unik sebenarnya kedai kopi bagi golongan veteran ini seolah-olah tempat itu sangat significant dengan mereka. Jika tidak ke sana pasti tidak lengkap kehidupan mereka pada hari itu. Kadang-kadang, bukan mereka lapar dan dahaga sangat pun tapi 'angin' je.

Kedai kopi inilah menjadi tempat menyatukan penduduk di kampung ini. Bahkan jika datangnya YB, inilah tempat yang ditujunya kerana mudah untuk bertemu dengan ramai penduduk. Menjelang maghrib, masing-masing kembali ke rumah, ada yang terus ke masjid kerana sewaktu datang, sudah memakai pakaian untuk ke masjid.

8 Dis 2012

Ubat hati ada 5 perkara

Salam 'alaik.

INshaAllah malam ni nak kongsi pengisian yang diberi oleh seorang ustaz iaitu tentang ubat hati. Kita ni kalau sakit jasmani, risau sangat. Sakit sikit, telan panadol dah, atau ubat-ubat lain. Lepas tu makan pulak supplement2 untuk elak sakit. Bukan tak boleh, bagus juga jaga kesihatan tu namun hati kita juga perlu diubati sebab kalau hati kita sakit, payah nak masuk ilmu dan nak merasai kemanisan ibadat kepada Allah.
Berkata seorang ulama, Ibrahim Al-Khawwas ;

UBAT HATI ADA 5 PERKARA:

1. Baca Al=Quran dan maknanya (betul tajwidnya dan hayati maksudnya)
Cuba cek diri kita, berapa hari sekali kita baca al-quran? atau bila kali terakhir kita baca al-quran dan maksudnya? Adakah betul tajwid kita? Betulkah bacaan al-quran kita? Al-quran ini adalah ayat-ayat cinta dari Allah. Kalau setiap hari kita boleh baca akhbat huruf demi huruf, tapi quran kita tak baca, memang berat nanang la:)

2. Solat malam dirikanlah (Qiyamullail)
Sentiasalah berniat untuk bangun qiamullail, dan berusahalah untuk bangun, jika tak bangun, sekurang-kurangnya dapat juga satu pahala. JIka tersedar dan rasa malas sangat nak bangun, sekurang-kurangnya beristighfarlah memohon ampun dari Allah. Payah sangat nak bangun, saya pernah kongsi tips untuk bangun pagi. Moga bermanfaat.

3. Berjumpullah dengan orang yang soleh (Majlis ilmu)
Hadirilah majlis ilmu kerana ianya salah satu dari taman-taman syurga. Majlis yang turut digemari oleh para malaikat ini kalaupun kita tidak dapat hadiri sebagai pelajar, jadilah pendengar. Malaikat amat suka kepada Majlis ilmu sebab itu pada hari jumaat, ada malaikat yang ditugaskan mengambil kehadiran para jemaah ke masjid, apabila imam naik ke atas mimbar untuk memulakan khutbah, malaikat akan tutup buku kehadiran tu dan duduk sama-sama mendengar khutbah. Bukan maksudnya orang yang datang selepas itu tak dapat pahala, tapi namanya tiada dalam buku kehadiran awal para malaikat. Wallahu a'lam.

4.Perbanyakkan berpuasa (yang sunat)
Puasa wajib memang wajib kita tunaikan tapi ni adalah puasa sunat. Sebenarnya puasa sunat lebih sukar untuk ditunaikan berbanding puasa wajib. Puasa adalah perisai. Syurga ada satu pintu yang dinamakan arRayyan dikhaskan untuk orang yang rajin berpuasa.

DARIPADA Sahl bin Sa'ad berkata bersabda Nabi Muhammad SAW: "Sesungguhnya di syurga ada pintu yang bernama ar-Rayyan tempat masuk orang yang berpuasa pada hari kiamat. Tidak dapat masuk dari pintu itu kecuali orang yang berpuasa, dipanggil oleh penjaganya: "Di manakah orang yang telah berpuasa?" Dan tidak dapat masuk ke situ kecuali mereka yang berpuasa saja, dan jika semuanya telah selesai masuk, maka pintu itu ditutup, dan tidak masuk melaluinya melainkan mereka yang berpuasa saja." (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim) 

5.Zikir malam berpanjanglah (dari malam sehingga waktu sahur)
Cara zikir mengingati Allah ini banyak. Sentiasalah kita mengamalkannya. InshaAllah kita termasuk di dalam kalangan hamba yang sentiasa dekat dengan Allah.

Salah satunya siapa mengamalkannya, semoga Allah sentiasa mencukupkannya.

#Kata-kata Ibrahim al-Khawwas adalah yang behuruf gelap sementara huraiannya adalah dari saya sendiri. Moga bermanfaat untuk semua. Duk cerita pasal diri sendiri saja, kadang-kadang tidak memberi manfaat pun kepada sahabat-sahabat yang berkunjung ke sini. Moga perkongsian ini dapat dimanfatkan oleh diri saya dan kita semua. Wallahu a'lam.

6 Dis 2012

Meyda Safira :Kelantan sejuta Pesona

Kelantan dengan sejuta pesonanya..pesona masyarakatnya,pesona kultur budaya, pesona pemimpimnya.. menimbulkan kesan yang mendalam untuk saya sebagai pendatang disana.
Pasti teman-teman penasaran kan, kenapa muncul statement sy seperti itu? =)

hari pertama saya tiba di Kelantan, sy disambut oleh teman-teman panitia yang ramah, pertama kali berjumpa tapi sy merasa mereka serti keluarga saya, keluarga yg terpisah jarak dan waktu. pokoknya first impression'y sudah memikat hati saya..

Kemudian dilanjutkan dengan sarapan pagi, saya di jamu dg sedemikian rupa, feels at home deh.. makanan sy diambilkan, pokoknya seperti bertemu keluarga lg.. I think teman2 mengerti maksud saya.. =) keramahan itu terus berlanjut sampai kepulangan saya..
Dari segi budaya, Kelantan seems like Aceh, menerapkan islam dlm setiap sendi2 kehidupan bermasyarakatnya.. Yang membuat saya kagum, kelantan di pimpin oleh seorang gubernur yang bernama Tuan Cik Guru Abdul Aziz yang, Subhanallah.. rasanya sulit menemukan pemimpin seperti beliau di zaman sekarang.. Beliau hidup sederhana, meskipun beliau telah menjadi gubernur selama 20an tahun. Beliau hanya mengambil gaji pokok saja, sisanya beliau infaqkan,, inilah potret pemipimpin yang dirindukan kita semua. tidak heran masyarakat Kelantan cinta dan sayang kepada pemimpinnya ini.. Saat sy bertatap langsung dg beliau, subhanallah, beliau tawadhu sekali..

Satu lagi, begitu antusiasnya masyarakat Kelantan utk menyerap ilmu, terbukti hujan deras tidak menjadi penghalang utk mereka saat acara Bicara Selebritis.. Baru kali ini sy bertemu dg masyarakat seperti itu,,, Kami bersama-sama membaca doa "Allahumma Shayyiban Nafi'an" Ya Allah turunkan hujan yang bermanfaat utk kami.. dsana hujan pun terus mengguyur sampai acara selesai, insyaAllah hujan ini adalah hujan rahmat dari Allah SWT.. Semoga spirit masyarakat Kelantan dlm mencintai sesamanya krn Allah SWT, mencari ilmu, bertindak adil seperti pemimpinnya, bisa saya resapi,saya implementasikan,sy sebarkan disetiap langkah saya.. AMIIN YA RABB... saya mencintai masyarakat Kelantan karena Allah SWT..

wassalam,

Meyda Sefira,S.T

#Saya petik tulisan Meyda dari dalam facebook beliau. Sungguh terharu, orang luar begitu kagum dengan kepimpinan Tuan Guru dan terpesona dengan kehidupan di Kelantan, namun masih ada segelintir masyarakat Islam yang ingin meruntuhkan kerajaan ini. Semoga Allah memberi hidayah kepada kita dan kepada mereka. Allahumma Ameennn...

5 Dis 2012

Anjing masuk masjid

Baru-baru ini ada sebuah masjid yang membuat sedikit penambaikan untuk keselesaan para jemaah. Melalui sumbangan-sumbangan yang diberikan, alhamdulillah, masjid mampu memasang pendingin hawa dan menukar permaidani yang lebih empuk. Takde lah bila sujud, muka kita tenggelam dalam permaidani tu, tapi memang selesa lah kalau solat di situ.

Semuanya dilakukan oleh pihak masjid untuk keselesaan dan menarik minat lingkungan untuk hadir ke masjid. Namun ada juga maklum balas yang tidak baik dari orang yang sering mencari alasan.
gambar hiasan dari sini

"membazir duit je", kata seorang hamba Allah yang tidak suka ke masjid.

Pandangan saya, mana-mana masjid yang mempunyai duitnya sentiasa bertambah tetapi tiada perbelanjaan yang dilakukan, agak malang kepada para penderma. Tanya lah sesiapa yang menderma, mereka pasti mahukan sumbangan mereka digunakan, bukan disimpan di dalam bank dan sebagainya. Sesetengah masjid berbangga dengan kutipan wang yang banyak, namun mereka lupa sepatutnya wang itu perlu dibelanjakan, supaya ia mengalir, bukan statik saja di dalam akaun.

Perbelanjaan pastilah yang bermanfaat untuk para jemaah dan orang ramai. Barulah para dermawan mendapat saham sadaqah jariah.

Selepas beberapa ketika, kecoh dikatakan masjid dimasuki anjing. Tersebar berita ini hingga ke mukim sebelah.

"tu lah, masjid tak berkat", kata mereka. Aik...

Alkisah sebenarnya anjing itu tidak memasuki masjid, tapi hanya masuk di halaman masjid je pun. Namun imam agak bijak menghadapi kata-kata provokasi seperti itu..

"kalau anjing pun nak datang masjid, manusia tak tau la...".

Semoga Allah memberi hidayah kepada mereka.

#seperti diceritakan oleh seorang ustaz yang mengajar di masjid berdekatan kampung saya.

4 Dis 2012

Jadi cikgu matematik dapat pahala tak?


 بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ

Hari ni nak kongsi ilmu tentang mengajar Matematik atau ilmu-ilmu lain samada dapat pahala ke tak.

Moga bermanfaat.


3 Dis 2012

BIcara Selebriti 6 Full : Video Penuh

Banyak saya tengok yang membuat carian video penuh Bicara Selebriti di Blog Pena CIkgu ini. Untuk tidak menghampakan, saya sertakan video penuh yang di link kan kepada video penuh.

Moga bermanfaat.


Jawatan Kosong Pegawai Tadbir Negeri Kelantan

Hari ni lewat sikit online sebab kena berebut laptop dengan sepupu yang datang ke rumah. BUdak kecik yang baru mengenal sekolah ini acap kali mendesak ayahnya untuk menghantar dia bercuti ke rumah saya. Konon nak bercuti padahal nak guna laptop. Biasanya budak-budak ni suka main game, nak tengok cerita kartun, tapi budak perempuan ni pelik skit, dia hanya nak menonton sinetron indonesia. Aliya la, Anigerah la, dia jantung hatiku la. Haish.. Suka sangat tak padan dengan kecik. Kena beralahla dengan budak kecik.
Semalam tolong adik hantar borang permohonan sebagai Pegawai Tadbir Negeri di Kota Darulnaim, JKR10. Borang ni saya baru je beli selasa lepas dan lepas beli saya post kepada adik di KL kerana perlu diisi oleh pemohon. Selasa hari selasa saya hantar, hari rabu dia terima agak lewat dan khamis baru dia post balik kepada saya menggunakan pos ekspress. Oleh kerana jumaat adalah hari cuti, borang itu sampai petang ahad ke tangan saya. Memandangkan ia adalah hari tarikh tutup permohonan, saya hantar by hand ke sana.

Lebih kurang pukul 3 saya tiba di JKR10, pengawal seolah-olah tahu saya ingin menghantar borang lalu menunjukkan tempat yang perlu saya tuju tanpa saya bertanya kepadanya. Saya ingat saya paling lambat, rupanya ramai yang menuju ke tempat itu sambil membawa borang permohonan. Sesampai di kaunter, saya menyerahkan borang dan melihat bersusun borang yang baru diterima oleh petugas kaunter untuk petang itu sahaja. Semasa sedang menyerahkan borang, ada beberapa orang datang dan bertanya borang untuk dibeli.

Aik, hari ni kan tarih tutup. Kata mereka kepada petugas, mereka nak isi dan hantar sekarang. Huh, rupanya mereka dah bawa dokumen-dokumen yang diperlukan. Aduhai, berapa puluh ribu pemohon ni dan berapa orang pegawai pula yang mereka nak?

Masa saya datang beli dulu pun dah berapa ramai yang saya jumpa yang datang untuk hantar borang dan beli borang. Ingatkan dah lewat hantar ni dah tak jumpa sesiapa dah, rupanya lagi ramai. Memang rezeki betullah sesiapa yang dapat tu. Dah la dapat kerja di Klate. Bila la agaknya saya dapat pulang berkhidmat di sini?

...boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui. (Surah. Al Baqarah:216)

Harapnya pemilihan dan temuduga ini dibuat secara adil dan saksama.

2 Dis 2012

Coret-coret Bicara Selebriti


 بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ

Alhamdulilllah. Semalam berkesempatan hadir ke Stadium Sultan Muhammad ke-IV menghadiri Bicara Selebriti. Asalnya hari ni nak tulis tentang hukum mengajar matematik, tapi kita dahulukan yang patut didahulukanlah.

Sesampai di sana, jemaah baru memulakan solat isya, lantas terus ke padang dan bersama-sama mengerjakan solat fardhu isya. Usai solat, masing-masing mengambil tempat berdekatan pentas utama. Apabila pengerusi menjemput panelis ke pentas bicara, yang datang adalah hujan. Bicara ditunda dan selebriti di bawa kembali ke bilik VIP. Hadirin ramai yang masih menunggu dikehujanan, walaupun ada segelintir yang lari ke bawah bumbung astaka. Hujan tidak lama, sekadar menyejukkan udara dan bicara bermula.

Bicara pada awalnya dikendalikan oleh Ustaz Azariza atau lebih dikenali dengan nama Ust Ja kerana Saudara Amin Idris tidak dapat sampai tepat pada masanya. Usai pusingan pertama bicara barulah Amin Idris tiba mengambil kembali tempat beliau di kerusi Moderator.

Rupanya Amin Idris lewat tiba kerana terlepas penerbangan. Beliau sebelum itu bertugas membuat liputan di perhimpunan agong sebuah parti politik di PWTC dan oleh kerana perhimpunan itu lambat habis, maka terlepaslah penerbangan beliau dan beliau menaiki pesawat seterusnya.

Berikut adalah sedikit ulasan yang dapat saya simpulkan dalam bicara semalam
Rasanya cukuplah sekeping gambar ini untuk tatapan di sini.
Ustaz Azhar Idrus (UAI).
Tidak perlu dipertikaikan lagi tentang penyampaian Da'ie Sejuta Ummah ini. Walaupun berada di hujung pentas, namun apabila bercakap seolah pentas itu milik beliau seorang. Tidak puas rasanya mendengar isi bicara yang di sampaikan.

Ustaz bercerita tentang permulaan beliau di dalam penyampaian agama. Bermula seorang, dua orang, tiga orang dan selepas itu empat orang. Kemudian beralih ke surau sekitar, ke masjid dan seterusnya ke seluruh negara dan akhirnya ke kaca TV. Kini kuliah beliau dihadiri oleh ribuan malah mencecah puluhan ribu jika dibuat di tempat yang luas seperti stadium.

Menurut UAI, apa yang penting adalah keikhlasan dalam penyampaian. Ustaz bukan minta nak popular, tetapi popular itu datang sendiri selepas adanya keikhlasan dalam diri

Yang saya kagumi adalah cara pendekatan beliau terhadap anak muda. Kegilaan anak muda sekarang kepada kamera DSLR dan motor menyebabkan beliau turut terlibat di dalam bidang itu untuk menunjukkan kepada mereka Islam tidak menghalang hobi itu tapi perlu mengikut landasan yang ditetapkan.

Sebagai contoh, fotografi. Ramai beranggapan nak ambil gambar cantik mesti kena guna model perempuan dan perempuan mesti seksi tetapi beliau membuktikan sebaliknya. Gambar-gambar yang diambil beliau hanyalah binatang-binatang, pemandangan dan adakala turut menjadikan orang tua (Pok Mang) sebgai model. Jumlah komen yang diterima oleh beliau lebih dari sejuta. Boleh rujuk hasil kerja beliau di digitalmukmin

Heliza Helmi
Pada awal sebelum bermulanya bicara, saya beranggapan gadis ini pasti tenggelam dengan populariti panelis yang lain, namun ternyata Heliza mempunyai cara beliau sendiri. Walaupun kerap disakat oleh Amin Idris, namun beliau berjaya menyampaikan butir bicara dengannya dengan baik. Cuma lain kali, tak usah nyanyi la, hujan makin lebat pula :)

Heliza menekankan kepada remaja yang berminat untuk mencari populariti dalam industri supaya tidak mengejarnya sehingga lupa akan pelajaran. Ilmu yang paling utama. Populari akan datang bukan kita yang cari. Selain itu Heliza turut berkongsi beberapa tips dan panduan buat hadirin untuk masuk industri. Tak pasti cukup ke tak apa yang saya tulis ni.

# Niat kerana Allah                                #Mencari kawan yang betul 
#Kena ada Ilmu                   #Berdoa                    #Mujahadah          
   #Bersyukur. 

Beberapa sirah dan hadith turut diselitkan dalam perkongsian ini.

Meyda Safira
Kedatangan Meyda ke Malaysia amnya dan Kelantan khususnya adalah kali pertama. Bicara gadis kelahiran Bandung ini juga tidak kurang hebatnya walaupun ada jawapan beliau yang lari dari soalan yang ditanya. Mungkin juga kerana soalan yang kurang jelas dari Moderator bidang terjun. Butir-butir percakapan beliau boleh saya fahami walaupun beliau menggunakan bahasa Indonesia. Beliau turut cuba berbahasa Kelantan pada awal bicara walaupun agak nakal bunyinya. Beliau juga tenang saja membalas apabila diusik oleh moderator tentang Pasukan Timnas Indonesia ketinggalan 0-2 kepada Harimau Malaya.

Beliau berkongsi kisah bagaimana beliau terlibat ke dalam industri perfileman. Umum mengetahui, pemilihan pelakon KCB amat ketat dan calon-calon yang datang ke ujibakat begitu ramai. Bahkan beliau tidak terpilih pada mulanya untuk top 24. Namun Allah mentakdirkan rezeki itu miliknya melalui doa yang beliau pohon apabila pihak juri pemilihan hanya menemukan 23 orang dan perlu mencari seorang lagi calon bagi mencukupkan 24 dan beliau terpilih.

Meyda menjelaskan dirinya adalah seorang yang pemalu dan turut bersetuju dengan pandangan Heliza tentang pentingnya memilih kawan. Mengenali sahabat-sahabat seperti Oki Setiana Dewi (Mbak Ana), Kholidi Asadil Alam (Mas Azam) dan Andi (Mas Furqan) amat disenangi beliau kerana akhlak mereka.

Meyda menjelaskan walaupun beliau nampak lembut, tapi sukakan aktiviti yang mencabar. Oleh sebab itu beliau memilih jurutera sebagai kerjaya di samping ayah beliau juga seorang jurutera. Meyda bercadang untuk menyambung kuliah kerana ingin menjadi seorang pensyarah.

Selain itu, Meyda turut mempromosikan filem ke-4 beliau Cinta Suci Zahrana yang sedang ditayangkan di pawagam Indonesia.

Ustaz Azariza aka Ustaz Ja
Ustaz ini mempunyai aura tersendiri dalam penyampaian. Mengusik adalah antara kepakaran beliau dan gaya penyampaian beliau di dalam ceramah-ceramah sebelum ini amat meyakinkan. Walaupun sebagai Moderator bidan terjun, namun beliau masih mampu mengendalikan bicara ini dengan baik sebelum terjun dari pentas bila moderator sebenar tiba.

Amin Idris
Sebenarnya beliau juga layak dipanggil ustaz namun merendah diri apabila tidak gemar digelar demikian. Lulusan undang-undang dari UIA ini mempunyai kepetahan bercakap sejak dibangku sekolah lagi. Beliau mengendalikan BIcara Selebriti ke-6 ini dengan baik sekali.

Beberapa kali mengusik panelis Heliza yang cuba berbahasa Kelantan, namun akhirnya beliau dikenakan pula oleh Ustaz Azhar. Saya sebenarnya agak kagum dengan susuk tubuh kecil ini kerana cara beliau menggunakan Magnet Diri untuk menguasi hadirin. Beliau berjaya mengimbangi kehebatan para panelis untuk meletakkan diri beliau sebaris dengan mereka.

Secara keseluruhannya, bicara selebriti ini berlangsung baik walaupun diawalnya hujan dan diakhirnya pun hujan. Bahkan hujan yang lebat turut pada akhir bicara tidak menghalang hadirin dari terpaku di hadapan pentas sehingga panelis terpaksa dipayungi oleh urusetia.

Majlis ini agak ringkas kerana permulaan yang tergendala dan pengakhiran yang secara tiba-tiba. Puisi yang dibaca walaupun dalam suasana kehujanan dan agak tergesa-gesa, namun tetap kelihatan sempurna jika ditonton melalui tayangan. Padahal kamera para hadirin berada di hadapan juru kamera profesional.

Tiada sesi soal jawab dibuka kerana suasana seperti semalam tidak memungkinkan untuk dibuka persoalan kepada para hadirin. Bahkan kedudukan para hadirin terlalu hampir pada saya boleh diperbaiki jika petugas unit amal lebih bersedia untuk mengawal  hadirin.

Sesi penyampaian hadiah kepada panelis juga tidak dapat dijalankan kerana kehujanan. Moga bertemu lagi di Bicara Selebriti yang akan datang. Apa mungkin pelakon yang bakal diterbangkan dari INdonesia akan datang adalah Pak Furqan? Nanti-nantikanlah.

Sekian dulu untuk kali ini. :)

Nampaknya ni bukan coret-coret dah ni, di dah macam karangan SPM dah ni. Moga bermanfaat. Salah silap harap dimaafkan.

Video penuh boleh ditonton di sini.

1 Dis 2012

alkisah Rumah Nabi dalam Istana Negeri

Pagi semalam tak sempat nak menulis di sini kerana menghadiri kuliah di Dataran Ilmu. Kebiasaannya pergi bersama bonda namun semalam keseorangan saja sebab bonda ada urusan di Balai Islam. So, lepas hantar bonda ke sana, saya terus ke Dataran Ilmu. OLeh kerana Tuan Guru tidak dapat hadir, kedua-dua slot kuliah diisi oleh Ust Mohd Amar. Biasanya Tokguru ambil slot kedua dan slot pertama di sini oleh penceramah yang berlainan.

Usai kuliah ilmu, bonda masih belum abis lagi kelas, jadi sambil menunggu saya ke Ekspo MAIK di Istana Negeri Kubang Kerian. Lama dah nak g tapi tidak berkesempatan kerana ada saja halangan yang datang. Alhamdulillah, orang tak ramai sangat dan dapat parking yang mudah dan dekat dengan tempat pameran. Almaklumlah, istana kan beso.
Pameran di dalam khemah pada saya agak biasa saja dan tiada apa yang menarik sangat untuk saya berlama-lamaan di sana. Ada Pameran 100 tahun MAIK, ada beberapa jualan, pemeriksaan kesihatan dan beberapa lagi yang tidak menarik minat saya. Dalam duk jalan-jalan, saya melangar seorang pemuda yang sengaja menghalang jalan saya. Hurm, rupanya sahabat lama yang cara dia nak tegur saya memang macam tu. Lama tak jumpa sahabat ni. Beliau adalah alhafiz yang memiliki suara seperti assudais.

Dia datang kali kedua bersama zaujah dan keluarga mertuanya. Menurut sahabat ini, minggu lepas dia sudah datang dengan membawa ibu dan ayahnya. Bagus betul. Kami mengambil kesempatan untuk berjalan bersama-sama sambil bersembang pelbagai isu serta bertanya sahabat2 lain yang lama sudah tidak bersua.

Bosan di bawah khemah, kami bergerak ke dalam istana. Baru nak melangkah kaki, kami dihulurkan beg plastik oleh seorang muslimah. Ingat ke nak suruh beli apa,

"nok wak gapo nih?", tanya sahabat tentang tujuan diberikan beg plastik.

"wak isi slipar", muslimat tadi menjelaskan kasut dan selipar tidak dibenarkan pakai di dalam. Jadi kena buka, nak letak kat luar takut hilang,  bila beri beg plastik, kita bawa la masuk dalam.

"Dalam syurga kena buka kasut juga tak?", tanya sahabat kepada saya selepas kami meninggalkan muslimat tadi yang sibuk menghulurkan beg plastik kepada pengunjung lain.

Masuk ke dalam, saya melihat beberapa bilah pedang di dalam bongkah kaca. Saya tercari-cari Pedang Zulfikar kepunyaan Rasulullah SAW yang memiliki dua mata. Walaupun hanya replika dan ini bukanlah kali pertama melihatnya, tapi tidak pernah rasa jemu untuk melihat. Kalau boleh nak pegang.

"kat sana ada replika rumah Rasulullah SAW", kata sahabat tadi menunjukkan satu bangunan kecil di sebelah.

"Meh g sano", ajak saya.

Dilabelkan beberapa tempat di dalam rumah kecil itu tempat tidur nabi, tempat nabi solat, tempat kunjungan tetamu dan tempat Sayyidatina Fatimah dilahirkan. Kecil saja rumah tersebut walaupun ada bahagian-bahagian tertentu. Orang yang lembut hatinya pasti menitiskan air mata kerinduan apabila memasuki rumah tersebut. Rumah kekasih Allah dalam istana umat baginda. Itu yang terlintas di fikiran saya. Lebih kecil dari rumah kita.

Geram mahu mengambil gambar bersama pedang dan replika rumah nabi namun beberapa kali diberi amaran  melalui pembesar suara bahawa tidak dibenarkan mengambil gambar. Siap dinyatakan lagi banyak CCTV yang merakam dan pegawai-pegawai berkeliaran di dalam istana itu. Amboi...Ada lagi artifak-artifak Islam di sana namun yang paling menarik bagi saya adalah replika rumah ini.

Sungguh, rumah nabi itulah yang merasakan saya akan ke sana lagi selepas ini sebelum ekspo ini berakhir 6 Disember nanti. Kami keluar dari dewan istana dan berehat sebentar di ruang menunggu sambil bersembang-sembang. DI sana dibenarkan diambil gambar tapi nak ambik gambar apa kat sana. huhu.

Bila saya cuba ambil gambar di pintu masuk dewan, seorang petugas datang minta dialihkan sedikit kedudukan saya supaya tidak kelihatan pemandangan dalam dewan tersebut. Aduii...

Bagi yang masih belum pergi, pergilah. Masih ada kesempatan.

Allahumma Solli 'ala Muhammad.




29 Nov 2012

Bicara Selebriti ; Ust Azhar vs Meyda Safira vs Heliza Helmi

Saya selaku warga Kelantan mewakili Kerajaan Negeri Kelantan menjemput para sahabat dan pengunjung Pena Cikgu ke Bicara Selebriti yang akan di adakan pada 17 Muharram 1434h di Stadium Sultan Muhammad ke-IV. Moga kehadiran sahabat-sahabat akan menjadikan Bicara ini lebih bermakna.

Berikut disertakan poster Bicara Selebriti.

Dan sedikit ulasan tentang selebriti pada malam tersebut.

 Azhar Idrus tidak perlu diperkenalkan lagi. Beliau merupakan ikon pendakwah muda atau lebih dikenali sebagai Ustaz Youtube. Terkenal dengan penyampaian kuliah bersahaja dan mampu menarik hadirin terutama anak muda dari pelbagai latar belakang.

Panel kedua, Meyda Safira bukanlah asing bagi rakyat Malaysia khususnya para peminat filem Ketika Cinta Bertasbih yang memegang watak Ayatul Husna. Selepas kemunculan Oki Setiana Dewi (Anna Althafunnisa) dan Kholidi Asadil Alam (Abdullah Khairul Azzam) di pentas Bicara Selebriti, kini didatangkan pula Meyda Safira.

Heliza Helmi sebagai panelis ketiga mula muncul di persada seni menerusi Akademi Fantasia yang saya pun tak tahu yang ke berapa. Seterusnya muncul dalam layar perak dan siri-siri drama TV dan host untuk satu program di kaca televisyen. Tidak banyak yang saya boleh ceritakan tentang selebriti ini.

Dan bicara ini dihostkan yang tidak kurang hebatnya iaitu Saudara Amin Idris. Moderator yang terkenal dengan celoteh bersahaja dan beliau juga sebenarnya adalah selebriti di stesen TV Alhijrah. Anak jati Sarawak yang membesar di Kelantan Darul Naim ini adalah pengasas dan CEO kepada Amin Idris Training Consultant (AITC). Lulusan undang-undang dari UIA ini juga adalah penulis buku Magnet Diri.

Jumpa di sana ye. INshaAllah.

#Video boleh ditonton di sini.

28 Nov 2012

Melayu dan bubur asyura

Hari Asyura telah berlalu agak lama iaitu sabtu yang lepas. Tak sempat nak menulis kerana kekangan masa dan line internet problem 2 hari. Nasib baik hari ni dah ok.

Nak kongsi cerita tentang bubur asyura atau orang kelantan panggil sugho. Kat dapur masih berlambak bubur tiada siapa nak makan. Bukan tak suka, tapi dah cemuih dah sebab banyak. Alkisah orang melayu bila tiba 10 muharram, sibuk nak buat bubur asyura.

Salah ke buat bubur asyura? Haramkah? Berdosa ke? BIdaah ke? Tu persoalan dan perbahasan yang timbul bila tiba 10 Muharram. Hurm, nak buat jamuan tak kan berdosa kot. kan?

Masa kuliah di dataran ilmu jumaat yang lepas, antara isi kandungan kuliah oleh TGNA ialah orang melayu ni pelik, bila tiba 10 muharram, sibuk nak buat jamuan bubur asyura, padahal 10 muharram sangat digalakkan kita untuk berpuasa. Tak boleh ke buat 9 muharram ke, 11 muharram ke? ni sibuk nak buat 10 muharram, padahal hari tersebut digalakkan kita berpuasa. Barangkali depa takut kalau buat 9 muharram, takut takleh panggil bubur asyura, kena panggil bubur tasu'a pula.

Saya ada mendengar rakaman khutbah jumaat oleh Dr Abdul Basith Abdul Rahman atau lebih dikenali dengan nama Abu Anas Madani pada 9 Muharram yang lalu. Sahabat boleh mencarinya di youtube kalau nak sebab saya tak dapat nak sertakannya di sini. Antara lainnya beliau menekankan tentang puasa pada 10muharram. Kalau yang terlepas, tunggu tahun depan kalau ada umur.
Puasa 10 Muharram dapat menghapuskan doa setahun yang lalu. Betapa besarnya ganjaran yang diberikan iaitu puasa sehari dapat hapus dosa setahun. Ruginya kalau kita terlepas. Cuma halangannya adalah musim ni adalah musim kenduri. Sebenarnya senang je nak setel masalah ni. Pergilah kenduri tersebut dan habaq kat depa kita puasa. INshaAllah, depa faham dan menghormati kita. Kalau rasa rugi, sebenarnya tak, berbanding dengan ganjaran yang kita dapat. Kalau rasa nak makan juga, g la masa maghrib.

Kita ni kadang-kadang banyak alasan (rujuk tafsiran alkahfi ayat 54). Macam puasa sunat syawal juga. Banyak sangat rumah terbuka sampai tak sempat nak puasa. Padahal kalau hadiri jemputan dan tak makan, tuan rumah ok je. Takdela menangis ke apa. Kdg2 siap tapau lagi untuk kita.

Orang yahudi pun puasa juga sebab bagi mereka hari ni hari besar kerana Allah menyelamatkan Nabi Musa dari tentera firaun. Bila nabi Musa selamat, baginda berpuasa kerana bersyukur atas kurniaan keselamatan oleh Allah. Nabi kita SAW banyak berpuasa hari Isnin kerana hari Isnin adalah hari kelahiran baginda. Kita pun kalau nak bersyukur pada Allah, boleh berpuasa pada hari lahir kita, kata nak cepat dapat jodoh. NI tak, bila hari lahir, buat pesta macam-macam. :)

Puasa Hari Asyura ni lebih dahulu dari puasa ramadhan. Bila tiba hari Ayura, nabi suruh para sahabat puasa sehinggalah difardhukan puasa ramadhan.

Orang yahudi puasa, orang jahiliah puasa, kalau kita mengaku sayang nabi, tapi tak puasa, hisablah diri betapa jauhnya kita di sisi Allah.

Ada juga yang timbulkan persoalan  puasa Asyura kerana 10 Muharram jatuh pada hari sabtu. Maka tak boleh puasa kecuali disertakan puasa sehari sebelumnya. Benda ni ulama dan selesai lama dah, jangan bergaduh. Kepada para pendakwah, jangan keras atau syadid sangat. Kita bukan puasa sempena hari sabtu. Begitu juga kalau jatuh hari jumaat, puasalah. Kita bukan puasa sempena hari tersebut tapi sempena hari Asyura. Jangan pula orang yang malas puasa ambil kesempatan tak nak puasa sebab kita.

Yang terbaik adalah puasa dulu 9 Muharram sebab tak nak sama dengan yahudi. Yahudi puasa 10 Muharram saja, jadi kalau kita puasa 9 dan 10, kita dah lari dari persamaan dengan yahudi. Kalau tak mampu buat 9 dan 10, buat lah 10 sahaja pun, jangan tak buat lansung. Kepada muslimat yang ABC, nak buat macamana, takde rezeki, tp kalau sebelum tu dah niat awal-awal nak puasa, dah dapat dah pahala.

Namun, bila tiba hari Asyura, timbul golongan rafidhoh iaitu golongan yang kononnya sayangkan keluarga nabi. Koyak baju, pukul tubuh kononnya sayangkan sayyidina Hussin. Ni lah golongan syiah yang sangat jahat terhadap tubuh sendiri. Ini golongan yang sangat bahaya.

Golongan kedua, nawasib iaitu kumpulan gembira dengan kematian Sayyidna Hussin, buat jamuan dan sebagainya. INilah yang dibimbangi dalam masyarakat kita yang kacau bubur. Sepatut puasa, tapi kita buat jamuan. Tepuk dada, tanya iman. Jangan pula kita kata orang yang buat bubur asyura tu puak2 nawasib. Check dulu.
Bubur Asyura.
#itu bukan kaki saya. gambar dari internet
Teringat masa kerja sebagai pegawai kerajaan di Putrajaya dulu. Kat surau area rumah, bila tiba Hari Asyura, pakat masak bubur asyura. 3 kawah semuanya, ada bubur asyura Kelantan, bubur asyura Pahang dan bubur asyura Johor. Bubur asyura Kelantan biasalah, sugho tu lah. Bubur Johor cam bubur nasi atau bubur lambuk sementara bubur Pahang saya pun tak pasti apa dia, tp memang tak kena dengan selera. Tak abis pun pada hari tu kawah bubur pahang. Tanya seorang dari pahang, dia cakap dia pun baru first time rasa bubur Pahang :)


26 Nov 2012

Doa

Akhir-akhir ini semua orang sibuk membicarakan isu doa. Tak kira lah doa kehancuran sebuah organisasi mahupun doa kepada individu. Pelbagai hadith dan dalil digali bagi mencari jawapannya. Ada yang kata boleh, ada yang kata tak boleh. Ada yang kata haram ada yang kata harus. Ada yang ikut-ikutan saja. Dia penyokong A, dia kata haram, dia penyokong B, kata harus. Lalu bagaimana?

gambar dari sini
Pada saya, kalau nak jawapan yang tepat, rujuklah asatizah yang neutral untuk mengelakkan bias. Kadang-kadang manusia ni, bila dia bertanya soalan, dia nak orang tu bagi jawapan macam yang dia nak. Mana boleh macam tu. Baik tak payah tanya. Bila jawapan berlawanan dengan apa yang dia nak, dia terus melabelkan politik. Nak tanya UAI, takut orang kata dia PAS, nak tanya UFB, dia orang UMNO, jadi yang paling baik, rujuk asatiah seperti Dr MAZA atau Dr UZAR atau Dr Zahazan. Kan senang.

Pandangan saya?

Nak juga bagi pandangan. Boleh diterima dan boleh juga ditolak. Pandangan tak semestinya betul. Doa yang diungkapkan adalah doa kehancuran pertubuhan bukan doa ke atas individu. Sedangkan doa untuk individu yang zalim pun dibolehkan, apa lagi kepada pertubuhan yang zalim pada pandangan pendoa. Bukanlah yang didoakan supaya diturunkan bala, kerana jika bala yang turun, seluruh umat Islam Malaysia termasuk pendoa akan merasai tetapi kehancuran itu lebih kepada kehancuran pertubuhan dalam pilihanraya. Sesuatu isu, kalau dipolitikan akan jadi polemik. Isu doa bukan isu politik, isu doa isu agama.
pic from here
Semalam sempat meluangkan masa di Masjid Ismaili, Bandar Tumpat. Walaupun agak jauh juga dari rumah, namun saya gagahkan diri untuk bersolat asar di sana kerana usai solat asar ada pengajian kitab al-hikam. Baru dapat tahu kat Masjid Ismaili ada pengajian kitab hikam. Sebenarnya lama dah duk cari tokguru nak belajar kitab hikam ni, sebab kitab tasawuf ini tidak semua orang boleh ajar. Al-fadhil ustaz mengajar kitab al-hikam dan tafsir jalalain. INshaAllah, akan terus istiqomah sepanjang cuti ini walaupun cuti ada sebulan je lagi.

Ustaz mengajar kitab asal dalam bahasa arab dan diterjemahkan dan kebetulan semalam ustaz membacakan tentang doa. InshaAllah saya akan kongsikan apa yang saya dapat untuk manfaat bersama.

#Jangan berputus asa dalam meminta kepada Allah walaupun doa tidak dimakbulkan. Allah memakbulkan doa mengikut kehendak Allah, bukan kehendak kita. Jangan ngaju (baca : merajuk) jika Allah belum makbulkan doa kita.

#Memakbulkan doa adalah hak Allah, bukan hak kita. Kita tak boleh paksa Allah makbulkan doa kita serta merta. Sama macam kita nak minta sesuatu dengan manusia, tapi dia taknak bagi. Kita tak boleh marah kat dia sebab tu hak dia. Allah lebih-lebih lagi la. Allah akan bagi juga tapi Allah nak kita bersabar.

#Kalau Allah makbul doa serta merta kat semua orang, habislah. Cth : Semua orang doa nak kereta besar dan Allah makbulkan semua doa tu. Abislah jalan jem. Siapa nak naik motor?Siapa nak naik basikal? Siapa nak naik kereta kecik?Siapa nak naik bas? Bankrupt abis. (Sekadar contoh dari saya)

#Allah makbulkan doa dalam 3 cara. Dimakbulkan apa yang kita minta, digantikan dengan yang lebih baik ataupun disimpan sebagai ganjaran di akhirat nanti. Saya teringat seorang ustaz pernah berkuliah katanya, kalau kita tahu betapa besarnya ganjaran yang Allah sediakan kepada doa yang tidak dimakbulkan didunia, kita akan harap apa yang kita minta di dunia ni, ALlah tak makbul dan disimpan sebagai ganjaran di akhirat.

#Kadang-kadang, bila kita suruh ulama berdoa untuk kita dan doa tidak dimakbulkan, kita tak boleh marah kat ulama tu sebab yang makbulkan doa bukan ulama tapi Allah, ulama tolong doa je. atau tidak boleh kata ulama itu tidak berkat kerana doa tidak dimakbul kerana hak untuk memakbulkan doa adalah hak Allah, bukan hak ulama.

#Jangan jemu untuk berdoa. Sentiasalah berdoa. Orang yang taknak berdoa adalah orang yang sombong, seolah-olah dia tak perlukan apa-apa dari Allah. Allah suka kepada orang yang minta kepadanya. Jangan berhenti berdoa.

Rasanya setakat ni dulu lah perkongsian ilmu pada hari ini. Moga berjumpa lagi dilain kali :)

25 Nov 2012

2013: Semua cikgu akan ada blog

Tengok tajuk ni macam pelik je. Betul ke? Macam mana pula semua cikgu boleh ada blog ni? Blog apa? Blogspot? Wordpress? ke blog dotcom dotmy? Bukan blogspot, bukan wordpress mahupun dotcom dotmy tapi blog katak.

Blog katak?
Mungkin ada yang tertaya-tanya tentang blog katak ini. Mungkin juga ada cikgu-cikgu sekolah sudah didedahkan tentang blog katak (baca :Frog Vle) ini. Atau mungkin juga ada yang sudah pakar menggunakan frog vle ini. Bagi sekolah saya, ianya masih baru dan cikgu-cikgu tiada lagi pendedahan khusus mengenainya.

Sebulan sebelum cuti sekolah hari tu, ada seorang cikgu kat sekolah diminta hadir satu kursus, Kursus ni kena bawa murid-murid dalam 4,5 orang yang akan ditugaskan untuk membantu cikgu tersebut memperkenalkan web katak ini kepada murid-murid.

Ringkas cerita, balik dari kursus, cikgu tersebut dibekalkan ID dan pasword email dotYes dotMy semua guru, semua murid dan semua ibu bapa. Maknanya hanya menggunakan emel id dan password yang digenerate ini saja, guru-guru, murid-murid dan ibu bapa boleh mengakses web katak ini. Semua guru, murid dan ibu bapa tidak perlu sign in, hanya perlu log in menggunakan ID dan password yang dibekalkan untuk mengakses web katak ini.

Susah juga nak terangkan. Namun, untuk lebih jelas, boleh menonton dan memahami melalui video di bawah. Ada banyak juga videonya kalau nak tengok semua.

Masa balik dari kursus, mudah saja arahan cikgu tersebut kat semua cikgu selepas melihat cikgu-cikgu duk sibuk dengan urusan lain

 ", Cikgu-cikgu, balik rumah, buka youtube, taip frog vle, tonton pastu belajar sendiri. Tahun depan saya buat LDP. Password dan email ID boleh ambik dekat saya".

Murid-murid yang mengikuti kursus diberi peluang berada di dalam makmal komputer bagi mempraktikkan ilmu yang mereka baru dapat. Bila saya ke makmal, saya melihat ada yang main games, ada yang main facebook dan ada yang buat benda lain. Haish, kata saya kepada mereka,

 "oo, orang suruh buka frog vle, hangpa duk main benda lain ek".

"kami dan terror dan cikgu. Senang je buat benda ni", ujar salah seorang dari mereka dengan perasaan bongkak. Ceh.

Takpe2, hang pa tengok nanti apa yang cikgu nak buat kat hangpa. Pulang ke rumah, saya mempelajari serba sedikit tentang web katak ini dan cuba mempraktikkan apa yang saya tonton iaitu cara memberi tugasan kepada murid.

Dengan web katak ini, kita boleh menghantar tugasan kepada murid melalui online dan menetapkan tarikh hantar. Keesokannya harinya murid-murid tersebut datang berjumpa saya.

"cikgu, camna nak buat tugasan yang cikgu bagi tu?", tanya seorang dari mereka.

"la, kamu kan dah terror, buatlah", balas saya kepada mereka sambil tersenyum.

"cikgu ni, main-main pula", ujar mereka.

"Tu la, cikgu bagi peluang duk makmal, hangpa duk main benda lain. Lain kali, belajar betul-betul sebab nanti kamu nak ajar murid-murid lain", nasihat saya kepada mereka.
Melihat kepada tutorial yang dibekalkan, nampak menarik, namun apakah ia berkesan?
Beginilah rupa bentuk katak ini sebelum dimasukkan password. Tekan Get started untuk masukkan emel ID dan password

Kata cikgu tersebut, tahun depan frog vle ini akan digunakan secara meluas namun beliau sendiri tidak yakin.

Saya positif tentang pembaharuan ini, namun terlalu banyak kekangannya terutama tidak semua murid ada kemudian komputer dan internet di rumah lebih-lebih lagi murid sekolah saya. Selain itu, tidak semua murid celik komputer, apakah mereka akan ketinggalan? Cikgu-cikgu sendiri bukan semuanya tahu menggunakannya. Sementara itu, ibu bapa juga dibekalkan emel ID dan password untuk memantau P&P anak-anak, namun apakah mereka ada masa atau tahu menggunakannya. Buku sekolah pun tak sempat nak cek.

Pada saya, ianya hanyalah satu tambahan saja untuk digunakan oleh guru tertentu kepada murid tertentu. Bimbang juga terdapat unsur-unsur pembaziran dalam projek ini. Sudah pasti bukan sedikit dibelanjakan untuk ini.

24 Nov 2012

Petua awet muda

Saya bukanlah cikgu yang terbaik. Bukan juga guru agama atau pun ustaz namun saya cuba sedaya upaya menerapkan ad-dien dalam pengajaran saja. Bukan agama, malah subjek-subjek lain turut saya masukkan dalam kelas saya sehingga ada pelajar yang bertanya "cikgu, sekarang ni waktu Bahasa Melayu ke?".

Selain mengajar matematik, saya juga dituagaskan mengajar subjek Pendidikan Sivik walaupun PSK itu bukan opsyen saya. Sedaya upaya menekankan aspek sivik dalam diri mereka. Menyentuh tajuk pengurusan diri dan masa, saya meminta mereka menulis aktiviti atau diari mereka pada hujung minggu bermula dari bangun tidur hingga waktu tidur mereka, lalu mereka bermasalah untuk menulisnya.

"cikgu, saya bangun pukul 9pagi, jadi kena mula tulis pukul 9 ke?", tanya seorang dari mereka.
"cikgu, kalau lepas subuh saya tidur balik dan bangun waktu tengah hari macam mana nak tulis?" soal seorang dari mereka.

Aduh, susah juga ye. Lalu saya menyuruh mereka menulis rutin yang baik untuk mereka ikut. Saya terfikir, jika mereka bangun lewat pada hujung minggu, apakah mereka tidak solat subuh? Nak tanyalah...

"Ok kelas. Siapa yang tak solat subuh pagi tadi?" saya bertanya. Lebih dari separuh mengangkat tangan.

"Kenapa tak solat subuh?", tanya saya kepada seorang murid perempuan.

"Saya tak tau baca doa qunut macam mana nak solat subuh, cikgu", jawabnya selamba.

"takpe. Solat je subuh. Tak payah baca doa qunut dulu", balas saya.

"Owh, xpe ke cikgu?", soalnya.

"Takpe, yang penting kamu solat subuh. Bila dah pandai doa qunut, baru baca.", jelas saya.

"Kalau tak pandai sampai bila-bila?", soalnya lagi. Hampeh betul budak ni.

"Lama-lama belajar pandai lah. Baca doa qunut tu sunat je", jawab saya.

Saya beralih kepada murid yang lain pula.

"Kenapa tak solat subuh?"

"Lupa cikgu", tersengih-sengih dia menjawab soalan saya.

"Makan sarapan tak tadi?", saya mengalihkan topik.

"Makan", jawabnya ringkas.

"Makan nasi tak lupa pulak", kata saya kepadanya yang masih tersengih-sengih. Saya menasihati dia supaya tidak mengabaikan solat subuh dan lain-lain solat. Kemudian beralih kepada murid yang lain.

"Kenapa tak solat subuh?"

"Bangun lambat, cikgu",katanya.

"Bangun pukul berapa?", tanya saya.

"6.45", jawabnya.

"Sempat lagi tu nk solat subuh",ujar saya.

"Nanti lambat nak g sekolah, cikgu", katanya lagi.

Aiseh, mai sekolah lambat, terasa 'berdosa'. Tak solat subuh, rileks je ye. Saya bertanya lagi kepada murid yang lain.

"Kenapa tak solat subuh?"

"Saya bangun lewat cikgu. 7.15 pagi saya bangkit.", jawabnya.

"Kenapa lewat sangat, lain kali suruh la mak ayah kejut awal", tegas saya kepadanya.

"Mak ayah saya pun bangun lambat,cikgu", jawabnya selamba. Speechless.

"Cikgu, saya solat subuh pagi tadi cikgu", tiba-tiba seorang murid lain mengangkat tangan dan bangun.

"Kalau saya tak solat, ayah saya akan rotan saya", sambungnya lagi.

"Bagus-bagus", saya memujinya.

Sebenarnya saya nak kongsikan satu petua awet muda yang sangat mudah untuk diamalkan iaitu mandi sebelum subuh. Cuba amalkan dan inshaAllah ianya berkesan. Mula-mula memang rasa susah bagi yang tidak pernah melakukannya, namun bila dah amalkan rasa mudah je. Bangun pagi dalam keadaan segar bugar dan ketenangan waktu dinihari dapat dinikmati. Cubalah, tak perlu mengeluarkan perbelanjaan tambahan untuk melakukannya.

Tidak perlu berbelanja besar membeli produk kecantikan untuk kelihatan awet muda. Selamat tinggal Tia Amelia. :)

# tulisan ini sebenarnya saya tulis hampir 2 bulan lepas, tp terperuk di dalam draft. Baru hari ini saya siarkannya.

23 Nov 2012

Keputusan UPSR: Alhamdulillah, terima kasih pada semua

Umum mengetahui, keputusan UPSR telah diumumkan pada 19hb November yang lalu. Ada yang gembira, tidak kurang juga yang bersedih dengan keputusan tersebut. Berita yang disensasikan oleh Harian Metro adalah tentang seorang budak yang tercicir nama pelajar cemerlang yang dapat 5A melarikan diri dan bersembunyi kerana kecewa. Bukan hanya calon, bahkan ibu bapa mahuoun guru juga turut berdebar menunggu keputusan tersebut.

Begitulah berhantunya tekanan peperiksaan. Ini baru UPSR, belum lagi PMR, SPM mahupun STPM. Paling ngeri, pernah berlaku dalam sejarah pendidikan kita, murid bunuh diri kerana gagal UPSR. Sape nak jawab tuh?
Sekolah saya
Saya sendiri turut merasai debaran itu. Ini tahun pertama saya di sekolah ini dan saya telah diamanahkan untuk mengajar matematik untuk calon UPSR bagi kelas kedua dari belakang. Markah TOV mereka ada yang D, ada yang E. Dan paling merisaukan saya sepanjang peperiksaan yang diadakan samada UPTP, PKSR mahupun trial, tidak pernah lebih dari separuh dari pelajar kelas saya lulus.

Tahun ini, kali pertama keputusan UPSR diumumkan dalam cuti. Saya yang telah pulang ke kampung mengambil inisiatif untuk kembali ke Penang. Kebetulan ada kenduri di rumah seorang sahabat merangkap keluarga angkat di sana. Jadi serampang dua mata lah tujuan kembalinya saya ke sana.

Pagi itu, tiba di sekolah pukul 9.3- dan saya terus ke pejabat. Ibu bapa dan murid telah ramai yang menunggu. Dalam keadaan berdebar dan risau, saya hanya mampu mengangkat tangan kepada murid-murid yang memanggil saya. Tiba di sana, guru-guru kelas tahun 6 sibuk menyemak dan menyusun slip peperiksaan  murid.

Secara perlahan-lahan saya mengambil slip murid-murid kelas saya dan melihat satu persatu. Sehelai demi sehelai saya membelek, dup dup dup. Alhamdulillah, hampir kesemuanya lulus. Cuma ada 3 , 4 orang saja yang gagal. Yang tak pernah lulus pun boleh dapat C.Wlpun tiada antara mereka yang dapat A, tapi saya tetap bersyukur kerana mereka lulus.

"Camna result kelas awak?", tiba-tiba ketua panitia muncul di depan saya.

"alhamdulillah, kak. Ada 4 orang je yang tak lulus", jawab saya.

"Bagus-bagus... tahun depan ajar tahun 6 lagi ye", ujar beliau. Aduh...

Saya seboleh mungkin cuba sedaya upaya menolak untuk memikul beban mengajar tahun 6. Terasa sangat berat namun apakan daya. Amanah yang diberi tidak boleh disia-siakan. Sebelum pulang, saya ke bilik PK HEm.

"kak, agak-agak saya guru kelas lagi tak tahun depan?", tanya saya.

"Eh, mestilah.", jawabnya. Aduh...

"Mai sat, nak bincang tentang pengawas tahun depan", sambung beliau.

Namun kata beliau, pada tahun hadapan bebanan untuk saya dalam ko-kurikulum mungkin sedikit kurang kerana pengagihan tugas tahun depan dibahagikan seadil mungkin. Walau bagaimana pun jawatan Ketua Panitia tetap saya kena pegang.

Moga tahun hadapan keputusan peperiksaan murid saya lebih cemerlang pada tahun ini. Ketua Panitia Matematik sekali lagi mencadangkan saya mengajar murid kelas ke dua dari belakang... huhu.

Terima kasih atas doa sahabat-sahabat kepada murid-murid saya. Teruskan berdoa.



15 Nov 2012

Ustaz Azhar oh ustaz azhar

Malam ni berkesempatan menghadiri kuliah maghrib Ustaz Azhar Idrus(UAI) di Masjid Bandar Pasir Mas. Ajak bonda dan seorang adinda. Rancang bertolak dari rumah pukul 6.30ptg kerana maghrib awal di Kelate (6.53), tp kerana ada mushaqqah, 6.45 baru boleh gerak. 300 meter sebelum sampai, sudah kelihatan kereta yang parking di tepi-tepi jalan. Saya memberanikan diri memandu ke arah masjid dan alhamdulilah dapat parking di dalam kawasan sekolah di hadapan masjid walaupun kelihatan penuh.
Elok je parking, muazzin iqamah dan kami terus ke masjid. Bonda terus ke tempat muslimat manakala saya dan adinda ke tempat muslimin. Masjid melimpah dan kami terpaksa solat di atas simen batu di perkarangan masjid. Saya rasa inilah kali pertama masjid ini menerima kehadiran jemaah yang sangat ramai.

Ustaz Azhar Idrus sangat diminati oleh anak muda. Semasa kehadiran beliau di Penang, Masjid Negeri Pulau  Pinang gagal menampung kehadiran yang jemaah yang sangat ramai. Walaupun masjid tersebut 2 tingkat dan sangat besar pada perkiraan saya, jemaah tetap melimpah ruah. Menurut imam masjid, inilah sejarah kehadiran jemaah teramai. Kalah solat hari raya, solat tarawih, apalagi solat jumaat.

Sayang sekali ustaz ini tidak berkesempatan muncul di kaca televisyen. Yang ada pun, hanya baru-baru ini menerusi rancangan KEmah keming di Astro Oasis. Itupun ianya hanyalah rakaman semula. Anak muda pelbagai latar belakang meminati beliau, bahkan non-Muslim juga suka akan kuliah beliau.

Saya melihat ada pembaharuan pada kuliah kali ini iaitu UAI membuka sesi soal jawab lisan di akhir ceramah iaitu usai membaca soalan yang ditulis oleh para hadirin. Moga UAI sentiasa berada dalam kesihatan yang baik dan terus memberi kepada ummah. INshaAllah kuliah ini akan disambung semula di masjid kubang kerian pada tarikh yang akan dimaklumkan. MInta-minta dalam cuti ini juga.

INshaAllah, esok akan bersama adinda sekali lagi mendengar ceramah UAI & Akhil Hayy di Balai Islam Lundang jam 9pagi. Dan seterusnya melawat Istana Negeri bagi melihat ekspo yang hangat diperkatakan.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails