BLOG PENA CIKGU MENGUCAPKAN SELAMAT DATANG KEPADA SAHABAT-SAHABAT SEKALIAN. MOGA KITA SENTIASA DALAM REDHA ALLAH


1 Dis 2012

alkisah Rumah Nabi dalam Istana Negeri

Pagi semalam tak sempat nak menulis di sini kerana menghadiri kuliah di Dataran Ilmu. Kebiasaannya pergi bersama bonda namun semalam keseorangan saja sebab bonda ada urusan di Balai Islam. So, lepas hantar bonda ke sana, saya terus ke Dataran Ilmu. OLeh kerana Tuan Guru tidak dapat hadir, kedua-dua slot kuliah diisi oleh Ust Mohd Amar. Biasanya Tokguru ambil slot kedua dan slot pertama di sini oleh penceramah yang berlainan.

Usai kuliah ilmu, bonda masih belum abis lagi kelas, jadi sambil menunggu saya ke Ekspo MAIK di Istana Negeri Kubang Kerian. Lama dah nak g tapi tidak berkesempatan kerana ada saja halangan yang datang. Alhamdulillah, orang tak ramai sangat dan dapat parking yang mudah dan dekat dengan tempat pameran. Almaklumlah, istana kan beso.
Pameran di dalam khemah pada saya agak biasa saja dan tiada apa yang menarik sangat untuk saya berlama-lamaan di sana. Ada Pameran 100 tahun MAIK, ada beberapa jualan, pemeriksaan kesihatan dan beberapa lagi yang tidak menarik minat saya. Dalam duk jalan-jalan, saya melangar seorang pemuda yang sengaja menghalang jalan saya. Hurm, rupanya sahabat lama yang cara dia nak tegur saya memang macam tu. Lama tak jumpa sahabat ni. Beliau adalah alhafiz yang memiliki suara seperti assudais.

Dia datang kali kedua bersama zaujah dan keluarga mertuanya. Menurut sahabat ini, minggu lepas dia sudah datang dengan membawa ibu dan ayahnya. Bagus betul. Kami mengambil kesempatan untuk berjalan bersama-sama sambil bersembang pelbagai isu serta bertanya sahabat2 lain yang lama sudah tidak bersua.

Bosan di bawah khemah, kami bergerak ke dalam istana. Baru nak melangkah kaki, kami dihulurkan beg plastik oleh seorang muslimah. Ingat ke nak suruh beli apa,

"nok wak gapo nih?", tanya sahabat tentang tujuan diberikan beg plastik.

"wak isi slipar", muslimat tadi menjelaskan kasut dan selipar tidak dibenarkan pakai di dalam. Jadi kena buka, nak letak kat luar takut hilang,  bila beri beg plastik, kita bawa la masuk dalam.

"Dalam syurga kena buka kasut juga tak?", tanya sahabat kepada saya selepas kami meninggalkan muslimat tadi yang sibuk menghulurkan beg plastik kepada pengunjung lain.

Masuk ke dalam, saya melihat beberapa bilah pedang di dalam bongkah kaca. Saya tercari-cari Pedang Zulfikar kepunyaan Rasulullah SAW yang memiliki dua mata. Walaupun hanya replika dan ini bukanlah kali pertama melihatnya, tapi tidak pernah rasa jemu untuk melihat. Kalau boleh nak pegang.

"kat sana ada replika rumah Rasulullah SAW", kata sahabat tadi menunjukkan satu bangunan kecil di sebelah.

"Meh g sano", ajak saya.

Dilabelkan beberapa tempat di dalam rumah kecil itu tempat tidur nabi, tempat nabi solat, tempat kunjungan tetamu dan tempat Sayyidatina Fatimah dilahirkan. Kecil saja rumah tersebut walaupun ada bahagian-bahagian tertentu. Orang yang lembut hatinya pasti menitiskan air mata kerinduan apabila memasuki rumah tersebut. Rumah kekasih Allah dalam istana umat baginda. Itu yang terlintas di fikiran saya. Lebih kecil dari rumah kita.

Geram mahu mengambil gambar bersama pedang dan replika rumah nabi namun beberapa kali diberi amaran  melalui pembesar suara bahawa tidak dibenarkan mengambil gambar. Siap dinyatakan lagi banyak CCTV yang merakam dan pegawai-pegawai berkeliaran di dalam istana itu. Amboi...Ada lagi artifak-artifak Islam di sana namun yang paling menarik bagi saya adalah replika rumah ini.

Sungguh, rumah nabi itulah yang merasakan saya akan ke sana lagi selepas ini sebelum ekspo ini berakhir 6 Disember nanti. Kami keluar dari dewan istana dan berehat sebentar di ruang menunggu sambil bersembang-sembang. DI sana dibenarkan diambil gambar tapi nak ambik gambar apa kat sana. huhu.

Bila saya cuba ambil gambar di pintu masuk dewan, seorang petugas datang minta dialihkan sedikit kedudukan saya supaya tidak kelihatan pemandangan dalam dewan tersebut. Aduii...

Bagi yang masih belum pergi, pergilah. Masih ada kesempatan.

Allahumma Solli 'ala Muhammad.




Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails