BLOG PENA CIKGU MENGUCAPKAN SELAMAT DATANG KEPADA SAHABAT-SAHABAT SEKALIAN. MOGA KITA SENTIASA DALAM REDHA ALLAH


2 Jun 2010

Apabila diri diuji

Manusia itu sering leka tanpa ujian dari Allah. Apabila menerima dugaan yg sedikit barulah mula sedar akan kesilapan dan kelemahan diri. Dan apabila diri aman dari ujian, manusia kembali leka dan perlu diuji lagi bagi menyedarkannya.

Itulah yang saya alami pada hari ini. Saya diuji yang bagi saya amat berat tetapi bila saya merenung kembali ujian ini hanyalah umpama lalat yang hinggap dijari. Hanya sedikit saja berbanding manusia yang lain terutama rakan-rakan di Palestin mahupun pasukan misi Gaza yang sedang bertaarung nyawa di lautan sana. Terdetik dihati alangkah bagusnya jika diri ini menjadi sebahagian dari mereka, namun apakah layak untuk saya menjadi sebahagian bersama mereka. Teringat kisah angkatan perang yang tidak berqiamullai tidak dibenarkan mengikuti perang.

Barangkali ini adalah ujian dan peringatan dari Allah untuk saya. Baru saya sedar sejak pulang dari bercuti Ahad lalu, saya belum mencecahkan kaki ke surau. Kadang kala disebabkan saya keluar bersama kawan kadang kala juga disebabkan kelemahan iman sehinggakan saya ditanya oleh seorang pakcik "lama x nampak?". Pertemuan kami hanya di surau, bagaimana ingin nampak kalau saya tidak ke sana. Saya merenung dan muhasabah kembali diri ini. Sepatutnya selepas kembali dari bertemu sahabat-sahabat, saya menjadi semakin kuat, sepatutnya selepas bertemu ustazah dan ustaz hari tu saya semakin lebih bertambah iman tetapi saya merasakan ada sesuatu yang menghalang saya ke arah itu.

Semoga ujian Allah ini akan kembali meletakkan diri saya di landasan yang betul. Saya amat teringin untuk berteduh di bawah arasy Allah sewaktu tiada lagi perlindungan lain di bawah item "lelaki yang hatinya terikat dengan masjid". Ya Allah, bantulah hamba-Mu ini. Moga ujian ini menjadikan diriku semakin kuat dan ada hikmah yang lebih besar di sebaliknya. Walaupun ianya disebabkan kelemahan diri saya sendiri namun saya tetap bersangka baik akan ada hikmah di sebaliknya. Mohon rakan-rakan di alam maya dan sahabat-sahabat bloggers sekalian mendoakan saya. Terima kasih

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails