BLOG PENA CIKGU MENGUCAPKAN SELAMAT DATANG KEPADA SAHABAT-SAHABAT SEKALIAN. MOGA KITA SENTIASA DALAM REDHA ALLAH


11 Sep 2010

'idulfitri : Aku rindu padamu

Belum terlambat rasanya untuk saya mengucapkan Salam 'idulfitri kepada seluruh umat Islam khasnya kepada pengunjung blog kecil ini. Moga kita sentiasa berada di dalam keredhaan Allah selalu dan ramadhan yang lalu berhasil menjadikan kita individu yang bertaqwa.

Sudah pasti umat yang cintakan syurga akan terus merindui ramadhan dan berharap sepanjang tahun adalah ramadhan, namun kemeriahan syawal tetap kita raikan kerana itulah aturan hidup yang perlu kita lalui. selepas ramadhan adalah syawal dan begitulah seterusnya sehingga kita berjumpa ramadhan lagi pada tahun hadapan jika panjang umur. sudah pasti ketika itu usia kita semakin bertambah dan kita semakin dekat dengan kematian.

'idulfitri pada tahun ini disambut seadanya. Walaupun berada dalam lingkungan keluarga dan sanak saudara, sambutan kali ini dalam suasana sedih memandang kali pertama beraya tanpa dia. Pemergian adinda ke hadrat Ilahi awal tahun yang lalu masih dirasai oleh diri ini. Sungguh, jika allayarhamah ada pasti suasana lebih meriah. Namun begitulah aturan hidup, setiap yang bernyawa pasti akan mati.

Terlintas juga di hati ini apakah ramadhan dan 'idulfitri yang baru selesai ini merupakan yang terakhir buat saya? Wallahu 'alam. Sudah pasti kita tidak mengetahui sebagaimana adinda saya tidak mengetahui ramadhan yang lepas adalah ramadhan terakhir untuk dirinya. Syarat mati bukan mesti tua dan syarat mati juga bukan sakit. Orang sihat boleh mati bahkan orang muda juga begitu. Jika ingin diikutkan usia, sudah pasti saya yang harus pergi dulu sebelum adinda. Namun bukan begitu aturannya.

Justeru, kita harus segera mempersiapkan diri kita untuk selalu bersedia menghadapi mati. mati sentiasa mengejarkan kita dan kita tidak boleh lari kepadanya. Jadi kita tiada pilihan melainkan bersedia menghadapinya. Adik, aku rindu padamu

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails