BLOG PENA CIKGU MENGUCAPKAN SELAMAT DATANG KEPADA SAHABAT-SAHABAT SEKALIAN. MOGA KITA SENTIASA DALAM REDHA ALLAH


27 Mac 2013

Cuti tanpa 'homework'



Tertarik juga baca tentang sistem pendidikan Negara Finland. Ada juga rasa jeles melihat suasana pembelajaraan 1 guru 12 murid. Kita, sampai 1 oran gcikgu kena ngajar 40 orang murid dalam satu kelas. Bahkan ada yang 50 orang. Harapnya bila saya membandingkan begitu, tiada yang menyuruh saya mengemas barang dan berpindah ke Finland dan jadi rakyat Finland. Alangkah dangkal dan ceteknya pemikiran macai seperti itu.

Cuti tanpa 'homework' adalah sesuatu yang agak mustahil untuk dilaksanakan di Malaysia. Cuti sekolah di Malaysia bermaksud ada kelas tambahan, ada homework banyak dan kena pergi kelas tuisyen. Selain itu, cuti di Malaysia juga bermaksud anda boleh dipanggil semuala ke sekolah jika perahan tenaga anda diperlukan. Jika tiada semua ini ditempat anda bermaksud anda bukan berada di Malaysia.

Sebelum cuti hari tu, Pihak pentadbir telah mengingatkan kepada cikgu-cikgu supaya memberi homework yang banyak kepada murid. Saya tidak menyalahkan 100% juga kepada mereka kerana saya pernah ditegur oleh ibu bapa kerana tidak memberi homework kepada anaknya.

Seorang murid mengadu kepada saya kerana namanya dicatat dalam buku demerit kerana tidak menyiapkan homework.

"Kenapa Firdaus tak buat?", tanya saya.

"Tak sempat, cikgu", katanya.

"Balik sekolah Firdaus buat apa?", tnya saya lagi.

"Lepas sekolah ada kelas tambahan , lepas tu kena g ngaji quran pastu ada sukan, malam kena g tuisyen pula. Pastu balik dalam pukul 10 saya letih dan ngantuk. Saya pun tidur", jawabnya.

"Hang ni robot ke? Bila masa hang rehat", getus hati saya.

Sistem pendidikan negara kita sebenanrya agak teruk. Mohon kepada pembaca tidak meminta saya keluar Malaysia kerana kenyataan ini. Terbaru, sistem PBS membebankan murid dan cikgu. Penggunaan terlalu banyak kertas membuatkan saya tertanya-tanya, ke mana kah hala tuju kita?




20 Mac 2013

Tolong orang, kita akan ditolong

Lama juga tidak menulis. Bukan apa, cuma berasa segan bila mana identiti saya diketahui oleh orang lain. Rasa tidak bebas untuk menulis dengan baik. Tulisan-tulisan selepas ini mungkin akan ditulis dengan lebih hati-hati dan ditapis dulu, bukan lagi main tulis je macam dulu-dulu.

Kadang-kadang bila kita lihat orang yang ada masalah, kita tak terfikir suatu ketika nanti kita akan hadapi masalah yang sama. Jadi kita tidak pernah berasa empati pada mereka. Sama juga jika kita lihat orang yang sakit,  tidak pernah ingin berempati kepada mereka.

Jika ada rakan-rakan guru diluar sana ingin mengelakkan tugas atau sesuatu jawatan di sekolah, elakkan lah diri kalian dari menjadi mengatur jadual kelas tambahan pada masa cuti sekolah. Cukup berbelah bagi antara tanggungjawab kita dan rasa kasihan dengan rakan-rakan guru yang lain.

Saya baru diberi taklifan ini, nampak mudah namun hakikatnya sangat sukar. Tahun lepas, guru yang membuat jadual, hanya mengeluarkan jadual tanpa merujuk kepada guru-guru yang akan mengajar, memang mudah baginya membuat jadual, tapi ianya menimbulkan masalah kepada guru-guru tersebut termasuk saya. Cuti 9 hari jadi 4 hari.

Menyedari hakikat itu, saya cuba lebih fleksible, cikgu-cikgu boleh memilih hari yang mereka 'free', namun timbul masalah apabila adanya cikgu-cikgu yang septutnya mengajar mempunyai perancangan sendiri sepanjang cuti. Bercuti, balik kampung, kenduri dan sebagainya. Saya terpaksa melakukan dengan sangat teliti bagi mengelakkan ada yang makan hati dan tugas saya tergendala.

Bagi yang betul-betul tidak dapat, saya cuba sedaya upaya untuk dapatkan pengganti dari cikgu-cikgu yang boleh datang. Mujurlah ada beberapa rakan guru yang sangat sporting untuk membantu. Selaku guru yang 'paling muda' dalam kalangan mereka, saya cuba memahami permasalahan mereka. Guru-guru lelaki tiada masalah, namun apabila tiba pada guru perempuan, masalah mula timbul.

"Habislah akak kena marah kat hasben. Dahla masa cuti ni je yang kami boleh balik kampung. Dia dahla susah dapat cuti", luah seorang rakan guru kepada saya.

"Kami dah plan nak bercuti, tiket semua dan beli, Macam mana ye?"tanya seorang lagi rakan guru.

Masalah timbul bila melibatkan suami mereka. Saya tidak menyalahkan mereka dan keluarga mereka kerana saya faham situasi mereka. Mungkin saya juga akan berasa benda yang saya, Lalu saya cuba aturkan sebaik mungkin dengan cikgu-cikgu yang sporting termasuk menunda kepulangan saya ke kampung halaman. Alhamdulillah, semuanya setel kecuali seorang cikgu yang masih tiada pengganti.

Sebulan yang lepas (Imbas kembali..macam cerekarama la plak)

"Cikgu, esok kak tak dapat hadir kelas tambahan. Nak bawa anak ke klinik. Macamana ye? Nak kena cari pengganti ke?", tanya seorang rakan guru kepada saya.

"Sepatutnya macam tu la kak.", jawab saya.

"Kak dah tanya semua tapi semua tak dapat sebab diorang memang ada kelas. Cikgu boleh ganti kelas akak tak?", tanya cikgu tu lagi.

"Erm, Cuba akak tanya Cikgu A, dia takde kelas esok. Kelas dia lusa, biar dia masuk kelas akak esok dan nanti akak ganti balik kelas dia lusa. Saya kelas lain, nanti susah pula kalau akak nak ganti balik", cadang saya kepadanya. Lalu dia bertanya cikgu A.

"Boleh tak cikgu A ganti saya esok. Nanti saya ganti balik kelas cikgu A lusa. Kira kita tukar hari je la", tanya cikgu tersebut kepada cikgu A.

"oh tak boleh. Esok saya ada sukan. Tak sempat nanti (alasan ini sebenarnya tiada kaitan)", jawab cikgu A.

"Erm..", cikgu tersebut agak kecewa.

"Takpe cikgu A, minggu ni sukan dibatalkan. Takde masalah kalau nak ganti", sampuk seorang cikgu yang lain. Aah la, minggu mana ada sukan. Baru saya teringat.

"Oh.. yeke?", tanya cikgu A kemudian dia terdiam seketika sebelum menyambung. "Oh, esok saya tak boleh, saya ada hal". 

Sebenanrya ada alasan lain lagi yang cikgu A beri, namun bila alasan itu dipatahkan dia mematikan ayat dengan berkata, saya tak boleh, saya ada hal.

Saya terdiam, tidak mampu berkata apa-apa.

Akhirnya saya terpaksa menggantikan cikgu tersebut kerana kasihan melihat takde sesiapa yang dapat tolong dia. Agak janggal namun tiada pilihan lain. Sebelum dia balik, dia berkata kepada saya.

"Sekarang baru akak tau sape yang susah nak minta tolong, sape yang mudah. Akak akan ingat".

Saya tersenyum dan meminta beliau tidak berfikir sangat tentang masalah itu kerana sudah selesai.

Imbas kembali tamat

"Kak,  dalam cuti ni ada satu kelas takleh nak on, takde cikgu. Akak boleh ganti tak?", tanya saya kepada cikgu yang pernah saya ganti kelasnya itu.

"Cikgu mana kak kena ganti?", tanya beliau.

"Cikgu A...", belum sempat saya jawab soalan, terus cikgu tersebut memotong "tak boleh"

"Sebenarnya kak..." belum sempat saya cakap dia terus memotong, "cari orang lain. akak tak nak". Lalu dia berlalu. Saya melihat cikgu A terkial-kial mencari pengganti, tetapi tidak berani bertnya cikgu tersebut. Memang cikgu diwajibkan cari pengganti bila tidak dapat hadir.

Usai rehat, beliau datang kepada saya.
"Akak boleh ganti dia, tapi akak ganti  bukan sebab dia, tapi sebab akak nak tolong cikgu setelkan jadual ni. Kalau bukan sebab cikgu, akak memang taknak ganti dia", kata akak ini kepada saya.

"Betul ni? Terima kasih", ucap saya kepadanya.

"Tapi jenuhlah akak nak menjawab dengan suami nanti. Dia selalu duk cakap, akak ni selalu mudah nak tolong orang tapi orang susah nak tolong kita bila kita minta tolong. Dahla suami akak cuti hari tu", ujarnya. Saya pula yang rasa serba salah.

Adakalanya saya terfikir, wajarkah kelas tambahan diadakan pada waktu cuti sekolah? Tidak cukupkah dengan waktu persekolahan dan kelas tambahan pada hari persekolahan. Cikgu-cikgu hanya ada waktu cuti sekolah untuk dimanfaatkan bersama keluarga. Ibu bapa juga pasti bising kerana waktu itu saja mereka ada untuk bawa anak jalan-jalan.




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails