BLOG PENA CIKGU MENGUCAPKAN SELAMAT DATANG KEPADA SAHABAT-SAHABAT SEKALIAN. MOGA KITA SENTIASA DALAM REDHA ALLAH


19 Jan 2013

Fenomena Listen! Listen!

Tak perlu dijelaskan lagi tentang isu ini. Namun saya tidak menyangka ianya menjadi satu fenomena di mana semua orang memperkatakannya. Pergi ke mana-mana saja, pasti terdengar orang menyebut "Listen! listen! listen! atau pun memperkatakan tentang haiwan ada masalah, kucing ada masalah, ikan jaws ada masalah. Hurm.
gambar dari internet
Semuanya melakonkan secara sinikal. Apabila saya melihat mereka, mereka pasti tersenyum dan mengulang-ulang lagi. Bahkan saya sendiri kadang-kadang terbawa-bawa semasa di dalam kelas. Bukan kelas bising sangat pun, tapi tersebut juga. Murid dah diam pun, masih duk ulang-ulang lagi sampai depa gelak-gelak. Ntah depa paham ke tidak. Memang fenomena lah.

Bukan orang-orang biasa, bahkan turut mendapat respon dari ahli akademik dan ahli politik. Yang paling menarik adalah respon dari Timbalan Menteri KPT. Memang Dato adalah seseorang yang saya kagum. Beliau seorang yang berprinsip walaupun kadang kala terpaksa melawan arus. Banyak juga isu-isu orang muda lebih-lebih mahasiswa yang dijuarai oleh beliau.

Apabila melihat kepada isu ini, sebenarnya agak sedih saya melihat segelintir mahasiswa. Tidak adil untuk menghukum semua, namun agak ramai yang bersifat begitu. Mengangguk dan terus mengangguk tanpa berfikir. Ingatlah rakan-rakan mahasiswa, grade yang baik bukan penentu kejayaaan anda. Penting tetapi ia bukan segalanya. Jadilah mahasiswa, bukan PELAJAR di universiti.

Jika anda melihat orang-orang hebat sekarang, anda selidiklah kehidupan mereka di kampus. Apakah mereka kaki studi? Saya bukanlah orang yang hebat mana, namun pengalaman di kampus amat manis untuk dikenang.


18 Jan 2013

Lain kali jangan cakap beso

Hari ini kecoh isu Ustaz Fathul Bari kahwin di Thailand. Ini perkahwinan kedua beliau, Tidak pasti bila isu ini tercetus namun saya baru je tahu. Bukan niat untuk mencampuri urusan beliau, namun ada sedikit pesanan dan pengajaran yang boleh diambil dari isu ini.
gambar dari sini
Soal beliau nak kahwin 2 atau 3 atau 4 sekalipun, saya tidak bermasalah dengannya. Ikutlah kemampuan anda. Menurut beliau, ada orang menyebarkan memfitnah beliau tentang isu ini. Bukanlah saya nak menyokong orang yang dikatakan memfitnah itu. Pada saya, tidak perlu lah kita mencampuri urusan rumah tangga beliau apalagi isteri pertama beliau pun bersetuju. Kenapa kita yang bukan isteri dia nak sibuk-sibuk.

Namun, saya tertarik dengan doa keburukan ke atas orang Islam yang didoakan oleh beliau. Beliau mendoakan keburukan ke atas umat Islam kerana merasakan diri beliau teraniaya dalam isu ini. Lalu dibawakan kisah sahabat Saad bin Abi Waqas. Saya tidak mampu mampu berkata-kata.

Cuma saya teringat tentang kata-kata beliau ketika isu doa di stadium tahun lepas. Beliau dengan lantang tidak bersetuju dengan doa keburukan ke atas Muslim lalu mencadangkan doa kebaikan supaya orang itu berubah ke arah lebih baik. Itu lebih hampir kepada sunnah. Doa di stadium dulu sebenarnya bukanlah doa ke atas individu, tapi doa kepada organisasi, namun kini beliau sendiri mendoakan keburukan dan doa yang lebih teruk ke atas individu. Apa sudah jadi ustaz?

Sebab itu lah, bila kita tidak berada di tempatnya, kita sedaplah bercakap. Kita tak kena zalim sedapla kata  "tak boleh doa keburukan", "kena doa baik-baik saja". Nah, sekarang apa sudah jadi? Bila kena atas dahi kita, bila kita terasa dizalimi baru kita gelabah cari hadith untuk justifikasikan tindakan kita. Lain kali jangan cakap beso. Pesanan ini untuk diri saya sendiri juga.

16 Jan 2013

Hadiah buat murid ponteng

Alhamdulillah, berkesempatan menulis setelah agak lama tidak muncul di sini. Banyak sekali perkongsian yang ingin dikongsi dengan semua. Saya bukanlah guru yang terbaik, bukan juga guru yang sempurna, namun sedaya upaya berusaha untuk menjadi terbaik.
gambar ihsan google
Pelbagai teori yang dipelajari oleh bakal guru sebelum dicampak ke sekolah. Ada yang boleh pakai, ada juga yang tidak sesuai. Masakan tidak, teori itu bukanlah sesuatu yang muktamad untuk kita terima tanpa bantahan. Hanyasanya Alquran dan Hadith yang bersifat qat'ie dan tiada keraguan dan bantahan pada keduanya.

Saya suka mencuba sesuatu yang lain dari yang pernah saya cuba. Ianya untuk melihat sesuatu itu dari perspektif yang berbeza. Kadang-kadang apa yang saya cuba buat adalah berlawanan dari apa yang kebiasaannya dibuat oleh orang lain, namun saya cuba juga untuk melihat keberkesanannya. Sebenarnya sudah banyak kali saya juga dan kali ini saya ingin berkongsi salah satu darinya.

Seorang murid telah saya kesan tiada di dalam kelas saya sejak minggu lalu. Tidak hadir ke sekolah. Lalu saya bertanya kepada murid-murid lain.

"Mana Daniel? Lama dah tak datang ke sekolah ni. Sejak minggu lepas lagi." tanya saya.

"Dia ponteng, cikgu. Saya nampak dia selalu naik basikal petang-petang p ronda." jawab Siti.

"Betul cikgu. Dia malas mai sekolah." sampuk murid lain pula.

"Pesan kat dia, cikgu suruh mai sekolah. Nanti kita bagi hadiah kat dia", pesan saya kepada mereka.

Hari ini, usai saya mengajar dan memberikan latihan, saya terlihat seorang murid yang sudah lama saya tidak lihat. Dari tempat duduk guru, saya bertanya kepadanya.

"Kamu Daniel ke?" saya bertanya. Teragak-agak dia menganggukkan kepala.

"Kenapa lama tak datang sekolah?", tanya saya.

"S...saya... demam, cikgu", jawabnya perlahan.

"Dia bohong, cikgu. Saya duk nampak dia asyik duk main basikal petang-petang", potong Siti. Dia memandang kepada Siti sebelum menundukkan kepala. Perlahan-lahan saya menuju kepadanya.

"Cikgu ada janji nak bagi hadiah kat dia kan?", saya bertanya kepada kelas.

"Ha... betul cikgu. cepat cikgu, bagi dia hadiah," Intan pula menjawab.

Saya kembali ke meja guru. Di atas meja ada pembaris panjang warna kuning. Semua mata tertumpu kepada saya sementara Daniel masih menundukkan kepala. Ketakutan mungkin.

Saya mencapai beg galas, kemudian mengeluarkan sebatang pensil dari kotak.

"Ini hadiah cikgu buat Daniel", saya memberikan pensil kepada Daniel. Kelihatan dia terkejut dan teragak-agak menerimanya.

"Aaaaaaa.....", kelas menjadi riuh.

"Mana adil cikgu. Cikgu kata nak bagi 'hadiah' kat dia,"Asyraf mula bersuara.

"Betullah, kan cikgu dah bagi hadiah tu. Pensil tu la hadiah," balas saya.

"Mana boleh macam ni. Kami ingat cikgu nak rotan. Kami pun nak pensil juga", Siti tidak berpuas hati.

"Kalau dapat A matematik, cikgu bagi pensil", saya tersenyum padanya.

"Saya pun tak nak datang sekolah lah. Nanti cikgu bagi pensil kat saya", kata Farah.

"Ha? Farah nak ponteng ke?" tanya saya.

"Tak la cikgu. Gurau je. Kalau tak mai sekolah nanti mak ayah saya marah", jawab Farah.

Saya melihat Daniel begitu bersemangat menyiapkan kerja kelas yang saya berikan dengan pensil tersebut.

"Kelas, esok ada masa cikgu tak?", tanya saya.

"Ada cikgu, masa lepas rehat macam hari ini juga", Daniel menjawab degan pantas ketika rakan-rakan yang lain sibuk mencari jadual. Saya tersenyum kepadanya.

"Nanti datang ye Daniel", kata saya kepadanya.

Tiba-tiba saya teringat kepada Mohd Danish. Apa khabar kamu.


9 Jan 2013

Bicara Selebriti kembali lagi

Bicara Selebriti siri ke 7 kembali lagi ke Kelantan. Berikut adalah maklumat tentang panelis yang saya dapati dari facebook. Moga bermanfaat.


Dari kanan,
Moderator tetap, Abang Amin Idris.

Panelis
1. Azizul Hasni Awang, pelumba basikal trek negara
2. Pierre Andre, Pelakon dan Pengarah Filem
3. Oki Setiana Dewi, Heroin KCB
4. Ustaz Zamri 'Mantop'

INshaAllah, bicara ini bakal diadakan pada 20 Januari 2013 jam 9malam bertempat di Balai Islam, Lundang. Moga bermanfaat.

Wallahu a'lam.

# Banyak benda nak tulis dan nak respon, tapi kekangan masa menghalang. Moga ALlah kasih kita semua,


4 Jan 2013

Tuisyen dan Mek Tam


Alhamdulillah, minggu pertama persekolahan sudah sampai ke penghujung. Boleh la merehatkan otak sebentar walaupun ditemani oleh buku-buku latihan murid untuk disemak. Tidak mahu lagi bertangguh seperti tahun lepas supaya kesibukan di sekolah tidak berganda.

Tak lama lagi, bermula lah kelas tambahan. Ini satu lagi 'bonus' untuk cikgu yang mengajar kelas peperiksaan. Moga murid-murid dapat hadir seperti mana mereka hadir ke sekolah. barulah semangat nak mengajar. Ni kalau separuh je hadir, nak mengajar pun rasa tak semangat.

Ada juga tawaran mengajar tuisyen di luar. Aduhai, saya sangat tidak berminat untuk mengajar tuisyen. Terasa bagai menggangu kosentrasi saya untuk dan mengganggu masa saya. Banyak perkara lagi boleh dibuat pada waktu itu. Hurm, namun ada juga yang tidak dapat dielak.
Tak dapat elak tu apabila rakan-rakan guru sekolah kita yang meminta kita mengajar anak mereka. Sangat sukar menolak kerana setiap hari kita akan bertemu mereka di sekolah. Rasa malu mata pula kalau mereka bersungguh-sungguh meminta dan kita bersungguh-sungguh menolak.

Tahun lepas seorang guru yang minta, tahun ni beliau ingin menyambung lagi. Katanya keputusan matematik anaknya ada peningkatan. Erm, budak tu yang cerdik sebenarnya. Kita 'jong' push je.

Tahun ni ada seorang cikgu yang lain pula minta ajar anaknya Mek Tam. Ingat kan anaknya nama Mek Tam, rupanya ajar Add math. Tak tahu pula orang panggil Mek Tam kat subjek yang saya duk sebut 'ek mek' sejak dari zaman sekolah dulu lagi. Aduhai, bila tolak. Beliau meminta lagi. katanya beliau tak meletakkan harapan tinggi pun pada subjek tu sebab beliau tahu anak beliau macam mana. Memang la tapi kita yang mengajar ni mestila kita nak yang terbaik kan. So, setakat ini terpaksa la bersetuju dulu. Moga akan timbulnya keikhlasan bila waktu nak mula mengajar nanti.

Percayalah ibu-ibu dan bapa-bapa. Sebenarnya tuisyen ni tak perlu pun. Cukup dengan apa yang cikgu ajar kat sekolah dan kelas tambahan yang cikgu buat.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails