BLOG PENA CIKGU MENGUCAPKAN SELAMAT DATANG KEPADA SAHABAT-SAHABAT SEKALIAN. MOGA KITA SENTIASA DALAM REDHA ALLAH


11 Mac 2014

2 cara menemukan MH370

MH370
ihsan sinar harian online

Saya tertarik dengan cara yang diberikan oleh kapten ini. Beliau merupakan seorang kapten yang berpengalaman menerbangkan Boeng 777.


Atau mungkin juga ianya tersesat ke alam lain kerana dunia ini didiami oleh makhluk Allah yang lain. 
Wallahu 'alam. Mari kita terus berdoa

10 Mac 2014

Kemana hilangnya MH370?

ihsan google

Hari ini masuk hari kedua.
Kemanakah burung besi yang besar gedabak ini menghilang?
Terlalu banyak teori.
Ada juga spekulasi.
Apa mungkin konspirasi?
Bahkan banyak rahsia disembunyikan.

Jika benar...Bagaimana kapal terbang secanggih itu boleh hilang dari radar?
Jika benar...Bagaimana penumpang berpasport palsu boleh melepasi imigresen?
Jika benar...Bagaimana boleh terputus hubungan antara pilot dan pusat kawalan?

Apapun kata mereka.
Apapun perancangan mereka.
Saya berharap keajaiban yang berlaku.
Saya berharap mereka selamat.
Tidak kira apa yang berlaku disebaliknya.

Mengikut radar TUDM, kapal berpatah balik.
Apa mungkin penumpang misteri yang merampas pesawat,
menerbangkan dengan rendah supaya tidak dapat dikesan.
dan mendaratkan di negara luar spt thailand, vietnam mahupun filipina?

Jika begitu keadaannya, pasti anak kapal masih selamat.
Itu harapan terakhir kita.

Terhempas? Mohon jauh dariNya ya Allah.
Mana mungkin kerana tiada kesannya.


Meletup? Mohon tidak ya Allah.
Tiada letupan dikesan berlaku.

Jika ya, pasti juga ada kesannya.

Pilot yang terlatih,
co-pilot juga hebat,
kapal juga canggih,
Cuaca juga baik.
namun kuasa Allah mengatasi segalanya.

Tiba-tiba teringat kisah menaiki penerbangan MH dari KLIA ke Kuala Terengganu. Benar, waktu paling berisiko bagi kapal adalah waktu berlepas dan mendarat.

Apabila sampai di ruang udara Ganu, kapal dirasakan berpusing-pusing dan berlegar-legar di ruang udara. Tidak lama kemudian, ada pengumuman bahawa kapal tidak dapat mendarat kerana hujan lebat di landasan.

Lama kapal itu berlegar di udara, kemudian mereka bergerak kembali dan disusuli dengan pengumuman kapal terpaksa balik ke KLIA kerana bahan api hampir kehabisan. Jantung berdebar.

Terdetik dihati, apa perlu balik ke KLIA? Bagaimana jika tidak sempat sampai?huhu.

Alhamdulillah, sampai di KLIA, diminta keluar dari kapal dan menunggu bahan api diisi sebelum kembali berlepas dan selamat sampai di Ganu.

Sistem penerbangan ada disiplinnya. Mereka ada prosedur untuk diikuti. Tidak boleh sesuka hati mendarat di kawasan berdekatan.

Saya berdoa mereka selamat



5 Sep 2013

Alhamdulillah & Minyak Naik

Alhamduillah. Akhirnya saya dapat menulis kembali di sini. Blog kecil ini tidak dapat dibuka kerana ada sedikit masalah. Kata blogger.com, ianya cuba diceroboh. Wallahu a'lam. Moga Allah memberi petunjuk kepada kita semua.

Banyak perkara yang ingin dikongsi di sini. Seperti biasa, bila lama tidak menulis, pasti banyak disimpan di dalam peti minda. INshaALlah jika berkesempatan. Masa sentiasa ada, terpulang kepada kita untuk menguruskannya. Setiap orang diperuntukkan 24jam sehari.

ISu yang suam-suam kuku sekarang adalah isu kenaikan harga minyak. Mungkin dalam minggu depan, tidak akan kedengaran lagi. Ianya akan diganti dengan isu kenaikan harga barang. Sebenarnya tiada apa yang boleh diperkatakan lagi tentang isu ini. Pandai-pandailah kita menguruskan ekonomi kita.

Nak salahkan kerajaan? Siapa suruh pilih kerajaan ini? Ini bukan kali pertama minyak naik selepas pilihanraya. Pilihanraya seterusnya adalah pada 4 atau 5 tahun akan datang. Rakyat marhein yang dikatakan terbeban dengan kenaikan ini pasti akan melupakan bebanan ini pada waktu itu apabila disogok dengan BR1M. Skrip yang sama akan berulang kembali.

Secara peribadi, saya sebenarnya tidak terkejut dengan kenaikan ini. Ini skrip yang sama dengan pilihanraya yang lepas. Yang akan terkesan dengan kenaikan ini pastinya rakyat marhein. Yang guna moto, terkesan cara guna motor, yang guna kereta apalagi. Yang tiada kereta atau motor, tunggulah kenaikan harga tambang pula. kecuali anda menaiki basikal menggunakan kudrat sendiri. Yang tu, sediakan duit buat beli minyak panas dan minyak angin.
Para peniaga pula sedang mengira kenaikan barang masing-masing. Nak salahkan mereka 100% tak boleh juga. Untung rugi mereka perlu dikira juga. Kenaikan minyak adalah ibu segala kenaikan. Sebab itu saya hanya mampu tersenyum bila orang membandingkan kenaikan minyak dengan kenaikan rokok. Ramai lagi orang yang 'bodo ketok' di negara kita. Tugas kita bersama tu utnuk menyekolahkan mereka.

Kalau kerajaan nak naikkan minyak RM 1 pun, apa yang kita boleh buat sekarang? Nak demo macam di Asia Barat? kahkahkah... mimpi di siang hari.

Deme tu dah tak risau pun sebenarnya kalau rakyat tak nak undi. Deme dah ada bangla yang nak dibawa masuk untuk kerja kat sini. PRU-14 lambat lagi, tapi persiapan sudah dibuat dari awal lagi. Siap sedia no...

Katalah gajah rimau sekalipun, minyak dah naik pun. Nak turun payah sekali. KALAU  turun sekalipun, turunkah harga barang?

Ada lagi satu. Golongan 'bodoh piaq' yang membanding harga minyak Malaysia dengan Singapura. Meh kita cuba bandingkan gaji cikgu sini dengan sana. huhuhu.

20 Jul 2013

Takleh solat vs takleh puasa

Sepanjang bulan ramadhan ni, kantin sekolah ditutup. Seperti tahun-tahun yang lepas, murid-murid akan ke dewan untuk solat dhuha secara berjemaah. Sukar sekali untuk mendisiplin murid menepati waktu kerana masa 20minit waktu rehat agak singkat. Yang ponteng bersembunyi tu pasti ada. Yang duk main-main ayaq masa ambil wudhu takyah cakap la.

Bagi murid-murid yang uzur, disediakan sebuah bilik di tepi dewan untuk mereka duduk sementara menunggu rakan-rakan habis solat. Tidaklah mereka merayau atau tinggal dalam kelas. Murid bukan Islam pula dibenarkan berada di kantin untuk makan makanan yang mereka bawa.

Suatu hari, usai kelas saya sebelum rehat, saya meminta murid-murid kelas saya turun lebih awal ke dewan supaya mereka boleh membantu Ustaz membentangkan tikar. Mereka akur, kecuali 3 orang murid perempuan.
"Kenapa tak gerak lagi?", tanya saya kepada salah seorang daripada mereka.

"Saya tak boleh solat, cikgu", jawabnya.

"Kamu?", saya menunjuk kepada rakan disebelahnya.

"Saya pun takleh solat cikgu", jawabnya. Lalu saya menunjukkan jari ke arah seorang lagi rakan mereka.

"Dia pun sama, cikgu", jawabnya.

Betul ke ni. Ada sedikit keraguan pada saya dengan mereka melalui tingkah laku dan bahasa badan mereka ketika menjawab soalan saya.

"Eh, kamu tak puasa ek?", tanya saya kepada mereka.

"Apa ni cikgu, saya puasa la. pagi tadi saya bangun sahur makan nasi goreng", jawabnya.

"Kamu?", tanya saya kepada seorang lagi.

"Puasa la cikgu. Apa pulak tak puasa", jawabnya.

"kamu?"tanya saya kepada seorang lagi dan diangguknya.

"Habis tu, kalau kamu puasa, pergilah solat dhuha. Apa pulak tak boleh solat. Cikgu kira sampai empat, kamu dah takde dalam kelas. 1....2....3.... ", mereka semua menghilangkan diri keluar kelas.

Aduhaiii, murid-muridku.

Nak mendisiplin dalam saff solat pun tidak kurang susahnya. Ada saja modal mereka untuk bercakap. Mencuit kawan tidak kira dalam solat mahupun luar solat. Usai 2 rakaat pertama ke 2 rakaat berikutnya bukan main bising lagi mereka. Namun alhamduillah, makin lama, makin baik. Mungkin keberkatan solat itu sendiri yang dapat mendisiplin murid tersebut.

2 Jun 2013

Bahagianya merayakan cinta

Artikel kedua berturut-turut tentang cinta.
Cuba menyelami hati sendiri.
Apa perasaanku ketika ini?

Artikel yang lepas adalah bait kata di muka depan buku tajuk kali ini.
Bahagianya merayakan cinta.
 
Buku karya Ustaz Salim A.Fillah ini cuba saya selami. 
Saya tidak mengenal penulis buku ini,
namun saranan seorang sahabat untuk saya baca buku ini saya turuti.
Jarang beliau memuji sebuah buku, katanya buku ini lain dari yang lain.

Lalu saya memilikinya dan jatuh cinta kepadanya. 
Atau mungkin bangun cinta?

Dan ingin saya cadangkan buku ini buat sahabat-sahabat Pena Cikgu (PC)
Yang sedang menghitung hari menuju ke hari bahagia,
Mahupun yang sedang berbahagia bersama yang tersayang.

Sesuai untuk dibaca sebagai bekalan dalam bahtera baitul muslim
Atau mungkin juga sebagai barangan hantaran

Moga bermanfaat. :-)

31 Mei 2013

Jatuh Cinta vs Bangun Cinta

Ada dua pilihan ketika bertemu cinta.

"Jatuh Cinta" dan "Bangun Cinta".
UNtuk dirimu, daku memilih cinta yang kedua,
Supaya cinta kita menjadi istana, tinggi menggapai syurga.

...bersambung

16 Mei 2013

Suka duka Hari Guru


16 Mei, tarikh yang diingati oleh ramai orang. Masakan tidak, dari bangku sekolah lagi kita menyambut hari guru. Bila tiba, hari guru, saya teringat zaman kanak-kanak dulu. Sibuk minta bonda belikan hadiah untuk cikgu. Terkocoh-kocoh bonda bangun seawal pagi untuk mencari hadiah sebelum menghantar anaknya ke sekolah. Kesian bonda. Pada masa itu, tidak sesenang sekarang. Hadiah yang paling 'femes' di kalangan kawan-kawan adalah kotak tisu, sabun dan pen. Sekotak tisu paling 'femes' kerana saiznya yang besar bila dibalut. Nampak macam 'grand' kononnya. Seorang cikgu kadang-kadang dapat 4 5 kotak tisu. huhu.

Rupanya bila melangkah dewasa, jejak ini diikuti oleh adinda. Kata bonda adinda merajuk tidak mahu ke sekolah kerana tiada hadiah untuk diberi kepada cikgu. Aduhai... ikut perangai sape la ni.

Masa di sekolah menengah, agak tragis juga. Selepas perhimpunan sempena hari guru, cikgu-cikgu menunggu di atas astaka, sementara murid-murid diminta naik ke pentas untuk menyampaikan hadiah kepada guru-guru. Usai majlis, ada guru yang mendapat sangat banyak hadiah sehingga terpaksa meminta bantuan 2 3 orang murid untuk diangkut ke kereta. Namun yang sedihnya, ada cikgu yang tak dapat langsung. Bukan kerana ustaz itu tidak bagus, bahkan tinggi ilmunya. Mungkin kerana tidak mesra murid menyebabkan beliau tidak menerima sebarang hadiah.

Tahun berikutnya, setiap kelas diminta menyediakan satu hadiah untuk seorang guru. Maksudnya setiap cikgu pasti menerima hadiah. Ada pun, hadiah peribadi itu masih diteruskan :)

Itu suka duka sewaktu menyambut hari guru sebagai murid. Adapun, sewaktu menjadi cikgu, lain pula keseronokannya. INshaAllah akan saya kongsikan nanti.

Hari ni, bila masuk kelas, seperti biasa saya menulis hari (Thursday) dan tarikh (16 Mei 2013) dan sebelah tarikh saya menulis (Hari Guru). Murid-murid tersengih melihat saya. Kelas yang bising tadi beransur diam.

"Hari ni hari guru. Kamu semua kena diam." kata saya kepadanya.

"Hari guru cikgu tak boleh marah", ujar seorang murid.

"yelah, sebab tu kamu semua kena diam. Hari guru, murid-murid kena diam", kata saya.

"Habis tu, nanti hari kanak-kanak nanti, kami semua boleh bising la cikgu kan? Pastu cikgu-cikgu pula kena diam tak boleh marah kami", jawab seorang murid yang lain.

Huuu... kamu ni kalau menjawab, bukan main lagi ye...

Dikesempatan ini saya ingin mengucapkan selamat hari guru kepada semua guru di seluruh Malaysia. Pengorbanan guru amat besar dan tidak mampu dibalas. Jadilah guru yang berdedikasi.

Saya teringat tajuk perbincangan kumpulan sewaktu temuduga dulu.

"Guru ibarat lilin yang membakar diri menerangi insan sekeliling vs guru umpama kasturi yang wangi dan mewangikan orang sekeliling. Bincangkan". :)

Terima kasih cikgu

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails