BLOG PENA CIKGU MENGUCAPKAN SELAMAT DATANG KEPADA SAHABAT-SAHABAT SEKALIAN. MOGA KITA SENTIASA DALAM REDHA ALLAH


28 Feb 2010

Boleh ke laki dan perempuan berpegangan tangan?

Pernahkah anda ditanya soalan ini? Em, apa perasaan anda bila diajukan persoalan ini oleh rakan anda? Apakah jawapan yang bakal anda berikan kepadanya? Bagi yang biasa mengikuti usrah dan kuliah agama, mungkin mereka akan berhujah dengan mengemukakan dalil-dalil naqli yang terdapat di dalam al-quran dan membacakan hadith2 baginda SAW untuk dihamburkan kemuka mereka yang bertanya kerana menganggap soalan ini tidak patut ditanya oleh seorang Muslim.

Bagaimana pula jika yang bertanya itu bukan Muslim? Apakah jawapan anda lebih-lebih lagi soalan itu ditanya ketika anda berdua melihat sepasang kapel sedang berpegangan tangan? Masih mahu menggunakan dalil naqli?

Itulah yang saya hadapi ketika bersama dengan seorang rakan kristian dulu. Sewaktu belajar, majoriti kawan saya adalah kristian dari pelbagai mazhab. Saya seringkali berdialog dengan mereka untuk mengetahui tentang agama mereka dan dalam masa yang sama cuba memberi kefahaman Islam kepada mereka. Walaupun mereka dari agama yang sama, pernah juga mereka berselisih faham tentang agama mereka untuk membenarkan hujah masing-masing.

Pernah sewaktu makan bersama salah seorang dari mereka, saya ditanya,

"sebenarnya boleh ke lelaki dan perempuan itu berpegangan tangan?"

"kenapa?", saya bertanya kerana terkejut mendengar soalannya.

"takde pape, yang saya tahu tidak boleh tetapi saya lihat ramai juga yang berpegangan tangan", jujur dia memberitahu saya.

Huh, sukar sekali bila berhadapan pertanyaan ini. Saya tidak menyalahkannya kerana dia hanya inginkan penjelasan. Walaupun soalan ini ditanya selepas dia tidak dapatmenjawab soalan saya, tetapi saya tahu dia betul2 ingin tahu.

Saya menjelaskan apa yng saya tahu kepadanya sehingga dia paham. Begitulah sukarnya bila kita ingin mendekati mereka dan berbincang persoalan agama dengan mereka. Sukar kerana dikalangan Muslim sendiri yang menimbulkan masalah. Kalaulah Muslim itu beramal dengan Islam yang sebenarnya, alangkah bagusnya tetapi itu bukanlah alasannya. Timbul rasa kesal di dalam diri kerana tidak memperlengkapkan diri dengan ilmu dakwah sewaktu di kampus dulu. Sekarang, ada sahabat memberitahu ada pihak yang mahu menaja saya mengikuti kelas dakwah. Namun atas kekangan masa, tidak dapat saya terima buat masa ini.

Saya sebenarnya kagum dengan mereka menghormati Islam lebih-lebih lagi Azan. Sewaktu kami sedang bersembang, tiba-tiba azan berkumandang. Secara spontan seorang dari mereka berkata "diam-diam, azan-azan, shyyhh!!!", sambil jari telunjuk diletakkan dibibir. Terkejut juga dengan reaksi mereka dan perkara ini berlaku lagi sewaktu kami bermain di padang. Tetapi yang menjadi masalah, di hujung padang tersebut, ada sekumpulan Muslim yang bermain tanpa menghiraukan azan. Saya berdoa dan memohon kepada Allah di dalam hati, "Ya Allah, janganlah Engkau biarkan mereka bertanya aku kenapa Muslim tersebut tidak menghormati azan seperti mereka". Alhamdulillah, doa saya diperkenankan.

3 ulasan:

nadhirah berkata...

subhanALLAH!!!
diri ini juga terkadang tidak hormat pada azan..
T_T

Al - Mu'allim berkata...

barangkali kerana mereka begitu mengambil berat tentang perasaan penganut agama lain.

kerana itu kita perlu saling ingt mengingati antara satu sama lain.

NooR AzLen BinTi HaRoN berkata...

assalamualaikum..

saya pnh mgalami pglmn yg lbh krg sama..

saya ada sorang kwn brbangsa cina yg amat2 mghormati kami saat bulan puasa.

Dia siap pesan,dia kata kalau kamu puasa,kamu letakkn ssuatu tanda pd diri kamu.cth yg dia beri spt letakkan pin tudung di bahu kanan.sgguh dia benar2 mghrmati saya n kwn2 yg bragama ISLAM.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails