BLOG PENA CIKGU MENGUCAPKAN SELAMAT DATANG KEPADA SAHABAT-SAHABAT SEKALIAN. MOGA KITA SENTIASA DALAM REDHA ALLAH


24 Dis 2012

Bersedia untuk ke sekolah

Nampaknya cuti sekolah kian sampai ke penghujung. Saya sedang meniti detik-detik terakhir di kampung halaman sebelum berlepas ke Pulau Pinang. Mesyuarat pertama guru bakal berlangsung pada 26 Disember. Sengaja diawalkan keberangkatan pada kali ini untuk mendapatkan rehat secukupnya di sana supaya minda betul-betul bersedia untuk menghadapi Mesyuarat yang akan berterusan sehingga sesi persekolahan dibuka.

Lagipun masih perlu menyinggah di rumah keluarga angkat di seberang prai bagi menghulurkan titipan dari bonda buat mereka di samping kasihan kepada housemate yang keseorangan di sana kerana sudah tiba sejak 14 Disember yang lalu. Awal sungguh beliau datang.

Seminggu ini hujan turun tidak henti-henti di kampung halaman. Adakalanya lebat adakalanya renyai. Sangat jarang kelihatan sang mentari. Apakah ini petanda musim banjir bakal tiba? Hurm, alhamdulilah, banjir tidak pernah sampai ke halaman rumah walaupun tinggal bersebelahan tali air. Banjir semacam satu rezeki kerana dapat menahan pukat di baruh, kerana itu saya suka akan situasi ini. Namun, apa guna kita gembira tetapi di kawasan lain rumah-rumah mereka ditenggelami air banjir. Kesian mereka, pasti susah apalagi jika ada anak kecil atau orang tua lebih-lebih lagi terpaksa berpindah.

Rasa sedih pun ada nak tinggalkan kampung halaman ini, namun perjuangan mesti diteruskan. Tak sempat pula nak merasa hasil tanaman sepanjang cuti sekolah ini. Mudah-mudahan tanaman kacang botol yang diusahakan ini dapat dinikmati hasilnya nanti. Seronok juga melihat tanaman-tanaman ni membesar, kalau tahu nak je tanam tanaman-tanaman lain lagi. Setakat kacang botol dan lada, apalah sangat. Namun kita perlu bersyukur dengan apa yang ada.
gambar dari sini
Rasa semangat nak mengajar pun ada dah ni apalagi terkenangkan keputusan peperiksaan yang lepas. Moga tahun hadapan keputusannya lebih bagus dari tahun ini. Mohon doa sahabat-sahabat ya. Tahun depan nak jadi cikgu yang lebih baik dari tahun ini. Alhamdulillah, sedikit sebanyak pembacaan yang dibuat moga mampu membenihkan hasil yang lebih baik.

Berharap juga tiada lagi kes-kes disiplin yang teruk berlaku pada tahun hadapan. Sedih mengenangkan beberapa kes yang berlaku di luar jangkaan pada tahun ini. Pada tahun hadapan, bilangan pengawas dikurangkan, moga kualiti mereka lebih baik dari kuantiti pada tahun ini dan dapat memberi kerjasama yang baik.

Paling sedih, sekolah kehilangan seorang ustaz yang sangat berdedikasi kerana perpindahan beliau ke sekolah berdekatan rumah. Moga mendapat pengganti yang lebih baik. Memang benar yang patah pasti kan tumbuh dan yang hilang akan berganti namun yang tumbuh tidak semestinya sama dengan yang patah dan yang berganti tidak semestinya lebih baik dari yang hilang. Apapun, perjuangan mesti diteruskan.

Akhirul kalam, mohon doa dari sahabat-sahabat untuk kebaikan kita bersama. Allahumma Ameen.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails