BLOG PENA CIKGU MENGUCAPKAN SELAMAT DATANG KEPADA SAHABAT-SAHABAT SEKALIAN. MOGA KITA SENTIASA DALAM REDHA ALLAH


22 Feb 2010

Apa khabar solat kamu?

Imam al-ghazali pernah bertanya kepada muridnya, antara soalannya adalah 'apakah yang paling ringan di dunia ini?", bermacam jawapan diberikan kapas, debu dan sbgnya. Jawab beliau, ya, benar semua itu ringan tetapi yang paling ringan adalah meninggalkan solat.

Amatmudah utk seseorang itu meninggalkan solat. Sebenarnya segalanya bermula di rumah. Nabi SAW bersabda yang bermaksud:

"Suruhlah anakmu mengerjakan sembahyang ketika mereka
berusia tujuh tahun, dan pukullah mereka jika mereka
enggan ketika berusia sepuluh tahun."

(Diriwayatkan oleh Ahmad, Abu Daud dan Hakim dengan
sanad yang sahih.)

Umur 7 tahun lebih dilihat oleh para ibu bapa sebagai umur untuk ke sekolah. Ya, betul tu dan tak salah untuk bersekolah pada usia tersebut. Bahkan ianya dikiaskan daripada hadith tersebut untuk mengajarkan sesuatu ilmu yang lain selain solat, tetapi persoalannya apakah suruhan utama di dalam hadith tersebut diikuti?

Suruhan tersebut adalah fardhu kifayah kepada ibu dan bapa, jika si ibu tidak menyuruh anaknya bersolat, tetapi ayahnya mengambil tanggungjawab tersebut maka keduanya terlepas dari dosa. Jika salah satu daripadanya tiada (kerana bekerja atau sebagainya), maka menjadi fardhu ain kepada seorang lagi. Ini menunjukkan betapa solat ini perkara utama yang perlu diberi penekanan tetapi sejauh mana ia dilaksanakan?

Pernah suatu ketika saya ditugaskan untuk relief' class agama untuk kelas tahun 5. Murid-murid beranggapan saya adalah ustaz walaupun saya hanyalah seorang guru matematik. Pada mulanya saya membiarkan mereka membuat kerja sendiri kerana banyak kerja rumah dari kelas sebelumnya tidak mereka siapkan. tetapi lama kelamaan kelas menjadi bising dan memaksa saya untuk mengajar.

Oleh kerana tiada persediaan untuk kelas ini, saya memilih untuk bercerita kisah isra' mikraj dan beberapa siri peperangan di zaman Rasulullah SAW. Ternyata mereka amat berminat dan memberi perhatian kepada cerita yang disampaikan.

Apabila kisah isra' mikraj selesai, saya bertanya "siapakah antara kamu yang tidak cukup solat 5 waktu?".

Amat mengejutkan, hampir keseluruhan kelas mengangkat tangan. Saya hanya menjangkakan sebilangan kecil saja kerana mereka sudah berusia 11 tahun dan berada di kelas paling pandai. Untuk menyedapkan hati, saya mengubah soalan saya.

"siapa yang tidak bersolat subuh tadi?", respon yang diberikan lebih kurang sama.

Bila ditanyakan sebab, jawapan yang diberikan adalah "tidak sempat", "bangun lambat", "takut tertinggal bas" dan sebagainya. Kadang-kadang saya terfikir, apakah ibu bapa mereka tidak mengendahkan pendidikan rohani anak mereka. Apakah hanya kepandaian dunia saja yang dititikberatkan. atau apa mungkin ibu bapa mereka juga culas dalam mengerjakan ibadah? Saya mohon berlindung dari sikap berburuk sangka kepada orang lain.



Pernah juga seorang pelajar datang lewat ke sekolah lalu bila ditanya kepada kamu lambat? Jawapan yang diberikan adalah "saya bangun lambat".

"Ibu bapa kamu tidak mengejutkan kamu?", saya bertanya.

"Mereka pun bangun lambat", katanya.

Akhlak seseorang murid itu harus dibentuk dengan solat. Bukankah solat itu dapat mencegah dari melakukan perkara keji dan munkar? Jika tidak diajarkan dan ditegaskan tentang solat, bagaimana mungkin pembentukan akhlak mereka akan sempurna. Ibu bapa haruslah menunjukkan contoh teladan yang baik kepada anak-anak kerana ia juga merupakan satu contoh teladan kepada anak-anak.

Peranan guru

Juga para guru harus juga mengambil berat akan hal ini. Bantulah para ibu bapa mendidik anak-anak mereka. Bukan hanya mengajar saja. Selain itu, juga guru juga harus menilai diri sendiri apakah mereka sudah menunaikan tanggungjawab ilahi dengan sempurna? Ia juga berkait dengan penyampaian ilmu kepada murid. Kadangkala niat dan ikhlasan guru juga menjadi penentu kepada berkesannya penyampaian kepada murid. Janganlah hendaknya guru hanya menyalahkan pelajar jika mereka susah untuk menerima pelajaran. Selain itu amalan dan hubungan dengan Allah juga perlu dijaga.

Apa khabar solat kamu?

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails