BLOG PENA CIKGU MENGUCAPKAN SELAMAT DATANG KEPADA SAHABAT-SAHABAT SEKALIAN. MOGA KITA SENTIASA DALAM REDHA ALLAH


21 Feb 2010

Dunia Pendidikan

Alhamdulillah, sejak berada di alam pendidikan ini, banyak pengalaman baru yang saya perolehi. Menjadi guru yang mengajar muridnya adalah sesuatu yang mudah dan senang tetapi menjadi seorang guru yang mendidik muridnya adalah sesuatu yang sukar. Mengajar dan mendidik adalah 2 perkara yang berbeza dari segi pelaksanaannya.

Setelah menghabiskan pengajian di Uni Perdana hampir 3 tahun yang lepas, saya memilih untuk bekerja walaupun hati kecil sangat inginkan untuk meneruskan pengajian ijazah lanjutan. Bahkan saya telah memberitahu rakan-rakan perancangan ini sejak saya di tahun pertama namun perancangan Allah mengatasi perancangan manusia dan Allah sebaik-baik perancang.

Ketika mendapat peluang menjadi seorang guru pada tahun lepas, saya telah berbincang dengan keluarga dan orang-orang di sekeliling.

Kata bonda "Terserahlah, tapi kalau pendapat bonda yang anakanda inginkan, bonda lebih suka anakanada menerima tawaran itu", Adinda saya adalah orang yang paling gembira dengan tawaran ini. Masakan tidak, beliaulah yang bersungguh-sungguh meminta saya menjadi seorang guru sejak saya masih belajar, tapi tidak diendahkan.

Bos saya pula berkata "Keputusan di tangan awak, fikirkanlah, saya tidak akan menghalang kerjaya awak tapi untuk menjadi seorang guru saya galakkan kerana pahalanya besar..Doa anak murid sentiasa bersama kita" di dalam smsnya kepada saya walaupun beliau boleh berkata kepada saya secara berdepan.

Kata seorang lagi bos ku " bagus kalau awak terima kerana kerjaya mulia itu banyak pahala. tapi awak kena ikhlas". Saya amat menghargai pandangan-pandangan tersebut.

Sememangnya menjadi guru bukanlah sesuatu yang mudah jika ingin mendidik murid tetapi ia akan menjadi ringan jika semuanya dilakukan kerana Allah. Sabar merupakan senjata utama. Teringat seorang pegawai kesihatan yang datang mengadakan kempen anti merokok di sekolah, "cikgu memang mengikuti kursus untuk melatih kesabaran ke? saya yang mengendalikan ceramah 2 jam ni pun rasa xsabar nk hadapi kerenah mereka."

Saya hanya tersenyum mendengar kata-kata beliau.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails