BLOG PENA CIKGU MENGUCAPKAN SELAMAT DATANG KEPADA SAHABAT-SAHABAT SEKALIAN. MOGA KITA SENTIASA DALAM REDHA ALLAH

13 Jun 2011

Tempat-tempat menarik di Kelantan

Sungguh! Jika ada sahabat-sahabat luar Kelantan yang datang ke melawat Kelantan dan meminta saya membawa mereka ke tempat menarik, saya tidak tahu ke mana hendak bawa mereka. Sama juga jika mereka bertanya tempat makan yang sedap, saya pasti termangu-mangu untuk memberi jawapan. Hanya satu tempat saja yang saya tahu iaitu Kedai Nasi Ulam Cikgu berdekatan masjid Muhammadi. Bukan kerana tiada tempat makan menarik, tetapi kerana saya amat jarang makan di luar bila berada di kampung. Pada saya tiada yang lebih istimewa melainkan masakan bonda, jadi mengapa saya harus makan di luar.

Tetamu istimewa

Cuti sekolah yang lalu saya menerima kunjungan tetamu istimewa yang datang melawat Kelantan. Beliau adalah sahabat saya sewaktu di kampus dahulu yang datang bersama isteri, anak, ibu dan bapa serta 2 orang adik perempuan beliau. Kebetulan saya amat mengenali keluarga beliau kerana pernah tinggal bersama sewaktu saya mula-mula menjejakkan kaki ke Pulau Pinang ini. Saya menawarkan rumah saya sebagai tempat penginapan mereka. Alhamdulillah, walaupun rumah saya tidaklah besar namun bolehlah dijadikan tempat istirehat buat mereka selama 3 hari 2 malam.

Sahabat ini amat rapat dengan saya sewaktu di kampus sehinggakan jodoh beliau diaturkan oleh Allah melalui perantaraan saya. Mereka tidak pernah mengenali namun beliau meletakkan kepercayaan kepada saya untuk mencari pasangan hidup walaupun usia beliau beberapa tahun lebih tua dari saya.

Paling menjadi masalah adalah saya diminta menjadi pemandu pelancong untuk membawa mereka berjalan-jalan dan membeli belah serta menunjukkan tempat makan yang menarik. Saya tidak tahu manakah tempat yang orang luar ingin tuju jika datang ke Kelantan kerana pada saya semua tempat biasa saja kerana saya sudah biasa dengan tempat-tempat tersebut. Oleh kerana mereka tidak mencadangkan sebarang tempat dan menyerahkan semuanya kepada saya, terpaksalah saya membuat keputusan sendiri.

Pada hari pertama, kedatangan mereka di rumah saya disambut dengan hidangan makanan tengahari walaupun agak lewat dari kebiasaan. Ini kerana mereka sampai agak lewat dan belum makan tengahari. Usai solat asar, saya mencadangkan mereka agar berehat saja kerana sudah menempuh perjalanan yang jauh.

Pantai Cahaya Bulan (PCB)

Pada malam itu, ayah beliau mengidam untuk makan makanan laut dan meminta saya membawa mereka ke sana. Saya berbelah bagi samada ingin membawa mereka ke pantai Seri Tujoh mahupun Pantai Cahaya Bulan (PCB) atau dahulu dikenali dengan nama pantai Cinta Berahi (PCB) sebelum nama ditukar oleh Tuan Guru MB. Akhirnya kami memilih ke PCB. Hajat untuk terus menghala ke membeli belah pada malam itu tertangguh kerana cuaca tidak mengizinkan.

Pasar Siti Khadijah

Keesokannya harinya, usai sarapan di rumah, saya membawa mereka ke Pasar Siti Khadijah. Selain membawa mereka melawat pasar yang terkenal di Kelantan, saya juga membantu mereka mendapatkan barangan dengan harga yang murah. Alhamdulillah, harga menjadi lebih rendah dengan bantuan dialek kelantan semasa tawar menawar. Saya bercadang untuk membawa mereka shopping di Bazar Buluh Kubu, bazar MPKB dan Bazar Tengku Anis namun berada di satu-satu tempat sangat mengambil masa yang lama menyebabkan kami tidak dapat kesemua tempat. Perempuan memang sukakan aktiviti ini.

Nasi Ulam Cikgu

Makan tengah kami adalah di kedai nasi ulam. Tempat makan ini sangat sedap, murah dan terkenal di Kelantan. Kami makan secara hidangan dan mereka amat terkejut dengan harga yang amat murah walaupun banyak lauk yang diambil. Adik perempuan beliau yang saya kenali tidak suka makan juga begitu berselera dan meminta ibu beliau memasak makan seperti itu apabila pulang ke rumah nanti.

Kawasan Bebas Cukai Pengkalan Kubor

Saya berhajat untuk membawa mereka ke KBC Rantau Panjang kerana lebih luas dan banyak pilihan, namun oleh kerana masa amat suntuk kerana waktu banyak dihabiskan membeli belah di Kota Bharu, saya tiada pilihan selain membawa mereka ke Pengkalan Kubor. Ini kerana lebih dekat untuk kami ke destinasi seterusnya. Kami berada di sana sehingga kedai-kedai ditutup. Kami bernasib baik kerana pemeriksaan kastam tidak mengenakan sebarang caj tambahan kepada kami.

Tempat membuat Keropok

Dari KBC Pengkalan Kubur, saya terus menghalakan perjalanan ke tempat pemprosesan keropok lekor di Tumpat. Kami agak bernasib baik kerana masih ada kilang yang buka dan ada keropok untuk dibeli. Ini kerana kilang yang paling awal kami temui sudah tutup dan terdapat notis keropok sudah habis. Usai ke tempat itu, kami menuju ke tempat pemprosesan keropok keping. Saya tidak pasti berapa ratus mereka berhabis di sana.

Usai aktiviti ini, hari menjelang malam, saya membawa mereka yang kepenatan pulang ke rumah kerana bonda sudah menyiapkan makan malam untuk mereka. Saya memahami kepenatan mereka selepas seharian berjalan-jalan kerana saya sendiri kepenatan membawa mereka.

Pasar Malam Wakaf Che Yeh

Usai makan malam saya mengajak sahabat saya untuk ke Pasar Malam wakaf Che Yeh yang biasanya menjadi tumpuan orang luar yang datang ke Kelantan. Saya tidak bercadang membawa ayah dan bonda kerana beranggapan mereka masih penat namun semua tidak mahu melepas peluang untuk turut serta.

Pulang ke rumah, waktu sudah menginjak tengah malam, jadi aktivti seterusnya adalah rehat secukupnya kerana keesokan harinya mereka bercadang untuk bertolak pulang awal pagi.

Usai bersarapan nasi dagang keesokan harinya, bonda beliau mahu membeli toto Narita yang dikirimkan oleh saudara mereka. Sewaktu ke KBC Pengkalan Kubor semalam, tidak sempat untuk membelinya dan beliau bercadang untuk ke sana sekali lagi.

Selatan Thailand

Saya mencadangkan kepada beliau untuk terus ke selatan Thailand dengan menaiki bot enjin sangkut di sebuah pengkalan kecil. Kebetulan hari itu adalah Hari Nat tetapi agak lewat mereka mulakan kerana waktu di sana sejam lebih lewat dari kita. Jam 8.00pagi di tempat kita adalah jam 7.00 pagi di tempat mereka. Namun itu tidak jadi persoalan oleh mereka dan mereka meminda jadual pulang untuk ke sana.

Sesampai di sana, sekali lagi aktiviti jual beli dan tawar menawar berlaku dengan hebat. Sedikit sebanyak saya membantu mendapatkan harga yang murah menggunakan dialek Kelantan. Hasilnya, bukan hanya toto Narita, bahkan tudung, selipar, beg, pakaian dan makanan turut dibeli. Sebenarnya pergerakan saya semasa menemani mereka agak terbatas kerana anak beliau sentiasa didukungan saya. Kecomelan anak itu di samping tidak mahu mengganggu aktiviti mereka menyebabkan saya menawar diri untuk mendukung budak itu. 3 hari mereka datang, si kecil itu sering bersama saya, akibatnya, anak itu terbiasa bersama saya dan kadang kala tidak mahu kepada umi mahupun ayahnya kecuali ketika lapar dan mengantuk. Seronoknya mempunyai anak.

Usai membeli belah menjelang tengahari dan mereka bertolak pulang dengan muatan kenderaan yang sarat dengan barang-barang yang dibeli. Moga mereka berpuas hati dengan apa yang kami sekeluarga sediakan. Indahnya ukhuwwah.

8 ulasan:

BaiTiL a'tiQa berkata...

Salam,

Teringat kenangan sewaktu jalan - jalan ke Kelantan bersama keluarga. Sewaktu membeli, amaran pertama yang diberi sahabat dari Kelantan adalah jangan bersuara. Bia dia je yang bunyi. Baru dapat harga 'negeri' kata dia.

"Moga dicintai Allah"

MUHAMMAD SUKRI SUPI berkata...

assalamualaikum...

sedapnyo ore jale2..g tumpat xoyak ko ambo pon...laen kali bawaklah sahabat2 ke Pasar Besar Tumpat jgk...ambo ado kat situ tlg ma berniaga pada waktu cuti..he3

♥cmª shIemª♥ berkata...

salam cikgu..

menariknye gambar2 tu..
teringin nak pegi sana..tp belum berkesempatan lagi..huhu..

Eyda berkata...

Assalamua'laikum ya akhi,

Kelantan bumi bertuah.....^____^
Dengan izin dan rahmatNYA jua.

ansorullah berkata...

Make seafood d Pantai Sri 7, sangat sedap, fresh dan murah!

banyok tepak best d klate ni.. Next time, try la jelajah sndiri..

Alhamdulillah, sangat bersyukur jd oghe klate

melawat kelantan berkata...

salam cikgu. mohon copy gambar2 untuk projek kitorg :) terima kasih. ^^

nor amni sarah muhammad zin berkata...

;)

Tanpa Nama berkata...

Havіng read thiѕ I belieѵеd it ωas veгу informatiνе.
I аppreсiаte уou sρending some
time аnd enеrgy tо put this informatіѵe агtiсle tоgethеr.
I once аgaіn fіnd myѕelf
spеnԁing a ѕіgnіfiсant amount of tіme both readіng anԁ leaving сomments.

But sо ωhat, it was stіll ωorthwhilе!

Here is my web blog: liverpool vitoria