BLOG PENA CIKGU MENGUCAPKAN SELAMAT DATANG KEPADA SAHABAT-SAHABAT SEKALIAN. MOGA KITA SENTIASA DALAM REDHA ALLAH


30 Mei 2010

Ukhuwwah itu manis

Mencari beribu kawan bagi saya amat mudah namun untuk mencari sahabat ianya agak sukar lebih-lebih lagi sahabat yang sekepala dan sefikrah dengan kita. Sahabat yang paling baik adalah sahabat yang diikat dengan ingatan ukhuwwah atas nama gerak kerja Islam. Dapat berkumpul dengan sahabat seperti ini sudah pasti akan menjadikan hidup kita lebih bahagia dan mendekatkan diri kita kepada-Nya.

Saya amat merindui ukhuwwah yang terbina sejak di matrikulasi suatu ketika dulu. Walaupun hanya setahun di sana namun ukhuwwah yang terbina sangat hebat. Selepas masing-masing membawa diri ke kampus yang berlainan, kami tetap meneruskan ukhuwwah ini. Sudah pasti sepanjang pengajian di U tetap ada ikatan ukhuwwah dengan yang lain namun dengan sahabat-sahabat ini tetap berlainan. Dengan kekangan kewangan yang terhad sepanjang pengajian, kami tetap cuba mencari masa untuk bertemu.

Dan selepas tamat pengajian, ukhuwwah ini tetap terjalin kukuh dan setiap tahun sekurang-kurangnya sekali atau dua kali pasti ada program bersama untuk menyemarakkan ukhuwwah ini. Walaupun masing-masing sudah berkerjaya, namun itu bukanlah penghalang bahkan satu bonus kerana masing-masing sudah mempunyai pekerjaan. Namun terdapat beberapa kekangan seperti commitment tugas dan rumah tangga baru dibina antara kami. Benar kata orang, jika mahu berukhuwwah lakukan sebelum berumah tangga kerana ketika itu komitmen kurang.

Inilah yang dihadapi oleh kami kerana ada di antara kami yang menjadi pensyarah, doktor, guru dan researcher. Kalaupun tidak boleh berkumpul semua, yang berkelapangan akan hadir. Kami tidak ramai, hanya sekitar 10 orang sahaja, namun ukhuwwah ini akan tetap disemai. Mungkin siapa tahu dalam masa akan datang, pertemuaan ini akan menjadi pertemuaan 20 orang atau lebih dengan masing-masing membawa zaujah dan anak-anak.

Saya amat bersyukur dengan ukhuwwah yang hebat ini. Masih banyak tempat yang belum dijelajahi walaupun kami pernah ke tanah tinggi, pulau, air terjun, taman tema, tempat bersejarah dan sebagainya. Mungkin suatu ketika nanti trip ke luar negara boleh dirancang.

Apapun, 3 hari cuti ini amat bermakna kerana diisi dengan xtvt ukhuwwah ini. Saya mencadangkan kepada sahabat-sahabat yang masih di kampus, manfaatkan ukhuwwah anda kerana bila sudah berkeluarga sukar untuk anda bersama sahabat anda. Manfaat masa yang ada dan lakukan program mengeratkan ukhuwwah sekurang-kurangnya setahun sekali. Apabila lama tidak berjumpa, masa perjumpaan itu sangat indah kerana Ukhuwwahfillah itu sangat manis.


2 ulasan:

muSafir berkata...

salam..

ukhuwah, rukun baiah yg ke-9.. (al-hujurat:15)

sungguh la.. ukhuwah yg terbina atas dasar keimanan, bukan bersahabat sekadar utk suka2 mahupun ketika senang sahaja, tapi ia lebih dari itu..

Al - Mu'allim berkata...

wsalam

terima kasih atas komentar.
Ya, ukhuwwah yang terbina atas dasar keimanan punyai nilaian yang hebat. Jangan disia-siakannya. :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails