BLOG PENA CIKGU MENGUCAPKAN SELAMAT DATANG KEPADA SAHABAT-SAHABAT SEKALIAN. MOGA KITA SENTIASA DALAM REDHA ALLAH


11 Jul 2010

Edisi Piala Dunia : Ummat menghampiri kekufuran

Banyak isu yang berlegar disekeliling kita semenjak dua menjak ini. Dari isu 40 ulama muda sehinggalah isu Piala Dunia yang menjadi bualan setiap manusia apalagi bila memasuki saingan akhir pada awal pagi esok.

Jika dulu golongan lelaki saja yang meminati sukan ini namun kini golongan wanita tidak terkecuali untuk mengambil bahagian. Di dalam akaun facebook mahupun blog2 rakan-rakan perempuan tidak terkecuali menulis tentang Piala Dunia samada di posting mahupun di status. Semuanya giler bola bahkan sanggup bangun menonton pada awal pagi.

Keajaiban world cup adalah mampu membangunkan manusia seawal jam 2.30pagi yang sebelum ini tiada daya untuk umat mengangkat selimut untuk berqiamullai. Bahkan untuk bangun sebelum azan subuh pun tidak mampu sebelum ini tetapi kehadiran world cup mengubah segalanya.

Saya melihat perkara ini dari sudut positif. Mungkin boleh menjadi persediaan atau latihan untuk bangun qiamullai menjelang ramadhan yang tinggal sebulan lebih lagi. Saya juga merupakan peminat bola tetapi pelik kerana tidak begitu teruja untuk bangun seawal jam 2.30 pagi untuk menonton. Satu-satunya perlawanan yang saya tonton pada jam 2.30 pagi adalah Spain vs Germany. Itupun kerana saya terbangun kerana tertidur di hadapan tv dan saya tidak menonotn keseluruhan. Tidak pasti malam nanti kerana saya kini berada di hospital.

Bagi saya bangun qiamullai adalah sunat tetapi jika mereka ingin bangun menonton bola tetapi tidak dapat meluangkn masa bersolat sunat sekurang-kurangnya 2 rakaat sewaktu rehat, mereka itu adalah golingan yang rugi. Namun menonotn bola sehingga menyebabkan terlepas solat subuh adalah sesuatu yang bukan saja sesat bahkan bodoh. Muslim seperti ini harus diselar kerana sikap yang tidak memandang rendah kelebihan solat. Tontonlah Piala Dunia tetapi jangan mengabaikan kewajiban sebagai Muslim.

Satu lagi keajaiban Piala Dunia kali ini adalah kemunjulan sotong yang digelar Paul the Octopus. Sotong yang dikatakan memiliki kebolehan meramal keputusan yang tepat apabila berjaya meramal keputusan 6 perlawanan tanpa sasar. Sotong adalah seekor binatang tetapi berjaya mempengaruhi manusia yang dianugerahi aqal. Berhati-hatilah kaum Muslim kerana Nabi bersabda di dalam sebuah hadith yang bermaksud :
"Sesiapa yang mengunjungi tukang tilik dan bertanya
kepadanya sesuatu maka
tidak akan diterima solatnya
selama empat puluh malam."
[Sahih Muslim, 2230]


Itu jika mereka tidak mempercayai. Mendatangi untuk suka-suka sahaja tetapi jika percaya, mereka telah kufur kepada apa yang dibawa oleh Nabi SAW. Ini juga termasuk horoscope dan juga pelbagai aplikasi terutama di facebook seperti yang diulas oleh Ustaz Zaharuddin.

Ummat, bertaubatlah selagi ada nyawa. Jangan sampai hobi menjerumuskan kita kepada kekufuran. Berpada-padalah.

Go go go Spain =)

2 ulasan:

muSafir berkata...

salam..

'cawan dunia'.. jgn sampai dilalaikannya~

penyakit apakah umat hari ini? makan bola, tido bola, sume bola.. semuanya gara2 bola sepak.

Al - Mu'allim berkata...

wsalam

aduh, penulis agak terasa walaupun minat kepada bola tidaklah sampai segala-galanya kerana bola. Cuma bangun seawal 2.30pg menonton perlawanan akhir =)

Ingatan yang baik. Terima kasih. Moga kita tidak dilalaikan olehnya

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails