BLOG PENA CIKGU MENGUCAPKAN SELAMAT DATANG KEPADA SAHABAT-SAHABAT SEKALIAN. MOGA KITA SENTIASA DALAM REDHA ALLAH


31 Mei 2010

Isteri Cerdik yang solehah

Isteri cerdik yang solehah penyejuk mata penawar hati penajam fikiran. Di rumah dia isteri di jalanan kawan di waktu kita buntu dialah penunjuk jalan.

Alunan nasyid ini memuji-muji seorang isteri solehah yang dinginkan oleh mana-mana lelaki.

Petang tadi saya mengambil kesempatan untuk menziarahi seorang ustazah di wisma pensyarah Jabatan Agama Islam. Sesampai di sana saya amat tertarik dengan seorang anak kecil yang membawa sebiji kek ke dalam bilik seorang ustaz. Kebetulan saya lalu di hadapan bilik itu tetapi ustaz itu tiada di bilik. Selepas melintasi bilik itu saya terdengar nyanyian lagu Selamat hari Jadi dan bila saya menoleh saya melihat ustaz tersebut baru ingin masuk ke biliknya. Rupanya isteri dan anak-anak beliau membuat surprise party sempena hari lahir beliau.

Saya hanya tersenyum melihat gelagat ustaz yang kelihatan terkejut dengan sambutan tersebut dan meneruskan hajat saya untuk bertemu ustazah. Dengan tidak di sangka ustaz tersebut memanggil nama saya. Sangat terharu kerana ustaz masih mengingati nama saya dan menjemput saya untuk menjamu selera di dalam party kecilan tersebut. Selesai urusan, saya menunaikan hajat ustaz dan bersama beberapa orang pensyarah lain di dalam bilik tersebut. Terasa malu juga bila seorang pensyarah bertanya "ini pensyarah mana ni?". Ameen, mudah-mudahan masin mulut beliau.

Masakan isteri ustaz sangat istimewa ditambah dengan gelagat anak-anak beliau yang comel-comel itu. Namun saya kagum dengan isteri ustaz yang menjadi mastermind kepada surprise party tersebut. Sudahlah penat balik dari sekolah, meluangkan masa menyiapkan hidangan istimewa dan membeli kek untuk ustaz tersebut, juga mengadakan kejutan untuk suami tercinta. Sungguh bertuah ustaz mendapat isteri yang cantik lagi solehah, namun apa yang nak dihairankan kerana seorang ustaz sememangnya layak mendapat isteri yang solehah. Benarlah kata-kata Al-quran yang bermaksud :

"wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula)". (An Nur:26)

Seorang lelaki mendambakan seorang isteri yang solehah manakala seorang wanita mengharapkan suami yang soleh. Bagaikan terlalu sulit untuk mendapatkannya walau hakikatnya amat mudah. Ya, yang lelaki jadilah soleh, maka peluang mendapat yang solehah terbuka luas, juga seorang wanita harus menjadi solehah untuk berjumpa dengan yang soleh. Saya menilai diri saya di mana letak duduknya saya ini.

Teringat suatu kisah di mana seorang lelaki di tanya oleh rakannya mengapa belum berkahwin lalu dijawabnya bahawa dia mencari wanita yang solehah. Katanya dulu dia sudah berjumpa seorang wanita yang cantiik dan bijak namun akhirnya putus kerana dia menyedari kesombongan wanita tersebut, lalu diteruskan pencarian namun ada saja kekurangan yang ditemui sehingga akhirnya dia berjumpa dengan wanita yang sempurna pada pandangannya. Kawannya bertanya mengapa tidak kamu mengahwininya saja dan jawab lelaki itu wanita itu juga sedang mencari lelaki yang sempurna untuk dijadikan suami.

Selamat Pengantin Baru kepada semua pasangan yang bakal mendirikan rumah tangga pada cuti sekolah nanti. Banyak jemputan yang saya terima dari rakan-rakan dan saya mengucapkan tahniah kepada semuanya. Kad jemputan dihantar bersama pakej soalan "enta bila lagi?". wallahu 'alam atau jawapan yang paling mudah "bila tiba masanya nanti"


3 ulasan:

Nur Aziemah berkata...

menarik sungguh kisah kat ats ni. Boleh dijadikan panduan inshaAllah.

muSafir berkata...

=)

Al - Mu'allim berkata...

Nur Aziemah, inshaAllah sama2 kita ambil pengajaran

Musafir, :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails