BLOG PENA CIKGU MENGUCAPKAN SELAMAT DATANG KEPADA SAHABAT-SAHABAT SEKALIAN. MOGA KITA SENTIASA DALAM REDHA ALLAH


8 Mei 2010

Oh, murid zaman sekarang

Lama sudah saya tidak menulis di sini. Tiada alasan yang mampu diberikan namun saya tidak akan biarkan blog ini terus suram sesuram templatenya. Bukan saya tidak tahu menghias blog, tetapi saya tidak cukup kreatif untuk melakukannya. Terlintas untuk mengubah tempalte kepada yang lebih sedap mata memandang, namun saya tidak cukup kreatif untuk melakukannya. Melihat blog-blog sahabat dan rakan-rakna blogroll, terasa jeles dengan kekreatifan mereka. Saya tidak suka meniru, mungkin suatu ketika blog ini juga akan mengalami tranformasi sedikit demi sedikit.

Kali ini saya ingin berkongsi kisah murid-murid yang saya kasihi. Walaupun saya adalah cikgu matematik, tetapi seboleh mungkin saya cuba memasukkan suntikan agama di dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran saya di kelas. Saya cuba memastikan mereka tidak hanya mendapat ilmu malah sering dengan itu akhlak mereka juga dapat dibentuk. Ini juga merupakan pembelajaran merentasi subjek yang mesti dilakukan oleh guru-guru. Ya, memasukkan unsur-unsur subjek lain ke dalam subjek yang diajar.

Tidak banyak yang boleh saya masukkan tetapi saya cuba seboleh mungkin mengaitkan dengan agama kerana semua murid kelas saya adalah muslim. Namun saya sedikit terkejut dengan teguran seorang murid darjah 4 kepada saya ketika saya cuba menasihati mereka dalam kelas saya.

"cikgu!!" dia memanggil saya sambil mengangkat tangan.

"ya, ada apa?" saya bertanya.

"sekarang masa matematik, bukan masa agama", tegurnya.

Saya terdiam seketika kerana terkejut dengan kata-katanya. Sedikit sebanyak saya terkejut dan agak terasa dengan kata-katanya.

"cikgu, dia memang tak suka pelajaran agama pun", tiba-tiba rakan sekelas yang lain mencelah.

"tak apa, jawab saya. Sebenarnnya apa yang saya cakap ini ada kaitan dengan matematik. apalagi di dalam agama juga ada matematik. Kalau tidak mana mungkin kamu boleh mengetahui bilangan rakaat dalam solat".

Saya meneruskan pelajaran seperti biasa apabila kelas kembali tenang. Saya cuba menasihatinya dan memberi mutiara nasihat supaya menjadi seorang yang di samping berjaya di dalam pelajaran, turut memiliki akhlak yang mulia. Kejayaan seseorang itu bukan terletak pada berapa banyak A's yang diperolehi tetapi pada kemuliaan akhlaknya kerana berapa ramai yang berjaya di dalam akademik tetapi gagal membentuk akhlak yang terpuji.

3 ulasan:

muSafir berkata...

salam..
perkongsian yg menarik =)

hm...
boleh lihat bagaimana sistem pendidikan di negara kita sedikit-sebanyak telah disuntik dgn jarum sekularisme

inilah jadinya, apabila islam dipisahkan dengan kehidupan seharian..

muSafir berkata...

lagi satu, (lupa nak tulis....)

pada pandangan saya, templates dah okey..

tak kisah mcm mana rupanya, yg penting isi dan penyampaiannya memberi faedah kpd semua, byk saya boleh dapat kat site ini

=)

Al - Mu'allim berkata...

Terima kasih atas komentar saudari.

Itulah jadinya bila subjek agama tidak dianggap penting. Pendidikan di rumah amat penting, bukan hanya mengharapkan kepada guru. Di sekolah rendah, ada beberapa masa saja diperuntuk untuk agama, di sekolah menengah makin kurang dan di universiti jika bukan ambil jurusan agama, tiada langsung peluang utk belajar agama. Itulah akhlak remaja makin teruk.

Terima kasih atas pandangan. Ambil lah apa-apa yang berfaedah di sini dan berilah teguran atas segala kekurangan.

:)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails