BLOG PENA CIKGU MENGUCAPKAN SELAMAT DATANG KEPADA SAHABAT-SAHABAT SEKALIAN. MOGA KITA SENTIASA DALAM REDHA ALLAH


14 Dis 2011

8 tips cepatkan jodoh

InshaALlah kali ini saya cuba kongsikan tips cepatkan jodoh yang saya dapat dari Majalah Anis. Sudah lama tidak berkongsi ilmu di sini, asyik duk cerita pengalaman diri je. Moga beroleh manfaat.

Memang benar, jodoh pertemuan, ajal dan maut di tangan Allah, tetapi berusahalah untuk mencari dan menjejaki calon pasangan anda. Dato' Ustazah Soto Nor Bahyah Mahmood berkongsi tip-tip untuk mempercepatkan jodoh :


1. Berdoa selepas solat lima waktu.
Berdoalah dengan bahasa apa sekalipun setiap kali selepas solat 5 waktu supaya diringankan jodoh. Katanya berdoalah dari sekarang kerana doa memerlukan masa untuk dikabulkan.



"Ketika sy di tingkatan satu, ibu saya sudah pun menyuruh saya berdoa supaya diringankan jodoh di samping berdoa untuk lulus dalam peperiksaan. Saya mengamalkan doa Akashah kerana banyak khasiat dan kelebihan terkandung di dalamnya", beliau berkongsi amalannya.


2.Berdoa pada waktu tengah malam.
Menurutnya Rasulullah SAW ada menyebut dalam satu hadith bahawa berdoa pada waktu tengah malam (qiamullail) yang mana Allah mustajabkan doa samada hajat di dunia mahupun akhirat. Di samping melakukan solat sunat pada tengah malam, berdoalah supaya apa yang kita hajati terutamanya dalam soal jodoh dimustajabkan.


3.Doa ibu bapa.
Ibu bapa perlu berdoa supaya anak-anak mereka dipermudahkan urusan jodoh. Doa ibu bapa boleh membantu mempercepatkan jodoh anak-anak terutama anak-anak yang masih belum bertemu jodoh akibat halangan yang tertentu.


4.Puasa pada hari jadi
Puasa ini dipanggil puasa hajat. Ujarnya pada hari tersebut kita dilahirkan dalam keadaan bersih tanpa sebarang dosa. Jadi, berpuasalah pada hari kita dilahirkan supaya hajat kita dipermudahkan dan dikabulkan ALlah.


5. Solat sunat taubat.
Beliau menyarankan agar melakukan solat taubat terlebih dahulu pada waktu tengah malam sebelum berdoa diringankan jodoh yang terhalang.


"Kita mahu Allah tunaikan hajat kita tetapi dengan Allah belum selesai dan bersih. Jadi mintalah ampun terlebih dahulu sebelum berdoa memohon sesuatu hajat", katanya.


6.Pohon restu ibu bapa.
Tanyalah ibubapa terlebih dahulu apabila kita sudah berkenan pada seseorang. Mungkin getaran hati ibu memberi isyarat jodoh terbaik kepada kita seperti yang berlaku kepada ustazah Siti Nor Bahyah sendiri. Beliau mengaku menerima kiriman surat daripada beberapa lelaki termasuk suaminya sndiri, Ustaz Wan Akashah dan semua surat tersebut ditunjukkan kepada ibunya sebelum mengambil apa-apa tindakan.


"Apabila ibu saya membaca surat yang dikirimkan oleh suami ketika itu, dia memberitahu saya bahawa ada getaran di dalam hatinya dan membenarkan saya membalas surat tersebut", imbaunya.


Sebelum berkahwin, Ustaz Wan Akashah juga pernah mengitimkan surat kepada keluarganya di Malaysia untuk meyakinkan mereka bahawa beliau mampu menggalas tanggungjawab sebagai suami di samping tidak mengabaikan pelajarannya di Mesir. Ternyata surat yang dikirimkan itu berjaya menyakinkan keluarganya bahawa beliau mampu untuk berkahwin.


Jika ibu bapa tidak bersetuju dengan pilihan yang dibuat sedangkan dia sudah baik untuk kita, saran beliau supaya pujuk ibu bapa dengan baik, berdoalah supaya Allah melembutkan hati mereka agar menerima pilihan kita seadanya.


7. Amalkan doa-doa pilihan.
Antara doa-doa yang boleh dijadikan amalan ialah daripada Surah Yusuf, ayat 4 untuk memudahkan dan mendapatkan jodoh yang baik. Ujarnya lagi, doa Nabi Musa dalam surah al-Qasas ayat 24 patut diamalkan kerana doa ini adalah untuk sesuatu hajat yang dirasakan amat mendesak. Jelas beliau lagi, doa ini menjadi amalannya hingga kini.


"Dalam doa, kita tidak boleh meminta dengan cepat tetapi doa ini membolehkan kita mencapai sesuatu hajat dengan cepat", katanya.


8.Solat hajat.
Jika semuanya sudah diamalkan maka langkah terakhir ialah melakukan solat hajat memohon agar dipermudahkan dan dipertemukan dengan pasangan yang baik, dunia dan akhiratnya.


Kita sebagai umat manusia hanya mampu merancang, berusaha dan bertawakal tetapi Allah yang akan menentukan segalanya. Menurut beliau lagi, 'black magic' antara faktor yang menyebabkan jodoh terhalang. Oleh itu, saran beliau supaya membaca suarah Yunus ayat 81 untuk membatalkn sihir dan ilmu hitam.


**InshaAllah, moga apa yang saya sampaikan ini dapat diamalkan oleh semua tanpa mengira samada bercita-cita untuk berkahwin atau tidak. Saya yang cetek ilmu ini, tidak pernah mendengar tentang item ke 4 iaitu Puasa pada hari jadi. Mungkin jika ada sahabat yang pernah mengamalkan, mohon berkongsi di sini untuk lebih jelas atau bertanyakan mereka yang lebih arif tentangnya.

Wallahu 'alam

Jika masih ragu-ragu, mungkin alkisah tentang jodoh boleh menguraikan kekusutan saudara/i

17 ulasan:

RuMaH TuA berkata...

Assalamualaikum.

Syukran untuk perkongsian.

Puasa pada hari lahir. Rasulullah ada sabda (lebih kurang) puasanya isnin kerana isnin hari lahirnya dan turunnya wahyu.

"Menunggu dari yang faqih"

Muslimah Optimis berkata...

assalamualaikum..

wahh, tips berguna ni.. :-)bolehlah amalkan selepas ni..

selalu buat no. 1 je.. mungkin sebab tu Allah belum perkenankan doa kan.. :-)

terima kasih atas perkongsian

MUHAMMAD SUKRI SUPI berkata...

Assalamualaikum syeikh...

Maaflah seminggu duo nie xdea ziarah cni cz kelik kg gak kejap..he3..byk jgk entri ambo tertinggal

Alhamdulillah, ado jgk perkongsian sebegini.Berguna n bermanafaat utk semua..Napok gaya xlama doh sahabat ambo nie nok bekwoh kat umoh dio..jge lupo ajok..(",)

Al - Mu'allim berkata...

~RuMaH TuA~

Waalaikumussalam.

Afwan. syukran juga atas info. tp tu la, kita pun puasa isnin kerana sunnah baginda. Kalau kita puasa hari lahir kita, di kira sunnah juga ke?

Cuba tanya maulana :)

Al - Mu'allim berkata...

~Muslimah Optimis~

Waalaikumussalam.
Sama2.

Jom sama2 amalkn tips ini.

Al - Mu'allim berkata...

~MUHAMMAD SUKRI SUPI~

Waalaikumussalam sheikh.

Bereh jah. oghe sibuk key nk buat guano. Nok2 baru lps melancong oversea tok oyat kokre. hehe

InshaALlah sheikh. Ambo target raya nih.. doa ko ambo etek biar buleh jodoh cepat. :)

sheikh pun bilo lg>?

MUHAMMAD SUKRI SUPI berkata...

He3..syeikh xoyak duk dekat sano.ambo g sana pun atas ihsan saeng jah..syeikh low profile sgt, pyh nok kenal..

*rasa2 kijo xbrapo ado lg loni, xleh nok jaga anok ore lg..

Al - Mu'allim berkata...

Sheikh, dey nikoh inshaAllah rezeki mari dale btk yg kita tok seko :)

Cik As berkata...

salam,

baru sempat baca entri ni. Menarik perkongsian cikgu... :) Boleh amal ni input yg baik... syukran cikgu..

Al - Mu'allim berkata...

~Cik As~

Wsalam.

Afwan.
INshaAllah masih sempat utk amalkan. Moga bermanfaat :)

Mas Argiant'z s berkata...

patut di coba guru.

Al - Mu'allim berkata...

yA mAS, emang ptut di coba

Tanpa Nama berkata...

Adoi.. Puasa hari lahir? Ohhh terlepas sudah... Tahun depan.. Insyallah..

Sumaiyah Roning berkata...

Assalamualaikum..bnyk info brguna nmpak nye d kongsi kn d sini..moga2 ALLAH SWT prkenankan doa kte smue..

mutiara86 berkata...

Aminn..puasa tarik lahir ikut calender islam kn

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum.
Disini sy ingin berkongi kisah sy
Sy telah melakukan solat taubat dan disusuli solat istikharah malangnye sy tidak bermimp..sy rungsing benarkah ia jodoh sy.disamping sy berusaha menjaga hubungan kami.

Al - Mu'allim berkata...

Waalaikumussalam...

Tanpa Nama,
Alhamdulilah, teruskan memohon taubat kepadaNya. dan elakkan dari melakukan dosa ulangan.

Jawapan istikharah tidak semestinya mimpi.
Jawapan istikharah adakalanya datang dengan ketenangan hati ketika dan selepas membuat pilihan.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails