BLOG PENA CIKGU MENGUCAPKAN SELAMAT DATANG KEPADA SAHABAT-SAHABAT SEKALIAN. MOGA KITA SENTIASA DALAM REDHA ALLAH


21 Feb 2010

"Mak saya tak bagi berkawan sebab dia Hindu"

Tugas memanusiakan murid supaya mempunyai akhlak mulia dan bermoral tinggi bukanlah sesuaut yang mudah bagi seorang guru. Ini kerana pendidikan sebenarnya bermula di rumah dan sebahagian yang lain dari rakan-rakan mereka. Pendidikan sekolah hanyalah mengikut arus semasa dan hanya untuk mendapatkn ilmu duniawi semata-mata. Cubalah tanya mana-mana ibu bapa, kenapakah mereka menghantar anak-anak ke sekolah. Jawapan yang biasa diberi adalah, suapaya anak pandai atau pun untuk berjaya. Hanya sekadar itu.

Apalagi dengan sistem pendidikan Malaysia yang saya lihat tidak mampu melahirkan insan yang berakhlak dan bermoral. Masakan tidak, cuba beberapa waktu sahaja diperuntukkan untuk mata pelajaran agama di sekolah rendah termasuk J-Qaf. Apabila tiba di sekolah menengah, semakin dikurangkan dan hanya bergantung kepada subjek pendidikan Islam dan apabila sampai di Universiti, pelajar-pelajar selain aliran agama bebas dari mata pelajaran agama. Maka tidak pelik jika manusia semakin lari dari agama. Usah pelik dengan isu pembuangan bayi yang semkin teruk jika isu agama ini tidak dititik beratkan.

Teringat sewaktu masuk ke kelas murid darjah 3. Saya melihat 2 orang murid yang duduk bersebelahan tetapi tidak bertegur sapa bahkan bergaduh sehingga mencederakan. Seorang Muslim (M) dan seorang lagi Hindu (H). Saya bertanya kepada mereka mengapa tidak berkawan?

"dia cakap semacam (bahasa tamil) ", kata M.

"betulkah?kenapa kamu tidak menggunakan bahasa melayu", saya bertanya kepada H. Dia hanya tersipu-sipu. Mendengar dia bercakap, saya dapat rasakan dia tidak fasih berbahasa melayu.

"oklah, kalau dia bercakap bahasa melayu, kamu boleh berkawan dengan dia?", tanya saya kepada H.

"saya taknak kawan dengan dia. mak saya tak bagi?", aku terkejut. kenalkah mak M dengan si H ni lalu saya bertanya "kenapa?".

"sebab dia sembah tokong. sebab dia hindu", jawab dia. "mak saya cakap takleh kawan dengan hindu", katanya dengan yakin.

Saya terdiam seketika. Dia bersungguh-sungguh tidak mahu berkawan dengan H sehingga meminta saya menukarkan H ke tempat lain.

apakah yang harus saya lakukan? Kalaulah murid seusia ini diajar untuk membenci rakan seagama lain, apa akan jadi bila besar nanti. seingat saya, sewaktu di bangku sekolah rendah, saya juga pernah berkawan dengan rakan yang berbangsa lain. Percanggahan inilah yang menyukarkan tugas guru. Jadi bagaimana?

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails