BLOG PENA CIKGU MENGUCAPKAN SELAMAT DATANG KEPADA SAHABAT-SAHABAT SEKALIAN. MOGA KITA SENTIASA DALAM REDHA ALLAH


21 Feb 2010

Rumet ku seorang kristian

Alhamdulillah, kita masih lagi diberi 2 nikmat yang terbesar iaitu nikmat Islam dan nikmat iman. jarang sekali kita merasai betapa besarnya nikmat ini kerana kita memperolehinya secara percuma. Saat mata kita ditembusi sirna lampu kalimantang hospital atau rumah, kalimah pertama yang dialunkan di telinga kanan adalah azan dan di telinga kiri adalah iqamah. Ya, kita beruntung kerana dilahirkan di dalam keluarga yang sudah Islam atau dalam ertikata lain kita adalah Islam baqa'. Moga taufiq dan hidayah Allah sentiasa bersama kita untuk terus menikmati nikmat ini. Nikmat Allah amatlah banyak tetapi dalam sebanyak2 nikmat itu, 2 nikmat inilah yang mampu menyelamatkan kita dari azab neraka.

Kita juga mungkin tidak berasa apa-apa dengan nikmat ini kerana sentiasa berada di dalam lingkungan sahabat-sahabat sefikrah dengan kita. Itulah yang saya rasakan sehinggalah suatu ketika saya ditempatkan sebilik dengan rakan yang beragama kristian. Bukan kristian sebarangan bahkan kristian yang kuat. Teringat saat beliau meminta izin untuk tinggal sebilik dengan saya lantaran tiada sesiapa di kalangan teman-teman lain yang sudi sebilik dengan beliau.

Tanya beliau "jika saya sebilik dengan kamu, apakah saya dibenarkan untuk sembahyang secara senyap-senyap?". saya tersenyum mendengar kebimbangan beliau jika tinggal sebilik dengan saya.

"kenapa?apakah kamu bermasalah jika saya bersembahyang di bilik?" saya menjawab dengan persoalan.

"bukankah kamu bersembahyang di surau?" masih tiada jawapan antara persoalan ini.

"adakalanya saya juga bersolat di bilik", kataku. "jadi bagaimana?".

" saya tiada masalah", jawab beliau".

"kamu tidak perlu risau tentang amalan agama kamu. saya ok saja", jawabku. "lakum diinukum waliyadin"...

Teringat juga kebimbangan bonda bilamana saya memberitahu perkara ini sewaktu tazkirah keluarga. Ketika giliran saya menyampaikn tazkirah, saya mengaitkan nikmat islam dan iman dengan perkara ini. Padahal sebelum itu saya tidak pernah memberitahu bonda.

Kata bonda, "nanti dia bagi minum air holy water".

"bukan air itu yang berkuasa", pintas kakanda sebelum sempat saya meredakan kebimbangan bonda.

Banyak pengalaman yang saya perolehi sewaktu tinggal bersama rakan yang beragama kristian ini. Mungkin di dalam posting akan datang saya akan ceritakan serba sedikit mengenainya. Barulah saya mengerti mengapa rakan-rakan kristian yang lain tidak mahu menerimanya sebagai rakan sebilik. Saya amat mengagumi cara beliau menghormati agama Islam termasuk ketika saya ingin bersolat. Kami sering juga berdialog untuk memahami agama masing-masing.

Apapun, saya bersyukur dilahirkan di dalam agama Islam dan saya berharap, bilhal yang saya tunjukkan dapat dilihat sebagai kecantikan dan keindahan Islam itu sendiri pada pandangan beliau.

2 ulasan:

Ariffah9 berkata...

syukur alhamdulillah,
kita dlm keadaan islam.
dlm rahmat islam..

Al - Mu'allim berkata...

moga taufiq dan hidayah ini sentiasa besama kita.
Ya muqollibal qulub.. tsabbit quluubana a'la dinika

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails