BLOG PENA CIKGU MENGUCAPKAN SELAMAT DATANG KEPADA SAHABAT-SAHABAT SEKALIAN. MOGA KITA SENTIASA DALAM REDHA ALLAH


31 Mei 2013

Jatuh Cinta vs Bangun Cinta

Ada dua pilihan ketika bertemu cinta.

"Jatuh Cinta" dan "Bangun Cinta".
UNtuk dirimu, daku memilih cinta yang kedua,
Supaya cinta kita menjadi istana, tinggi menggapai syurga.

...bersambung

16 Mei 2013

Suka duka Hari Guru


16 Mei, tarikh yang diingati oleh ramai orang. Masakan tidak, dari bangku sekolah lagi kita menyambut hari guru. Bila tiba, hari guru, saya teringat zaman kanak-kanak dulu. Sibuk minta bonda belikan hadiah untuk cikgu. Terkocoh-kocoh bonda bangun seawal pagi untuk mencari hadiah sebelum menghantar anaknya ke sekolah. Kesian bonda. Pada masa itu, tidak sesenang sekarang. Hadiah yang paling 'femes' di kalangan kawan-kawan adalah kotak tisu, sabun dan pen. Sekotak tisu paling 'femes' kerana saiznya yang besar bila dibalut. Nampak macam 'grand' kononnya. Seorang cikgu kadang-kadang dapat 4 5 kotak tisu. huhu.

Rupanya bila melangkah dewasa, jejak ini diikuti oleh adinda. Kata bonda adinda merajuk tidak mahu ke sekolah kerana tiada hadiah untuk diberi kepada cikgu. Aduhai... ikut perangai sape la ni.

Masa di sekolah menengah, agak tragis juga. Selepas perhimpunan sempena hari guru, cikgu-cikgu menunggu di atas astaka, sementara murid-murid diminta naik ke pentas untuk menyampaikan hadiah kepada guru-guru. Usai majlis, ada guru yang mendapat sangat banyak hadiah sehingga terpaksa meminta bantuan 2 3 orang murid untuk diangkut ke kereta. Namun yang sedihnya, ada cikgu yang tak dapat langsung. Bukan kerana ustaz itu tidak bagus, bahkan tinggi ilmunya. Mungkin kerana tidak mesra murid menyebabkan beliau tidak menerima sebarang hadiah.

Tahun berikutnya, setiap kelas diminta menyediakan satu hadiah untuk seorang guru. Maksudnya setiap cikgu pasti menerima hadiah. Ada pun, hadiah peribadi itu masih diteruskan :)

Itu suka duka sewaktu menyambut hari guru sebagai murid. Adapun, sewaktu menjadi cikgu, lain pula keseronokannya. INshaAllah akan saya kongsikan nanti.

Hari ni, bila masuk kelas, seperti biasa saya menulis hari (Thursday) dan tarikh (16 Mei 2013) dan sebelah tarikh saya menulis (Hari Guru). Murid-murid tersengih melihat saya. Kelas yang bising tadi beransur diam.

"Hari ni hari guru. Kamu semua kena diam." kata saya kepadanya.

"Hari guru cikgu tak boleh marah", ujar seorang murid.

"yelah, sebab tu kamu semua kena diam. Hari guru, murid-murid kena diam", kata saya.

"Habis tu, nanti hari kanak-kanak nanti, kami semua boleh bising la cikgu kan? Pastu cikgu-cikgu pula kena diam tak boleh marah kami", jawab seorang murid yang lain.

Huuu... kamu ni kalau menjawab, bukan main lagi ye...

Dikesempatan ini saya ingin mengucapkan selamat hari guru kepada semua guru di seluruh Malaysia. Pengorbanan guru amat besar dan tidak mampu dibalas. Jadilah guru yang berdedikasi.

Saya teringat tajuk perbincangan kumpulan sewaktu temuduga dulu.

"Guru ibarat lilin yang membakar diri menerangi insan sekeliling vs guru umpama kasturi yang wangi dan mewangikan orang sekeliling. Bincangkan". :)

Terima kasih cikgu

9 Mei 2013

Hentikan nyalakan api perkauman

Lama saya tidak menulis di sini. Sebenarnya selalu juga saya menulis tetapi tidak 'publish'kan. Entah mengapa, sejak identiti diketahui rasa malu untuk menulis. Sebelum ini, sedaya mungkin saya cuba melarikan diri dari menjawab pertanyaan "mengajar di sekolah mana?", "nama sebenar apa?" dan sebagainya. :) Namun akhirnya saya tidak mampu lagi melakukannya.

Keputusan PRU-13 sudah diketahui umum. Walaupun banyak perkara boleh dipersoalkan tentang PRU-13 yang lalu, namun apalah yang mampu dilakukan? Terpaksa menelan setiap keperitan hidup selepas ini.

Selepas melepas untuk menikmati penurunan harga minyak, penghapusan tol, penurunan harga kereta, penghapusan interest pembelian rumah, elaun khas pendidikan dan sebagainya....
terpaksa pula menunggu kenaikan harga minyak yang menjana kenaikan harga barang dan GST yang akan dilakukan dalam masa terdekat. OH, tidak!!!
gambar dari sini
Walaupun tewas, BN dikatakan dilanda tsunami cina. Utusan Malaysia terus memainkan sentimen perkauman. Saya tidak mampu menulis lagi tentang ini, saya menyalin kembali status saya di facebook untuk semua.

"
Melayu duk jeles dengan DAP yang menang banyak, pastu duk main isu perkauman. Padahal

1. DAP letak melayu kat BUkit Bendera vs cina (BN) boleh menang melayu. Padahal majoriti cina.

2. PKR letak calon melayu di Pantai Jerjak vs cina (BN) boleh menang melayu, padahal kawasan majoriti cina.

3. PKR letak Rafizi di Pandan vs cina (BN), rafizi menang padahal kawasan majoriti cina

jika isu perkauman nak dimainkan, begini caranya...

1. Bagaimana Cikgu Normala boleh kalah di kawasan Majoriti Melayu lawan Cina?

2. Bagaimana Mahfodz Mohamad boleh kalah di kawasan majoriti Melayu lawan india?

3. Bagaimana Suhaizan Kayat boleh kalah dikawasan majoriti Melayu lawan cina?

4. Bagaimana Hamdan Basiran boleh kalah di kawasan majoriti Melayu (75%) kepada india (2.57%)?

5.Bagaimana Khalid Jaafar boleh kalah di kawasan Hulu Selangor kepada India?

Yang lain-lain sila cari sendiri...
Apakah bangsaku yang itu pengkhianat?

Ayuh..

Duhai bangsaku, jangan malas... BUka mata, buka minda. Tolak politik perkauman. Sudah lebih 6 dekad kita merdeka. Kenapa tidak dikatakan MCA rasis? Mengapa bukan gerakan yang racis ketika memerintah Penang? Kerana mereka komponen BN.

Bangsaku mesti rajin membaca dan berfikir, bukan hanya tahu menelan apa yang disuap Ayuh bangsaku, berubahlah. Jangan salahkan cina kerana kemalasan kita. Jangan bila di sua duit, terus bisu mulutnya."


 Hampir 200 share untuk status ini. Kadang-kadang saya rasa lebih ramai yang membaca jika menulis di facebook. Apapun, blog ini tetap merupakan aset saya yang sangat berharga (inshaAllah akan saya tulis sebabnya nanti)

Saya tidak pasti kenapakah sentimen perkauman ini dimainkan oleh media. Kadangkala membuatkan saya malu kepada rakan-rakan cina terutama cikgu cina yang sering saya temui di sekolah.

Sedang duk marking paper, seorang cikgu cina datang kepada saya sambil menunjukkan akhbar utusan...

"kenapa teruk sangat ni? dari semalam lagi",beliau bertanya dalam nada sedikit cemas..

speechless...

"kita kan elok2 je kat sekolah, kenapa keterlaluan sangat?", tnya beliau lagi...

"saya dah lama tak baca utusan cikgu. cikgu baca lagi ke?", saya mengalihkan jawapan.

"saya baca pun yang sekolah punya. Lepas ni tak payah langgan lah", katanya.

p/s : Bila kita selalu berurusan dengan cina di sekeliling kita, kadang2 kita rasa malu sendiri bila sentimen ini dimainkan oleh bangsa kita.

.............................................................................................................
Ada lagi satu kisah tentang sentimen ini. Ianya ditimbulkan oleh anak didikku. Aku sedih, namun tidak mahu berkongsi di sini utk menjaga hati semua pihak.

Sesungguhnya tugas cikgu untuk memandaikan bangsa amat sukar dlm lingkungan media seperti ini. Aduhaiiii...


Pada saya, ini bukan tsunama cina, tetapi tsunami rakyat. Masakan PR boleh menawan Selangor dengan majoriti yang lebih besar sedangkan orang Melayu di Selangor peratusannya lebih ramai dari bangsa lain. Di Perak, Terengganu, Perlis malah di kebanyakan negeri undi Melayu meningkat kepada PR. Jadi hentikanlah sentimen perkauman ini.

Saya ramai kawan cina, bahkan ada antaranya lagi baik dari melayu dari segi perangainya. Sering juga berdialog tentang agama buddha nya dan menerangkan Islam kepadanya. Jangan rosakkan perpaduan kami.

#inshaAllah lepas ni kembali menulis tentang kisah cikgu dan perkongsian lain :)

##untuk rekod, saya pernah kehilangan beberapa rakan pembaca di blog kerana menulis tentang politik sambil disertakan mesej "ingatkan blog bebas, rupanya ada juga politik", Apa daya saya....

Aku menulis bukan kerana nama... Kata Pak Ramli Sarip :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails