BLOG PENA CIKGU MENGUCAPKAN SELAMAT DATANG KEPADA SAHABAT-SAHABAT SEKALIAN. MOGA KITA SENTIASA DALAM REDHA ALLAH


30 Ogo 2010

Saya malu

Isu ini hangat diperkatakan di media sekarang. Seluruh media arus perdana mencanangkan berita ini terutama Utusan Malaysia sehingga menimbulkan perasaan kurang senang di jiwa rakyat 1Malaysia. Sebenarnya isu ini hanyalah isu kecil yang tidak menjadi salah pun namun kerana politik semuanya menjadi heboh.

Kunjungan seorang YB bukan Islam ke Surau baru-baru ini mencetuskan kegemparan di media arus perdana kerana YB tersebut bukan beragama Islam lalu dengan cepat lalu beberapa orang ustaz lantas menghukumkan haram bukan Islam memasuki Masjid. Aduh, cepatnya mereka berhukum. Apakah hukuman ini untuk semua orang termasuk nabi yang menjadikan Masjid Nabawi sebagai pusat pemerintahan dan pernah menerima delegasi bukan Islam di dalam masjid? Apa ada wahyu baru?

Saya agak bernasib baik kerana sudah tidak tinggal bersama rakan-rakan non-Muslim sebilik, jika tidak apakah pandangan mereka terhadap isu ini dan Islam. Ini kerana pernah saya mengajak mereka mengikuti saya berbuka puasa di Surau bagi mendekatkan mereka dengan Islam. walau berkali-kali saya mengajak, namun mereka agak keberatan kerana malu. Pada mulanya mereka ragu apakah dibenarkan ke rumah ibadah orang Islam, namun apabila saya menjelaskan keharusan tersebut barulah mereka faham. Selain malu, mereka juga keberatan kerana tidak wajar mereka yang tidak berpuasa bersama berbuka dengan orang yang berpuasa.

Saya tidak pasti apakah reaksi mereka tentang isu ini? Mohon agar mereka tidak tertipu dan masih ingat akan jawapan saya kepada mereka itu. Pada saya, jika tidak di Masjid, di mana lagi mereka ingin berkenalan dengan Islam? Di media yang sering menayangkan hiburan? atau di stesen bas yang menempatkan bayi orang Islam yang dibuang? atau di pasaraya yang menjadi tempat lepak Muslim liar itu?
Saya tidak dapat menerima jika alasan yang diberikan adalah kerana bukan Islam tersebut tidak menutup aurat. Jika persoalan ini dijadikan alasan, mereka tidak menutup aurat kerana mereka tidak Islam tetapi orang Islam itu wajib menutup aurat samada di Masjid atau di luar masjid. Masjid itu rumah Allah tetapi di lluar masjid itu bumi Allah.

Saya jadi teringat kisah azan ini.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails