BLOG PENA CIKGU MENGUCAPKAN SELAMAT DATANG KEPADA SAHABAT-SAHABAT SEKALIAN. MOGA KITA SENTIASA DALAM REDHA ALLAH


20 Mac 2010

Rumet ku seorang kristian (3)

Edisi Al-quran vs bible :

Saya ingin menyambung kembali bicara tentang kisah kami sewaktu menjadi roomate dulu. Kali ini tentang dia yang saya lihat sering menelaah Bible. ya, bible seringkali berada di atas mejanya dan setia bersamanya juga adalah highlighter. Bible nya hampir lunyai dan kelihatan buruk kerana dia sering membaca dan menelaah kitab itu.

Seharian pasti ada ketikanya dia membaca dan menghighlight mana-mana isi kandungannya yang dirasakan perlu. Barangkali untuk lebih tahu tentang agama sendiri. walaupun dilihat seorang yang kuat beragama, namun apabila saya bertanya soal ketuhanan, dia sendiri tidak pasti.

"Saya mahu tanya, sebenarnya tuhan kristian ni satu atau tiga?", saya bertanya pada suatu hari. Merujuk kepada persoalan triniti.

"em.. saya tidak pasti sebenarnya, saya rasa satu tapi ada yang cakap tiga",jawabnya.

"oh..", ingin saya bertanya lebih lanjut untuk memberi kefahaman tauhid kepadanya namun menyedari waktu itu kami baru saja tinggal bersama, tidak jadi saya inign meneruskannya.

walaupun dia seorang yang kiat beramal dengan agamanya, tapi dia sendiri masih confuse dengan agamanya sendiri.

Namun kisah seorang muslim ini juga berlegar-legar di kepala saya.

Pemuda ini inign berkahwin dan sebelum diijab kabulkan, dan disoal tentnag perkara-perkara asas nikah, beliau di soal oleh qadhi.

"nak, pakcik nak tanya, Allah tu lelaki ke perempuan?, qadhi bertanya soalan yang sangat simple sebelum ditanya perkara-perkara asas nikah.

"barangkali lelaki la", jawabnya.

Nah, tu dia. Siapa yang harus bersalah dengan jawapan si pemuda ini?Walhal beliau juga macam kita, diazankan dan diiqamahkan sewaktu lahir.

Betapa beruntungnya kita di dalam agama ini, namun kita tidak memanfaatkan keuntungan dan hidayah yang Allah bagi kepada kita. jangan sampai ianya ditarik balik.

Berbalik kepada persoalan bible tadi. Berbanding kitab suci Al-quran yang dihafal oleh jutaan ummat, saya tertanya-tanya, adakah yang sanggup menghafal bible dari kalangan mereka? Ya, inilah mukjizat al-quran yang dihafal dalam bahasa Arab oleh pelbagai bangsa di dunia ini. Boleh diterjemah dan ditafsir ke dalam mana-mana bahasa, tetapi perlu dibaca dalam bahasa arab ketika di dalam solat dan untuk memperolehi pahala di sisi Allah. Pelik, tapi benar, tidak faham bahasa arab, tidak boleh berbahasa arab tetapi mampu melagukan bacaan ayat-ayat sucinya. Al-quran melangkaui bangsa dan bahasa. Itulah mukjizat al-quran.


Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails