BLOG PENA CIKGU MENGUCAPKAN SELAMAT DATANG KEPADA SAHABAT-SAHABAT SEKALIAN. MOGA KITA SENTIASA DALAM REDHA ALLAH


12 Jul 2010

Saya dan hospital

Seingat saya, saya tidak pernah masuk wad. Bukan tidak pernah sakit, tetapi sakit yang diuji kepada saya tidak sampai terpaksa bermalam di wad. Bahkan sakit yang saya rasakan agak teruk 3 bulan yang lepas selama seminggu saya hanya habiskan di katil bilik. Itu pun sakit yang disebabkan diri saya sendiri yang cuai.

Tetapi pengalaman bermalam di hospital adalah perkara yang tidak asing lagi bagi saya kerana menemani ayahanda, bonda mahupun allaryarhamah adinda sewaktu hayat beliau. Banyak gelagat dan perangai manusia dapat saya lihat sewaktu di hospital dan tidak kurang juga pengalaman-pengalaman terutama sewaktu meneman ayahanda sewaktu disyaki pengidap demam denggim kira-kira 8 tahun yang lepas.

Pada waktu itu ayahanda ditempatkan di wad kelas 3 Hospital Besar Kota Bharu. Keadaan wad itu agak kurang selesa kerana ramai pesakit di dalam wad berkenaan dan ditambah lagi dengan pelawat yang ramai. Permintaan saya untuk memindahkan ayahanda ke wad kelas 2 tidak dilayan oleh pihak hospital kerana ayahanda dikatakan memerlukan perhatian yang lebih dari jururawat sedangkan di wad kelas 2, pesakit lebih memerlukan rehat dan kurang jagaan dari jururawat. Mereka meminta saya bersabar menunggu keadaan ayahanda lebih stabil.

Agak lama ayahanda di sana sehingga menghabiskan cuti saya ketika itu. Saya bergilir-gilir dengan ahli keluarga yang lain, jadi kehadiran saya adalah selang sehari. Pengalaman yang paling 'menakutkan' apabila melihat pesakit-pesakit yang meninggal di sana. Ada yang sebelah katil saja dan esoknya diganti dengan pesakit yang lain. Kemudian di katil yang lain pula berlaku kematian dan diganti pula dengan pesakit lain. Mati seolah-olah perkara biasa di sana. Kadang-kadang apabila sampai giliran saya menemani ayahanda, katil sudah berubah tuan kerana tuan asal telah kembali ke rahmatullah.

Bunyi mesin jantung adalah perkara biasa di sana bahkan kedengaran bacaan surah yasin adalah bukan sesuatu yang pelik kerana doktor sendiri yang berpesan "boleh dah panggil saudara2 terdekat dan ajar mengucap/ baca yasin). Keadaan ini amat menginsafkan saya kerana adakalanya suara pesakit yang hampir nazak itu agak 'seram'.

Bukan saja di hospital ini bahkan hospital-hospital lain ada juga pengalaman lain. Mungkin boleh dikongsi pada masa akan datang. Cumanya yang menghairankan saya tentang seorang pesakit yang di tepi katilnya terdapat poster cara menunaikan solat orang sakit tetapi saya tidak pernah melihat beliau bersolat. Moga Allah memberi hidayah kepadanya dan kita semua. ameen

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails