BLOG PENA CIKGU MENGUCAPKAN SELAMAT DATANG KEPADA SAHABAT-SAHABAT SEKALIAN. MOGA KITA SENTIASA DALAM REDHA ALLAH


5 Feb 2013

Rumah oh rumah


Entah mengapa, jarang dapat menulis di sini. Bukan sibuk sangat. Bukan tidak menulis. Menulis juga tapi tidak habis dan akhirnya terperuk di dalam draft.

Cuti hujung minggu lepas saya habiskan di Tanah besar untuk mencari rumah yang sesuai untuk dibeli. Rasanya lama lagi saya terpaksa mengajar di Penang sebelum dapat pulang ke negeri asal. Menyewa rumah di sini agak mahal dan lebih berbaloi untuk membeli rumah terus. Sekurang-kurang duit yang kita laburkan setiap bulan menjadi milik kita berbanding kita menyewa. Tidak cukup hari sabtu, hari ahad kami datang lagi dan hasilnya ada 4 buah rumah yang masing-masing mempunyai kelebihan tersendiri.

Untuk membeli rumah yang baru, harga agak mahal sehingga melebihi had pinjaman yang layak. Memang rumah di Penang ini agak tinggi nilainya di sebelah tanah besar. Di sebelah pulau tak payah cerita la. Rumah di atas tanah, kalau takde 550k takyah buka mulut la. Lagian saya tidak berapa suka di sini. Sekurang-kurangnya beli di seberang, lebih banyak orang kita dan harga lebih sesuai walaupun makin lama makin naik harganya.

Untuk melepaskan 'bebanan' di kepala ini, saya campakkan ke dalam tulisan ini. Moga ada manfaatnya.

Rumah 1
Rumah teres setingkat corner lot. Halaman rumahnya agak cantik dengan rerumput dan sesuai jika ingin  bercucuk tanam. Surau dekat dan masjid juga tidaklah jauh sangat. Jiran-jiran juga baik sementara kondisi rumah juga ok. Harga rumah lebih kurang 280k

Rumah 2
Harga lebih murah. Kurang dari 180k tetapi ianya rumah teres setingkat ditengah. Diubah suai sehingga menjadi 4 bilik dan 3 bilik air. Rumah agak lama iaitu hampir 10 tahun tetapi kondisi masih lagi baik. Ada 3 surau berdekatan dan masjid juga tidaklah jauh sangat.

Rumah 3
Rumah tengah tetapi ianya teres 2 tingkat. Rumah ini harganya lebih kurang rumah 1, cuma ia sudah berusia belasan tahun tetapi ianya masih baik. Paling menarik kedudukannya dekat dengan masjid dan hanya boleh berjalan kaki jika ingin di sana. Lebih menarik lagi masjid tersebut sangat aktif dengan ceramah ustaz-ustaz yang osem.

Rumah 4
Harga lebih kurang rumah 1 cuma ianya teres setingkat end lot. Tiada halaman di tepi tetapi dalaman lebih cantik dan moden dari rumah 1 sesuai dengan usianya baru 3 tahun. Keadaan dalam rumah tersebut sangat menarik dengan hiasan dalaman yang unik. Tuan rumah sangat teliti dalam mengubahsuai rumah sehingga menggunakan khidmat pakar. Kali pertama masuk, pasti tertarik. Surau yang aktif amat dekat dan masjid juga tidak jauh. Dapur rumah memang terbaik.

Bila fikir-fikir pasal rumah ni, jadi 'ttekey' plak. Aduiii.. Rumah cantik dan menarik. Balik dari tengok rumah, terus saya hubungi bonda bertanya pendapat. Belum sempat saya bercakap tentang rumah, bonda terlebih dahulu memulakan bicara beliau.

"Tadi bonda jumpa kawan baik yang lama tak jumpa", ujar bonda. Saya mendiamkan diri, memberi peluang bonda bercakap. Kata bonda, kawan beliau ingin menjual tanah dusun. Harganya bawah 50k. Sebenarnya sebelum ini saya pernah meminta bonda mencarikan tanah yang sesuai untuk dibeli. Kebetulan kali ini ada yang bertanya kepada bonda terus. Bonda menjelaskan kepada kawan tersebut tentang saya dan kawannya mencadangkan saya melihatnya sendiri ketika balik cuti raya cina nanti.

Kemudian saya bercerita satu persatu tentang rumah kepada bonda. Bonda tidaklah menghalang jika ingin membeli rumah kerana menurut bonda, rumah tidak susut nilai. Cuma bonda menimbulkan isu 'orang rumah'. Kata bonda kalau kita dh tahu orang rumah kita tu kerja kat mana, senang sikit buat keputusan. Hurm...





14 ulasan:

RuMaH TuA berkata...

Assalamualaikum...

Rumah oh rumah... ^^,
Baca2, nampak gaya pembelinya lebih berminat yg 4.

Da ada calon?

Moga Allah kasih.

Ros Illiyyuun berkata...

Assalamualaikum

...saya pun sedang merisik-risik rumah, bukan senang sebenarnya :)

~fam~ berkata...

bila dah tahu orang rumah
dah boleh decide nak beli rumah
lepastu, tambah ahli-ahli rumah
moga-moga dilimpah rahmah
:)

dee berkata...

Rumah ke 4!
Rumah ke 3 pon boleh tahan. :)
Mana2 la.

Rumah bersama orang rumah lagi osem!

MUHAMMAD SUKRI SUPI berkata...

Assalamualaikum wr. wbt..

Mood maulid masih lagi ada, mood PRU13 semakin menyala.. (",)

Syeikh, rumah pertama & keempat bagi ambo bagus. Tanah dusun tu kalu ambo ambil slalu.hehe

Sebut pasal rumput nan mengHIJAU, kalu nok kirim rumpai laut Saboh gak bleh ambo tlg wt kelik...hehe

Calon tu kena disegerakan dh terr..napok gaya lambat lagilah kita nk bersua kalu syeikh lambatkan calon tu...

*Pasal hal ari tu ambo xbrani kot..kena syeikh sendiri tu..hu3

NooR AzLen BinTi HaRoN berkata...

assalammualaikum

Setiap pilihan rumah mempunyai kelebihan masing2.

Kata2 bonda juga boleh diambil kira dalam membuat pilihan membeli rumah:-)

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya::Empat perkara yang membawa kebahagiaan iaitu wanita yang solehah, rumah yang luas, jiran yang baik dan kenderaan yang selesa

Etuza Ezawarna berkata...

rumah memang mahal sekarang, pilih lah rumah, miliki rumah ibarat punyai syurga di Dunia

Al - Mu'allim berkata...

~Rumah Tua~

Waalaikumussalam.

Memang berminat, tp...hurm

Sedang mencari. Mohon doanya!

Al - Mu'allim berkata...

~Ros~

Waalaikumussalam.

Ya, bukan mudah sebab rumah ini antara kebahagiaan hidup.

Al - Mu'allim berkata...

~fam~

ameen.. terima kasih atas doanya ye

Al - Mu'allim berkata...

~dee~

tak minat sgt sebenarnya rumah 2tingkat. bertingkat-tingkat rasa cam rimas plak

Al - Mu'allim berkata...

~MUHAMMAD SUKRI~

Waalaikumussalam.

rumah 1 dan 4 tu meme osem doh sbnrnya. kalu ambik tanah, xleh ambik rumah mahal2 sheikh.

Sheikh kelik bila? ingt nak kirim rumpai laut nih..

pasal hari tu, ambo terima kasih banyak2. ada salah pehe sbnrnya. hehe

Al - Mu'allim berkata...

~Noor Azlen~

Waalaikumussalam.

betul, masing2 ada kelebihan, juga kekurangan.

terima kasih atas perkongsian hadith.

Al - Mu'allim berkata...

~Etuza~


Betul kata tuan. Itu juga yang dikatakan oleh rakan-rakan saya yang sudah memiliki syurga di dunia.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails