BLOG PENA CIKGU MENGUCAPKAN SELAMAT DATANG KEPADA SAHABAT-SAHABAT SEKALIAN. MOGA KITA SENTIASA DALAM REDHA ALLAH


21 Jul 2010

Lelaki jahat...

Entah berapa kali sudah saya mendengar ungkapan ini dari mulut gadis melayu zaman sekarang. Biasanya ungkapan ini keluar dari mulut mereka selepas mereka ditinggalkan kekasih hati mahupun hubungan terputus.

Saya tidak tahu mengapa tetapi sejak dari zaman belajar sampailah sekarang apabila gadis melayu zaman sekarang mempunyai masalah 'clash' atau putus cinta pasti mengadu dan berkongsi masalah mahupun meminta pandangan saya. Ada yang hanya mengenali saya seminggu tetapi tanpa segan silu menceritakan masalahnya.
Teringat kisah seorang gadis yang mengikuti kursus komputer sewaktu belajar dulu. Kursus itu selama sebulan dan saya diberi tempat sebelah seorang gadis. Minggu kedua di sana gadis tersebut mencurahkan masalah kepada saya dan meminta pandangan. Padahal kami tidak pernah berbual kecuali hal-hal berkaitan komputer. Saya hanya memberi pandangan mengikut kemampuan saya sahaja.

Kata seorang sahabat, saya sesuai menjadi seorang kaunselor kerana suka selesaikan masalah orang lain. Menurut beliau, orang selesa menceritakan kepada saya masalah kerana saya memberi respon dan pandangan yang baik. Tidak juga sebenarnya kerana pernah juga saya di'marah'i kerana pandangan dan pendapat yang dikemukakan tidak sama dengan apa yang diharapkan oleh penanya itu. Emm...

Jujur saya katakan, walaupun saya menghargai kepercayaan yang diberikan, namun kadang kala saya rimas dengan permasalahan yang dikemukan. Ini kerana skrip mereka hampir sama iaitu berkapel bagai nak rak, terus bila bermasalah atau clash barulah sedar bahawa hidup ini tidaklah berkisar kepada kehidupan mereka berdua saja.

Semasa bercinta, bukan main lagi, call, sms, dating, ym, fb, web cam dan sebagainya. Bergayut 2-3 jam seperti 2-3 minit saja, lepas balik dating bercakap telefon, habis bergayut berSMS lagi dan apabila berlaku masalah dalam perhubungan, menyalahkan pasangan masing-masing dan melabelkan jahat dan sebagainya. Apakah benar pasangan mereka itu jahat atau dulu mata dan hati mereka telah dikelabui cinta atau tuduhan dan label ini hanya untuk melepaskan geram.

Ada juga yang bila dicurangi oleh pasangan masing-masing, mengharapkan Allah menggantikan dengan pasangan di syurga. Aduh, semasa bercinta tenggelam dalam syurga dunia, lupa amaran Allah, bila hubungan terputus baru sedar adanya syurga Allah.

Kisah-kisah pembuangan bayi dan jenayah rogol/zina yang berleluasa ini berpunca dari hubungan ini sebenarnya. Jika berkesempatan, suka ingin saya kongsikan kisah-kisah yang berlaku ini untuk panduan dan iktibar kepada para pembaca lebih-lebih lagi Muslimat. Juga tentang beberapa trick lelaki yang membuatkan pasangan muslimat tertipu.

Hati-hati dan peliharalah maruah anda. Jika belum berkapel dan tiada hasrat untuk berkahwin dalam tempoh terdekat, ELAKKANLAH dan jika sudah ada pasangan, percepatkanlah menjadi yang halal untuknya daripada terus terdedah kepada dosa.

'Arrijalu qowwaamu na 'alannisa'. Namun bukan semua lelaki itu qowwamu ke atas wanita. Ada syarat dan tuntutan yang perlu diikuti untuk membolehkan mereka termasuk dalam golongan qowwaamu ini

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails