BLOG PENA CIKGU MENGUCAPKAN SELAMAT DATANG KEPADA SAHABAT-SAHABAT SEKALIAN. MOGA KITA SENTIASA DALAM REDHA ALLAH


20 Dis 2012

Saya dan rokok : episode 2

Sepatutnya ni dah masuk episode ke-5 selepas lama saya tulis episode 1, namun saya letakkannya di episode ke 2 kerana masih belum di publishkan episode yg lain. Takkan nak langkau episode. Ada kisah di sebalik episode ini,  baru sekarang saya berkesempatan untuk menulisnya.

Sebenarnya tulisan ini berada di dalam draft sejak setahun lalu, entah kenapa tidak terbuka hati untuk menyiapkannya dengan sempurna. Kadang-kadang terlalu banyak alasan menyebabkan saya malu kepada diri saya sendiri. Lagipun saya telah berjanji untuk menyambung tulisan tersebut.

Namun, kali ini sebelum saya menyambung tentang apa yang saya tulis pada ayat terakhir di dalam tulisan episode 1, saya ingin menyentuh satu lagi tajuk tentang rokok yang tidak kurang pentingnya dalam kita cuba untuk mendidik masyarakat iaitu tentang cikgu yang merokok.
gambar dari wikipedia
CIKGU MEROKOK

Menjadi seorang cikgu bukan saja kita mengajar dengan kata-kata, bahkan dengan perbuatan kerana apa yang kita lakukan akan dilihat dan cuba ditiru oleh murid. Bahkan cikgu sebenarnya lebih dipercayai oleh murid berbanding dengan ibu bapa mereka. Benarlah kata pepatah cikgu kencing berdiri, murid kencing berlari.

Saya teringat ketika mengajar murid tentang tajuk bahaya merokok. Pelbagai penerangan dan huraian panjang lebar tentang bahaya merokok saya berikan kepada mereka sehingga habis masa saya di dalam kelas tersebut. Di akhir kelas, seperti biasa saya membuka soalan kepada mereka jika ada sebarang kemusykilan.

Tiba-tiba seorang murid mengangkat tangan.

"Ya, silakan,".

"Cikgu, cikgu Azmi(bukan nama sebenar) merokok tu. tak bahaya ke?", tanya Amirul

"Ya, cikgu. Saya nampak Cikgu Azmi merokok kat tepi padang sana," tambah Joseph.

"Kadang-kadang dia buat asap bulat-bulat cikgu," sampuk Jhonny.

"Err..Err..," susah juga saya nak menjawab. Mengenangkan Cikgu Azmi adalah kawan saya, juga seorang cikgu tetapi saya berfikir murid-murid di hadapan saya ini lebih utama untuk saya didik.

"Ha..Macam mana tu, cikgu?," Khaleel dan Tajudeen bertanya serentak.

"Tak kira sesiapa. Kalau merokok, ianya tetap bahaya walaupun orang yang merokok itu cikgu,", jawab saya.

"Jadi, cikgu Azmi pun akan mati ke sebab hisap rokok?," tanya Cheong pula memandangkan ada gambar mayat berbungkus kesan akibat rokok. Dushh..

"Macam cikgu cakap tadi, merokok ni memberi bahaya kepada jantung kita sepeti mana dalam gambar... bla bla bla," Saya menghurai kembali apa yang saya terangkan dengan ringkas tetapi penuh yakin.

Saya sangat bersyukur kerana tidak menjadi seorang perokok. Walaupun ada antara rakan-rakan yang merokok, alhamdulillah saya tidak langsung teringin. Mungkin kesan dari cuba-cuba dulu :)

Tapi tu lah. Amat sukar untuk mendidik murid jika cikgu sendiri yang melakukan kesalahan yang nyata di hadapan murid. Kita ingin mendidik murid tidak merokok tetapi kita merokok dihadapan mereka. Bahkan merokok pula di hadapan mereka.

Usai kelas, saya ke bilik guru dan berjumpa cikgu Azmi.

"Tadi aku masuk topik rokok. Duk terang-terang kat depa, depa cakap duk nampak hang hisap rokok tepi padang. Letih juga nak menjawab," jelas saya.

"Owh, hang terang je kat depa. Cakap bahaya hisap rokok ni dan jangan jadi cam aku", jawab cikgu Azmi ringkas.

Merokok adalah bahaya kepada kesihatan kita bahkan Majlis Fatwa telah mengemukakan mengeluarkan fatwa HARAM MEROKOK berdasarkan hujah-hujah yang diberikan. Amat tidak patut ianya diamalkan oleh seorang muslim, apalagi seorang cikgu lebih-lebih lagi dilakukan dihadapan murid.

Kepada yang belum mencuba, usah cuba melakukan sesuatu yang haram walaupun sekali.

Mohon maaf jika ada yang tersinggung. Wallahu a'lam

3 ulasan:

dee berkata...

:)

cun09 berkata...

salam...

lama dok mai sini ^_^ moge sihat...

haramkah rokok? buku tulisan Dr zulkifli mohamad al-bakri...buku niii masih setia atas meja akak kt opis ^__^
yg teruja ada perokok takut nk baca...

Al - Mu'allim berkata...

wsalam.

Alhamdulillah. sihat.

Mungkin diorang takut terkena pada diri sendiri.

Moga mereka beroleh hidayah.

Ameeen...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails