BLOG PENA CIKGU MENGUCAPKAN SELAMAT DATANG KEPADA SAHABAT-SAHABAT SEKALIAN. MOGA KITA SENTIASA DALAM REDHA ALLAH


27 Feb 2010

Apabila cuti sekolah menjelang...

Kata orang, menjadi seorang guru ini sangat beruntung kerana banyak cuti. Tidak cukup dengan cuti sekolah, ditambah lagi 7 hari cuti rehat khas setahun. Ada benarnya kata-kata itu tetapi janganlah dilihat pada cuti tapi lihatlah pada tugasan hariannya. Cuti sekolah juga belum tentu cuti bagi seorang guru. Kursus, kelas tambahan, program motivasi, taklimat, mesyuarat dan sebagainya sering memburu cikgu-cikgu pada musim cuti sekolah. Itu belum masuk tugas menjaga peperiksaan, menanda kertas dan sebagainya. Namun bukan ini maksud penulisan saya kali ini.

Apabila umur sudah melewati 25 tahun pada tahun lepas, seringkali apabila tiba cuti sekolah saya akan ditanya tentang kawin. Seolah-olah satu soalan yang sangat sinonim dengan cuti sekolah, apalagi disaat banyak kad jemputan dan undangan perkahwinan yang diperolehi.

Kata sahabat2 "hang tu cikgu, ramai org cari... mak mentua pun ramai berkenan nak menantu cikgu, pilih je la mana satu". Amboi, sedap gamok dia bercakap. Perkahwinan bukan soal kerja apa tetapi persoalan tanggungjawab yang bakal dipikul.

Kata coursemate saya dulu pula "ala, ko kawan je la dulu dgn sape ko berkenan, lps tu bila dh sedia ko g pinang la. senang skit". Melihat seorang sahabat yang didesak oleh pasangannya untuk segera masuk meminang membuatkan saya risau untuk memberi komitmen dan harapan kepada orang lain dan diri saya sendiri. Apalagi ia boleh membuka peluang kepada setan untuk menggoda. Benarlah kata-kata yang menyebut...

"A woman worries about the future until she gets a husband. A man never worries about the future until he gets a wife."

Padahal sahabat saya baru saya tamat pengajian dan belum bekerja sementara pasangannya masih ditanggung oleh ibu bapanya di kampus. Bahkan sanggup menaja segala perbelanjaan perkahwinan. Apakah semudah itu kaum hawa melihat sebuah perkahwinan itu?

Saya sedih melihat sebuah perkahwinan seorang kawan yang roboh disebabkan kejahilan dalam ilmu rumah tangga. Perkahwinan bukan sekadar aku terima nikahnya bahkan menuntut komitmen yang tinggi. Robohnya perkahwinan kerana dia 'menarik balik' taklik yang dilafazkannya padahal ianya tidak boleh ditarik balik.

Banyak berita-berita perceraian yang kita dengari di media tetapi bilamana terkena kepada orang yang kita kenali, kita pasti terkejut dan sedih. Saya mohon dijauhkan oleh dari terjadi kepada kita.




2 ulasan:

ummu sulaim berkata...

Assalaualaikum..
JOdoh telah Allah tentukan, yg pasti usaha kita bagaimana, dan juga doa yg berterusan.. Wanita itu dipilih kerana 4
1 kecantikannya
2 nasabnya
3 hartanya
4 Agamanya
Terpulang kepada manusia bagaimana mentafsir sorg wanita.
Mudh2hn hingga ke syurga akhirnya..

Al - Mu'allim berkata...

Wa'alaikumussalam.

Terima kasih atas respon.

Bukan saja wanita itu dipilih tetapi wanita juga harus memilih. Tidak semestinya apabila menjadi wanita, harus menunggu saja di rumah tanpa berusaha mencarinya.

Bukankah khadijah itu mencari Muhammad kerana kebaikan yang ada di dalam diri baginda?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails