BLOG PENA CIKGU MENGUCAPKAN SELAMAT DATANG KEPADA SAHABAT-SAHABAT SEKALIAN. MOGA KITA SENTIASA DALAM REDHA ALLAH


27 Mac 2013

Cuti tanpa 'homework'



Tertarik juga baca tentang sistem pendidikan Negara Finland. Ada juga rasa jeles melihat suasana pembelajaraan 1 guru 12 murid. Kita, sampai 1 oran gcikgu kena ngajar 40 orang murid dalam satu kelas. Bahkan ada yang 50 orang. Harapnya bila saya membandingkan begitu, tiada yang menyuruh saya mengemas barang dan berpindah ke Finland dan jadi rakyat Finland. Alangkah dangkal dan ceteknya pemikiran macai seperti itu.

Cuti tanpa 'homework' adalah sesuatu yang agak mustahil untuk dilaksanakan di Malaysia. Cuti sekolah di Malaysia bermaksud ada kelas tambahan, ada homework banyak dan kena pergi kelas tuisyen. Selain itu, cuti di Malaysia juga bermaksud anda boleh dipanggil semuala ke sekolah jika perahan tenaga anda diperlukan. Jika tiada semua ini ditempat anda bermaksud anda bukan berada di Malaysia.

Sebelum cuti hari tu, Pihak pentadbir telah mengingatkan kepada cikgu-cikgu supaya memberi homework yang banyak kepada murid. Saya tidak menyalahkan 100% juga kepada mereka kerana saya pernah ditegur oleh ibu bapa kerana tidak memberi homework kepada anaknya.

Seorang murid mengadu kepada saya kerana namanya dicatat dalam buku demerit kerana tidak menyiapkan homework.

"Kenapa Firdaus tak buat?", tanya saya.

"Tak sempat, cikgu", katanya.

"Balik sekolah Firdaus buat apa?", tnya saya lagi.

"Lepas sekolah ada kelas tambahan , lepas tu kena g ngaji quran pastu ada sukan, malam kena g tuisyen pula. Pastu balik dalam pukul 10 saya letih dan ngantuk. Saya pun tidur", jawabnya.

"Hang ni robot ke? Bila masa hang rehat", getus hati saya.

Sistem pendidikan negara kita sebenanrya agak teruk. Mohon kepada pembaca tidak meminta saya keluar Malaysia kerana kenyataan ini. Terbaru, sistem PBS membebankan murid dan cikgu. Penggunaan terlalu banyak kertas membuatkan saya tertanya-tanya, ke mana kah hala tuju kita?




4 ulasan:

dee berkata...

sampai uni kena balik dengan lect. hehe

NadiaH NaDya berkata...

1 guru, 40 orang murid dalam satu kelas - memang memenatkan

Nikita Kimistri berkata...

Assalam cikgu.

Artikel2 cikgu kbanyakannya sarat dgn idea n ilmu bmanfaat. Jemput dtg ke my humble blog dan skiranya tdapat apa2 info yg mgkn slh atau patut ditegur, mohon tegur :)

New blogger,
http://natashanordin.blogspot.com

Tanpa Nama berkata...

Lama tak update sibuk berkempen kah?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails