BLOG PENA CIKGU MENGUCAPKAN SELAMAT DATANG KEPADA SAHABAT-SAHABAT SEKALIAN. MOGA KITA SENTIASA DALAM REDHA ALLAH


7 Ogo 2010

Ingat 2 perkara dan lupa 2 perkara

InshaAllah saya ingin berkongsi tentang 2 perkara yang perlu kita ingati dan 2 perkara yang perlu kita lupakan. Justeru, ia dapat menghindarkan sifat buruk seperti dengki, dendam, sakit hati dan akan sentiasa dicintai orang seterusnya menjamin kebahagian hidup

2 perkara yang perlu kita ingati adalah
- Jasa orang lain kepada kita. Apabila kita sentiasa mengingati jasa mereka kepada kita sudah pasti kita akan menghargai segala jasa tersebut dan berbuat baik kepada mereka.

- Keburukan dan kejahatan yang kita lakukan. Apabila kita mengingati kesalahan kita, ia akan mengundang rasa bersalah dan sentiasa bertaubat dan meminta ampun kepada Allah dan orang tersebut. Harus diingat, Ungkapan M A A F sangat senang dan ringkas namun amat berat untuk dilafazkan oleh manusia. Entah kenapa sebabnya.

2 perkara yang perlu kita lupakan adalah
- Kejahatan dan kesalahan orang lain kepada kita. Walaupun kita terluka dengan kesalahan orang kepada kita, namun jika kita melupakannya ia pasti akan mengelakkan diri kita dari membalas kesalahan tersebut dan ia akan berterusan.

- Kebaikan kita kepada orang lain. Justeru, dengan melupakannya ia akan mengelak diri kita dari mengungkit apa yang telah kita berikan.

InshaAllah dengan mengingati 2 perkara di atas dan melupakan 2 perkara di atas, kita akan dicintai oleh manusia lain. Ameen.

2 ulasan:

muSafir berkata...

Salam.

Selalunya tabiat manusia itu ingat-ingat lupa, hu3..

Syukran atas perkongsian.
(ingat 2 perkara lupa 2 perkara)

May Allah Bless~

Al - Mu'allim berkata...

wasalam.

memang itulah sifat manusia. sebab itu kita kena saling mengingati.

afwan jiddan. :)

Ameen ya Robb

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails