BLOG PENA CIKGU MENGUCAPKAN SELAMAT DATANG KEPADA SAHABAT-SAHABAT SEKALIAN. MOGA KITA SENTIASA DALAM REDHA ALLAH


19 Jan 2013

Fenomena Listen! Listen!

Tak perlu dijelaskan lagi tentang isu ini. Namun saya tidak menyangka ianya menjadi satu fenomena di mana semua orang memperkatakannya. Pergi ke mana-mana saja, pasti terdengar orang menyebut "Listen! listen! listen! atau pun memperkatakan tentang haiwan ada masalah, kucing ada masalah, ikan jaws ada masalah. Hurm.
gambar dari internet
Semuanya melakonkan secara sinikal. Apabila saya melihat mereka, mereka pasti tersenyum dan mengulang-ulang lagi. Bahkan saya sendiri kadang-kadang terbawa-bawa semasa di dalam kelas. Bukan kelas bising sangat pun, tapi tersebut juga. Murid dah diam pun, masih duk ulang-ulang lagi sampai depa gelak-gelak. Ntah depa paham ke tidak. Memang fenomena lah.

Bukan orang-orang biasa, bahkan turut mendapat respon dari ahli akademik dan ahli politik. Yang paling menarik adalah respon dari Timbalan Menteri KPT. Memang Dato adalah seseorang yang saya kagum. Beliau seorang yang berprinsip walaupun kadang kala terpaksa melawan arus. Banyak juga isu-isu orang muda lebih-lebih mahasiswa yang dijuarai oleh beliau.

Apabila melihat kepada isu ini, sebenarnya agak sedih saya melihat segelintir mahasiswa. Tidak adil untuk menghukum semua, namun agak ramai yang bersifat begitu. Mengangguk dan terus mengangguk tanpa berfikir. Ingatlah rakan-rakan mahasiswa, grade yang baik bukan penentu kejayaaan anda. Penting tetapi ia bukan segalanya. Jadilah mahasiswa, bukan PELAJAR di universiti.

Jika anda melihat orang-orang hebat sekarang, anda selidiklah kehidupan mereka di kampus. Apakah mereka kaki studi? Saya bukanlah orang yang hebat mana, namun pengalaman di kampus amat manis untuk dikenang.


2 ulasan:

alin berkata...

"Jika anda melihat orang-orang hebat sekarang, anda selidiklah kehidupan mereka di kampus. Apakah mereka kaki studi?"-pena cikgu

nak dkt ngundi ni mcm2 isu kuar...
=)

nadhirah berkata...

ya!
ramai yang gagal memanfaatkan masa di alam kampus..
namun, kadang-kadang, bila pernah hebat di alam kampus,
tiba-tiba menjadi rendah didunia luar membuatkan diri menjadi sedikit kekok.. huhu

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails