BLOG PENA CIKGU MENGUCAPKAN SELAMAT DATANG KEPADA SAHABAT-SAHABAT SEKALIAN. MOGA KITA SENTIASA DALAM REDHA ALLAH


24 Feb 2010

"cayalah, ustaz"

Peranan seorang guru bukan hanya di dalam bilik darjah untuk mengajarkan ilmu tetapi di luar kelas untuk mendidik dari segi disiplin dan sebagainya. Selain tugas di dalam kelas, ko-kurikulum juga merupakan tugas yg perlu dipikul oleh guru. Saya menjangkakan pada minggu ini saya boleh meruangkan banyak masa kerana murid-murid menghadapi ujian bulanan.

Namun rupanya tidak, bertimbun-timbun transkrip jawapan yang perlu disemak termasuk dari kelas yang tidak saya ajar. Kebetulan ada guru yg cuti bersalin dan ada yang bercuti lama menyebabkan tugasan mereka serba sedikit terpikul ke atas saya. Ditambah juga dengan aktiviti ko-kurikulum pada minggu ini tetap berjalan walaupun minggu ujian.

Selaku guru baru, saya mula merasai kesusahan ini. Kebetulan ketika minum di kantin, seorang pakcik secara tiba-tiba berkata kepada saya, "susahkan jadi cikgu ni,kan? Banyak tugasan kena buat. Betul x?".

Saya hanya mampu menganggukkan kepala kerana terkejut dengan pertanyaan yang tiba-tiba.

"sabarlah cikgu. Lagipun bukan mereka (KPM) yang tarik tangan cikgu dalam bidang ni, cikgu yang hulur kepala kat mereka (memohon untuk menjadi guru) kan?", katanya lagi.

Saya hanya tersenyum mendengar kata-katanya.

"Cuba cikgu lihat cikgu-cikgu lama, mereka tak kan mampu bertahan selama ini jika tidak bersabar,... ", panjang syarahnya kepada saya. Saya hanya mendengar dan kadang-kadang menambah apa yang diperkatakan. jauh di sudut hati, saya bersetuju dengan apa yang dikatakannya. Ya, saya yang memilih profesion ini dan saya harus bersabar dalam meneruskannya. alah bisa tegal biasa.

"Jika kamu penat melakukan kebaikan, sesungguhnya kepenatan itu akan hilang dan kebaikan itu akan kekal".

Usai solat zohor tadi, sambil menunggu aktiviti ko-ko, saya melihat persiapan pasukan kompang yang dilatih oleh seorang ustazah. Sudah lama saya teringin untuk belajar kompang namun tiada kesempatan. Lama saya memerhatikan mereka dan agak tertarik dengan kebolehan mereka bermain kompang.

"Nah cikgu, nak try?", tiba-tiba ustazah yang mengajar mereka menghulurkan kompang kepada saya.

"eh, takpelah, mana la saya tau main benda ni", jujur saya berkata kepada beliau.

"trylah, buat macam ni", ustazah menunjukkan demo.

"takpe2, bagilah mereka berlatih", saya menolak.

"ala, ustaz. palu lah, kami nak tengok ustaz main", tetiba ada seorang murid bersuara. Bukan murid saya tetapi macam pernah lihat mukanya. Kenapa memanggil saya ustaz. rupanya murid dari kelas tersebut.

"aah la ustaz, kami nak tengok ustaz", sampuk sorg lagi. Uih, murid saya rupanya yang menyampuk sebelum ditambah oleh murid-murid lain. Teragak-agak saya mengambil kompang dari ustazah dan mengikut rentak yang ditunjukkan.

Saya mengambil peluang ini untuk belajar tentang cara bermain kompang. Wah, susah juga ya. tak pasal-pasal aktiviti latihan mereka bertukar menjadi aktivit mengajar saya. =)
Lama juga saya bersama mereka sehingga aktiviti ko-ko saya bermula.

"CAYALAH USTAZ, pandai ustaz palu kompang", puji mereka. Haha, apakah ini satu pujian ikhlas.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails