BLOG PENA CIKGU MENGUCAPKAN SELAMAT DATANG KEPADA SAHABAT-SAHABAT SEKALIAN. MOGA KITA SENTIASA DALAM REDHA ALLAH


3 Dis 2012

Jawatan Kosong Pegawai Tadbir Negeri Kelantan

Hari ni lewat sikit online sebab kena berebut laptop dengan sepupu yang datang ke rumah. BUdak kecik yang baru mengenal sekolah ini acap kali mendesak ayahnya untuk menghantar dia bercuti ke rumah saya. Konon nak bercuti padahal nak guna laptop. Biasanya budak-budak ni suka main game, nak tengok cerita kartun, tapi budak perempuan ni pelik skit, dia hanya nak menonton sinetron indonesia. Aliya la, Anigerah la, dia jantung hatiku la. Haish.. Suka sangat tak padan dengan kecik. Kena beralahla dengan budak kecik.
Semalam tolong adik hantar borang permohonan sebagai Pegawai Tadbir Negeri di Kota Darulnaim, JKR10. Borang ni saya baru je beli selasa lepas dan lepas beli saya post kepada adik di KL kerana perlu diisi oleh pemohon. Selasa hari selasa saya hantar, hari rabu dia terima agak lewat dan khamis baru dia post balik kepada saya menggunakan pos ekspress. Oleh kerana jumaat adalah hari cuti, borang itu sampai petang ahad ke tangan saya. Memandangkan ia adalah hari tarikh tutup permohonan, saya hantar by hand ke sana.

Lebih kurang pukul 3 saya tiba di JKR10, pengawal seolah-olah tahu saya ingin menghantar borang lalu menunjukkan tempat yang perlu saya tuju tanpa saya bertanya kepadanya. Saya ingat saya paling lambat, rupanya ramai yang menuju ke tempat itu sambil membawa borang permohonan. Sesampai di kaunter, saya menyerahkan borang dan melihat bersusun borang yang baru diterima oleh petugas kaunter untuk petang itu sahaja. Semasa sedang menyerahkan borang, ada beberapa orang datang dan bertanya borang untuk dibeli.

Aik, hari ni kan tarih tutup. Kata mereka kepada petugas, mereka nak isi dan hantar sekarang. Huh, rupanya mereka dah bawa dokumen-dokumen yang diperlukan. Aduhai, berapa puluh ribu pemohon ni dan berapa orang pegawai pula yang mereka nak?

Masa saya datang beli dulu pun dah berapa ramai yang saya jumpa yang datang untuk hantar borang dan beli borang. Ingatkan dah lewat hantar ni dah tak jumpa sesiapa dah, rupanya lagi ramai. Memang rezeki betullah sesiapa yang dapat tu. Dah la dapat kerja di Klate. Bila la agaknya saya dapat pulang berkhidmat di sini?

...boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui. (Surah. Al Baqarah:216)

Harapnya pemilihan dan temuduga ini dibuat secara adil dan saksama.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails