BLOG PENA CIKGU MENGUCAPKAN SELAMAT DATANG KEPADA SAHABAT-SAHABAT SEKALIAN. MOGA KITA SENTIASA DALAM REDHA ALLAH


29 Nov 2012

Bicara Selebriti ; Ust Azhar vs Meyda Safira vs Heliza Helmi

Saya selaku warga Kelantan mewakili Kerajaan Negeri Kelantan menjemput para sahabat dan pengunjung Pena Cikgu ke Bicara Selebriti yang akan di adakan pada 17 Muharram 1434h di Stadium Sultan Muhammad ke-IV. Moga kehadiran sahabat-sahabat akan menjadikan Bicara ini lebih bermakna.

Berikut disertakan poster Bicara Selebriti.

Dan sedikit ulasan tentang selebriti pada malam tersebut.

 Azhar Idrus tidak perlu diperkenalkan lagi. Beliau merupakan ikon pendakwah muda atau lebih dikenali sebagai Ustaz Youtube. Terkenal dengan penyampaian kuliah bersahaja dan mampu menarik hadirin terutama anak muda dari pelbagai latar belakang.

Panel kedua, Meyda Safira bukanlah asing bagi rakyat Malaysia khususnya para peminat filem Ketika Cinta Bertasbih yang memegang watak Ayatul Husna. Selepas kemunculan Oki Setiana Dewi (Anna Althafunnisa) dan Kholidi Asadil Alam (Abdullah Khairul Azzam) di pentas Bicara Selebriti, kini didatangkan pula Meyda Safira.

Heliza Helmi sebagai panelis ketiga mula muncul di persada seni menerusi Akademi Fantasia yang saya pun tak tahu yang ke berapa. Seterusnya muncul dalam layar perak dan siri-siri drama TV dan host untuk satu program di kaca televisyen. Tidak banyak yang saya boleh ceritakan tentang selebriti ini.

Dan bicara ini dihostkan yang tidak kurang hebatnya iaitu Saudara Amin Idris. Moderator yang terkenal dengan celoteh bersahaja dan beliau juga sebenarnya adalah selebriti di stesen TV Alhijrah. Anak jati Sarawak yang membesar di Kelantan Darul Naim ini adalah pengasas dan CEO kepada Amin Idris Training Consultant (AITC). Lulusan undang-undang dari UIA ini juga adalah penulis buku Magnet Diri.

Jumpa di sana ye. INshaAllah.

#Video boleh ditonton di sini.

28 Nov 2012

Melayu dan bubur asyura

Hari Asyura telah berlalu agak lama iaitu sabtu yang lepas. Tak sempat nak menulis kerana kekangan masa dan line internet problem 2 hari. Nasib baik hari ni dah ok.

Nak kongsi cerita tentang bubur asyura atau orang kelantan panggil sugho. Kat dapur masih berlambak bubur tiada siapa nak makan. Bukan tak suka, tapi dah cemuih dah sebab banyak. Alkisah orang melayu bila tiba 10 muharram, sibuk nak buat bubur asyura.

Salah ke buat bubur asyura? Haramkah? Berdosa ke? BIdaah ke? Tu persoalan dan perbahasan yang timbul bila tiba 10 Muharram. Hurm, nak buat jamuan tak kan berdosa kot. kan?

Masa kuliah di dataran ilmu jumaat yang lepas, antara isi kandungan kuliah oleh TGNA ialah orang melayu ni pelik, bila tiba 10 muharram, sibuk nak buat jamuan bubur asyura, padahal 10 muharram sangat digalakkan kita untuk berpuasa. Tak boleh ke buat 9 muharram ke, 11 muharram ke? ni sibuk nak buat 10 muharram, padahal hari tersebut digalakkan kita berpuasa. Barangkali depa takut kalau buat 9 muharram, takut takleh panggil bubur asyura, kena panggil bubur tasu'a pula.

Saya ada mendengar rakaman khutbah jumaat oleh Dr Abdul Basith Abdul Rahman atau lebih dikenali dengan nama Abu Anas Madani pada 9 Muharram yang lalu. Sahabat boleh mencarinya di youtube kalau nak sebab saya tak dapat nak sertakannya di sini. Antara lainnya beliau menekankan tentang puasa pada 10muharram. Kalau yang terlepas, tunggu tahun depan kalau ada umur.
Puasa 10 Muharram dapat menghapuskan doa setahun yang lalu. Betapa besarnya ganjaran yang diberikan iaitu puasa sehari dapat hapus dosa setahun. Ruginya kalau kita terlepas. Cuma halangannya adalah musim ni adalah musim kenduri. Sebenarnya senang je nak setel masalah ni. Pergilah kenduri tersebut dan habaq kat depa kita puasa. INshaAllah, depa faham dan menghormati kita. Kalau rasa rugi, sebenarnya tak, berbanding dengan ganjaran yang kita dapat. Kalau rasa nak makan juga, g la masa maghrib.

Kita ni kadang-kadang banyak alasan (rujuk tafsiran alkahfi ayat 54). Macam puasa sunat syawal juga. Banyak sangat rumah terbuka sampai tak sempat nak puasa. Padahal kalau hadiri jemputan dan tak makan, tuan rumah ok je. Takdela menangis ke apa. Kdg2 siap tapau lagi untuk kita.

Orang yahudi pun puasa juga sebab bagi mereka hari ni hari besar kerana Allah menyelamatkan Nabi Musa dari tentera firaun. Bila nabi Musa selamat, baginda berpuasa kerana bersyukur atas kurniaan keselamatan oleh Allah. Nabi kita SAW banyak berpuasa hari Isnin kerana hari Isnin adalah hari kelahiran baginda. Kita pun kalau nak bersyukur pada Allah, boleh berpuasa pada hari lahir kita, kata nak cepat dapat jodoh. NI tak, bila hari lahir, buat pesta macam-macam. :)

Puasa Hari Asyura ni lebih dahulu dari puasa ramadhan. Bila tiba hari Ayura, nabi suruh para sahabat puasa sehinggalah difardhukan puasa ramadhan.

Orang yahudi puasa, orang jahiliah puasa, kalau kita mengaku sayang nabi, tapi tak puasa, hisablah diri betapa jauhnya kita di sisi Allah.

Ada juga yang timbulkan persoalan  puasa Asyura kerana 10 Muharram jatuh pada hari sabtu. Maka tak boleh puasa kecuali disertakan puasa sehari sebelumnya. Benda ni ulama dan selesai lama dah, jangan bergaduh. Kepada para pendakwah, jangan keras atau syadid sangat. Kita bukan puasa sempena hari sabtu. Begitu juga kalau jatuh hari jumaat, puasalah. Kita bukan puasa sempena hari tersebut tapi sempena hari Asyura. Jangan pula orang yang malas puasa ambil kesempatan tak nak puasa sebab kita.

Yang terbaik adalah puasa dulu 9 Muharram sebab tak nak sama dengan yahudi. Yahudi puasa 10 Muharram saja, jadi kalau kita puasa 9 dan 10, kita dah lari dari persamaan dengan yahudi. Kalau tak mampu buat 9 dan 10, buat lah 10 sahaja pun, jangan tak buat lansung. Kepada muslimat yang ABC, nak buat macamana, takde rezeki, tp kalau sebelum tu dah niat awal-awal nak puasa, dah dapat dah pahala.

Namun, bila tiba hari Asyura, timbul golongan rafidhoh iaitu golongan yang kononnya sayangkan keluarga nabi. Koyak baju, pukul tubuh kononnya sayangkan sayyidina Hussin. Ni lah golongan syiah yang sangat jahat terhadap tubuh sendiri. Ini golongan yang sangat bahaya.

Golongan kedua, nawasib iaitu kumpulan gembira dengan kematian Sayyidna Hussin, buat jamuan dan sebagainya. INilah yang dibimbangi dalam masyarakat kita yang kacau bubur. Sepatut puasa, tapi kita buat jamuan. Tepuk dada, tanya iman. Jangan pula kita kata orang yang buat bubur asyura tu puak2 nawasib. Check dulu.
Bubur Asyura.
#itu bukan kaki saya. gambar dari internet
Teringat masa kerja sebagai pegawai kerajaan di Putrajaya dulu. Kat surau area rumah, bila tiba Hari Asyura, pakat masak bubur asyura. 3 kawah semuanya, ada bubur asyura Kelantan, bubur asyura Pahang dan bubur asyura Johor. Bubur asyura Kelantan biasalah, sugho tu lah. Bubur Johor cam bubur nasi atau bubur lambuk sementara bubur Pahang saya pun tak pasti apa dia, tp memang tak kena dengan selera. Tak abis pun pada hari tu kawah bubur pahang. Tanya seorang dari pahang, dia cakap dia pun baru first time rasa bubur Pahang :)


26 Nov 2012

Doa

Akhir-akhir ini semua orang sibuk membicarakan isu doa. Tak kira lah doa kehancuran sebuah organisasi mahupun doa kepada individu. Pelbagai hadith dan dalil digali bagi mencari jawapannya. Ada yang kata boleh, ada yang kata tak boleh. Ada yang kata haram ada yang kata harus. Ada yang ikut-ikutan saja. Dia penyokong A, dia kata haram, dia penyokong B, kata harus. Lalu bagaimana?

gambar dari sini
Pada saya, kalau nak jawapan yang tepat, rujuklah asatizah yang neutral untuk mengelakkan bias. Kadang-kadang manusia ni, bila dia bertanya soalan, dia nak orang tu bagi jawapan macam yang dia nak. Mana boleh macam tu. Baik tak payah tanya. Bila jawapan berlawanan dengan apa yang dia nak, dia terus melabelkan politik. Nak tanya UAI, takut orang kata dia PAS, nak tanya UFB, dia orang UMNO, jadi yang paling baik, rujuk asatiah seperti Dr MAZA atau Dr UZAR atau Dr Zahazan. Kan senang.

Pandangan saya?

Nak juga bagi pandangan. Boleh diterima dan boleh juga ditolak. Pandangan tak semestinya betul. Doa yang diungkapkan adalah doa kehancuran pertubuhan bukan doa ke atas individu. Sedangkan doa untuk individu yang zalim pun dibolehkan, apa lagi kepada pertubuhan yang zalim pada pandangan pendoa. Bukanlah yang didoakan supaya diturunkan bala, kerana jika bala yang turun, seluruh umat Islam Malaysia termasuk pendoa akan merasai tetapi kehancuran itu lebih kepada kehancuran pertubuhan dalam pilihanraya. Sesuatu isu, kalau dipolitikan akan jadi polemik. Isu doa bukan isu politik, isu doa isu agama.
pic from here
Semalam sempat meluangkan masa di Masjid Ismaili, Bandar Tumpat. Walaupun agak jauh juga dari rumah, namun saya gagahkan diri untuk bersolat asar di sana kerana usai solat asar ada pengajian kitab al-hikam. Baru dapat tahu kat Masjid Ismaili ada pengajian kitab hikam. Sebenarnya lama dah duk cari tokguru nak belajar kitab hikam ni, sebab kitab tasawuf ini tidak semua orang boleh ajar. Al-fadhil ustaz mengajar kitab al-hikam dan tafsir jalalain. INshaAllah, akan terus istiqomah sepanjang cuti ini walaupun cuti ada sebulan je lagi.

Ustaz mengajar kitab asal dalam bahasa arab dan diterjemahkan dan kebetulan semalam ustaz membacakan tentang doa. InshaAllah saya akan kongsikan apa yang saya dapat untuk manfaat bersama.

#Jangan berputus asa dalam meminta kepada Allah walaupun doa tidak dimakbulkan. Allah memakbulkan doa mengikut kehendak Allah, bukan kehendak kita. Jangan ngaju (baca : merajuk) jika Allah belum makbulkan doa kita.

#Memakbulkan doa adalah hak Allah, bukan hak kita. Kita tak boleh paksa Allah makbulkan doa kita serta merta. Sama macam kita nak minta sesuatu dengan manusia, tapi dia taknak bagi. Kita tak boleh marah kat dia sebab tu hak dia. Allah lebih-lebih lagi la. Allah akan bagi juga tapi Allah nak kita bersabar.

#Kalau Allah makbul doa serta merta kat semua orang, habislah. Cth : Semua orang doa nak kereta besar dan Allah makbulkan semua doa tu. Abislah jalan jem. Siapa nak naik motor?Siapa nak naik basikal? Siapa nak naik kereta kecik?Siapa nak naik bas? Bankrupt abis. (Sekadar contoh dari saya)

#Allah makbulkan doa dalam 3 cara. Dimakbulkan apa yang kita minta, digantikan dengan yang lebih baik ataupun disimpan sebagai ganjaran di akhirat nanti. Saya teringat seorang ustaz pernah berkuliah katanya, kalau kita tahu betapa besarnya ganjaran yang Allah sediakan kepada doa yang tidak dimakbulkan didunia, kita akan harap apa yang kita minta di dunia ni, ALlah tak makbul dan disimpan sebagai ganjaran di akhirat.

#Kadang-kadang, bila kita suruh ulama berdoa untuk kita dan doa tidak dimakbulkan, kita tak boleh marah kat ulama tu sebab yang makbulkan doa bukan ulama tapi Allah, ulama tolong doa je. atau tidak boleh kata ulama itu tidak berkat kerana doa tidak dimakbul kerana hak untuk memakbulkan doa adalah hak Allah, bukan hak ulama.

#Jangan jemu untuk berdoa. Sentiasalah berdoa. Orang yang taknak berdoa adalah orang yang sombong, seolah-olah dia tak perlukan apa-apa dari Allah. Allah suka kepada orang yang minta kepadanya. Jangan berhenti berdoa.

Rasanya setakat ni dulu lah perkongsian ilmu pada hari ini. Moga berjumpa lagi dilain kali :)

25 Nov 2012

2013: Semua cikgu akan ada blog

Tengok tajuk ni macam pelik je. Betul ke? Macam mana pula semua cikgu boleh ada blog ni? Blog apa? Blogspot? Wordpress? ke blog dotcom dotmy? Bukan blogspot, bukan wordpress mahupun dotcom dotmy tapi blog katak.

Blog katak?
Mungkin ada yang tertaya-tanya tentang blog katak ini. Mungkin juga ada cikgu-cikgu sekolah sudah didedahkan tentang blog katak (baca :Frog Vle) ini. Atau mungkin juga ada yang sudah pakar menggunakan frog vle ini. Bagi sekolah saya, ianya masih baru dan cikgu-cikgu tiada lagi pendedahan khusus mengenainya.

Sebulan sebelum cuti sekolah hari tu, ada seorang cikgu kat sekolah diminta hadir satu kursus, Kursus ni kena bawa murid-murid dalam 4,5 orang yang akan ditugaskan untuk membantu cikgu tersebut memperkenalkan web katak ini kepada murid-murid.

Ringkas cerita, balik dari kursus, cikgu tersebut dibekalkan ID dan pasword email dotYes dotMy semua guru, semua murid dan semua ibu bapa. Maknanya hanya menggunakan emel id dan password yang digenerate ini saja, guru-guru, murid-murid dan ibu bapa boleh mengakses web katak ini. Semua guru, murid dan ibu bapa tidak perlu sign in, hanya perlu log in menggunakan ID dan password yang dibekalkan untuk mengakses web katak ini.

Susah juga nak terangkan. Namun, untuk lebih jelas, boleh menonton dan memahami melalui video di bawah. Ada banyak juga videonya kalau nak tengok semua.

Masa balik dari kursus, mudah saja arahan cikgu tersebut kat semua cikgu selepas melihat cikgu-cikgu duk sibuk dengan urusan lain

 ", Cikgu-cikgu, balik rumah, buka youtube, taip frog vle, tonton pastu belajar sendiri. Tahun depan saya buat LDP. Password dan email ID boleh ambik dekat saya".

Murid-murid yang mengikuti kursus diberi peluang berada di dalam makmal komputer bagi mempraktikkan ilmu yang mereka baru dapat. Bila saya ke makmal, saya melihat ada yang main games, ada yang main facebook dan ada yang buat benda lain. Haish, kata saya kepada mereka,

 "oo, orang suruh buka frog vle, hangpa duk main benda lain ek".

"kami dan terror dan cikgu. Senang je buat benda ni", ujar salah seorang dari mereka dengan perasaan bongkak. Ceh.

Takpe2, hang pa tengok nanti apa yang cikgu nak buat kat hangpa. Pulang ke rumah, saya mempelajari serba sedikit tentang web katak ini dan cuba mempraktikkan apa yang saya tonton iaitu cara memberi tugasan kepada murid.

Dengan web katak ini, kita boleh menghantar tugasan kepada murid melalui online dan menetapkan tarikh hantar. Keesokannya harinya murid-murid tersebut datang berjumpa saya.

"cikgu, camna nak buat tugasan yang cikgu bagi tu?", tanya seorang dari mereka.

"la, kamu kan dah terror, buatlah", balas saya kepada mereka sambil tersenyum.

"cikgu ni, main-main pula", ujar mereka.

"Tu la, cikgu bagi peluang duk makmal, hangpa duk main benda lain. Lain kali, belajar betul-betul sebab nanti kamu nak ajar murid-murid lain", nasihat saya kepada mereka.
Melihat kepada tutorial yang dibekalkan, nampak menarik, namun apakah ia berkesan?
Beginilah rupa bentuk katak ini sebelum dimasukkan password. Tekan Get started untuk masukkan emel ID dan password

Kata cikgu tersebut, tahun depan frog vle ini akan digunakan secara meluas namun beliau sendiri tidak yakin.

Saya positif tentang pembaharuan ini, namun terlalu banyak kekangannya terutama tidak semua murid ada kemudian komputer dan internet di rumah lebih-lebih lagi murid sekolah saya. Selain itu, tidak semua murid celik komputer, apakah mereka akan ketinggalan? Cikgu-cikgu sendiri bukan semuanya tahu menggunakannya. Sementara itu, ibu bapa juga dibekalkan emel ID dan password untuk memantau P&P anak-anak, namun apakah mereka ada masa atau tahu menggunakannya. Buku sekolah pun tak sempat nak cek.

Pada saya, ianya hanyalah satu tambahan saja untuk digunakan oleh guru tertentu kepada murid tertentu. Bimbang juga terdapat unsur-unsur pembaziran dalam projek ini. Sudah pasti bukan sedikit dibelanjakan untuk ini.

24 Nov 2012

Petua awet muda

Saya bukanlah cikgu yang terbaik. Bukan juga guru agama atau pun ustaz namun saya cuba sedaya upaya menerapkan ad-dien dalam pengajaran saja. Bukan agama, malah subjek-subjek lain turut saya masukkan dalam kelas saya sehingga ada pelajar yang bertanya "cikgu, sekarang ni waktu Bahasa Melayu ke?".

Selain mengajar matematik, saya juga dituagaskan mengajar subjek Pendidikan Sivik walaupun PSK itu bukan opsyen saya. Sedaya upaya menekankan aspek sivik dalam diri mereka. Menyentuh tajuk pengurusan diri dan masa, saya meminta mereka menulis aktiviti atau diari mereka pada hujung minggu bermula dari bangun tidur hingga waktu tidur mereka, lalu mereka bermasalah untuk menulisnya.

"cikgu, saya bangun pukul 9pagi, jadi kena mula tulis pukul 9 ke?", tanya seorang dari mereka.
"cikgu, kalau lepas subuh saya tidur balik dan bangun waktu tengah hari macam mana nak tulis?" soal seorang dari mereka.

Aduh, susah juga ye. Lalu saya menyuruh mereka menulis rutin yang baik untuk mereka ikut. Saya terfikir, jika mereka bangun lewat pada hujung minggu, apakah mereka tidak solat subuh? Nak tanyalah...

"Ok kelas. Siapa yang tak solat subuh pagi tadi?" saya bertanya. Lebih dari separuh mengangkat tangan.

"Kenapa tak solat subuh?", tanya saya kepada seorang murid perempuan.

"Saya tak tau baca doa qunut macam mana nak solat subuh, cikgu", jawabnya selamba.

"takpe. Solat je subuh. Tak payah baca doa qunut dulu", balas saya.

"Owh, xpe ke cikgu?", soalnya.

"Takpe, yang penting kamu solat subuh. Bila dah pandai doa qunut, baru baca.", jelas saya.

"Kalau tak pandai sampai bila-bila?", soalnya lagi. Hampeh betul budak ni.

"Lama-lama belajar pandai lah. Baca doa qunut tu sunat je", jawab saya.

Saya beralih kepada murid yang lain pula.

"Kenapa tak solat subuh?"

"Lupa cikgu", tersengih-sengih dia menjawab soalan saya.

"Makan sarapan tak tadi?", saya mengalihkan topik.

"Makan", jawabnya ringkas.

"Makan nasi tak lupa pulak", kata saya kepadanya yang masih tersengih-sengih. Saya menasihati dia supaya tidak mengabaikan solat subuh dan lain-lain solat. Kemudian beralih kepada murid yang lain.

"Kenapa tak solat subuh?"

"Bangun lambat, cikgu",katanya.

"Bangun pukul berapa?", tanya saya.

"6.45", jawabnya.

"Sempat lagi tu nk solat subuh",ujar saya.

"Nanti lambat nak g sekolah, cikgu", katanya lagi.

Aiseh, mai sekolah lambat, terasa 'berdosa'. Tak solat subuh, rileks je ye. Saya bertanya lagi kepada murid yang lain.

"Kenapa tak solat subuh?"

"Saya bangun lewat cikgu. 7.15 pagi saya bangkit.", jawabnya.

"Kenapa lewat sangat, lain kali suruh la mak ayah kejut awal", tegas saya kepadanya.

"Mak ayah saya pun bangun lambat,cikgu", jawabnya selamba. Speechless.

"Cikgu, saya solat subuh pagi tadi cikgu", tiba-tiba seorang murid lain mengangkat tangan dan bangun.

"Kalau saya tak solat, ayah saya akan rotan saya", sambungnya lagi.

"Bagus-bagus", saya memujinya.

Sebenarnya saya nak kongsikan satu petua awet muda yang sangat mudah untuk diamalkan iaitu mandi sebelum subuh. Cuba amalkan dan inshaAllah ianya berkesan. Mula-mula memang rasa susah bagi yang tidak pernah melakukannya, namun bila dah amalkan rasa mudah je. Bangun pagi dalam keadaan segar bugar dan ketenangan waktu dinihari dapat dinikmati. Cubalah, tak perlu mengeluarkan perbelanjaan tambahan untuk melakukannya.

Tidak perlu berbelanja besar membeli produk kecantikan untuk kelihatan awet muda. Selamat tinggal Tia Amelia. :)

# tulisan ini sebenarnya saya tulis hampir 2 bulan lepas, tp terperuk di dalam draft. Baru hari ini saya siarkannya.

23 Nov 2012

Keputusan UPSR: Alhamdulillah, terima kasih pada semua

Umum mengetahui, keputusan UPSR telah diumumkan pada 19hb November yang lalu. Ada yang gembira, tidak kurang juga yang bersedih dengan keputusan tersebut. Berita yang disensasikan oleh Harian Metro adalah tentang seorang budak yang tercicir nama pelajar cemerlang yang dapat 5A melarikan diri dan bersembunyi kerana kecewa. Bukan hanya calon, bahkan ibu bapa mahuoun guru juga turut berdebar menunggu keputusan tersebut.

Begitulah berhantunya tekanan peperiksaan. Ini baru UPSR, belum lagi PMR, SPM mahupun STPM. Paling ngeri, pernah berlaku dalam sejarah pendidikan kita, murid bunuh diri kerana gagal UPSR. Sape nak jawab tuh?
Sekolah saya
Saya sendiri turut merasai debaran itu. Ini tahun pertama saya di sekolah ini dan saya telah diamanahkan untuk mengajar matematik untuk calon UPSR bagi kelas kedua dari belakang. Markah TOV mereka ada yang D, ada yang E. Dan paling merisaukan saya sepanjang peperiksaan yang diadakan samada UPTP, PKSR mahupun trial, tidak pernah lebih dari separuh dari pelajar kelas saya lulus.

Tahun ini, kali pertama keputusan UPSR diumumkan dalam cuti. Saya yang telah pulang ke kampung mengambil inisiatif untuk kembali ke Penang. Kebetulan ada kenduri di rumah seorang sahabat merangkap keluarga angkat di sana. Jadi serampang dua mata lah tujuan kembalinya saya ke sana.

Pagi itu, tiba di sekolah pukul 9.3- dan saya terus ke pejabat. Ibu bapa dan murid telah ramai yang menunggu. Dalam keadaan berdebar dan risau, saya hanya mampu mengangkat tangan kepada murid-murid yang memanggil saya. Tiba di sana, guru-guru kelas tahun 6 sibuk menyemak dan menyusun slip peperiksaan  murid.

Secara perlahan-lahan saya mengambil slip murid-murid kelas saya dan melihat satu persatu. Sehelai demi sehelai saya membelek, dup dup dup. Alhamdulillah, hampir kesemuanya lulus. Cuma ada 3 , 4 orang saja yang gagal. Yang tak pernah lulus pun boleh dapat C.Wlpun tiada antara mereka yang dapat A, tapi saya tetap bersyukur kerana mereka lulus.

"Camna result kelas awak?", tiba-tiba ketua panitia muncul di depan saya.

"alhamdulillah, kak. Ada 4 orang je yang tak lulus", jawab saya.

"Bagus-bagus... tahun depan ajar tahun 6 lagi ye", ujar beliau. Aduh...

Saya seboleh mungkin cuba sedaya upaya menolak untuk memikul beban mengajar tahun 6. Terasa sangat berat namun apakan daya. Amanah yang diberi tidak boleh disia-siakan. Sebelum pulang, saya ke bilik PK HEm.

"kak, agak-agak saya guru kelas lagi tak tahun depan?", tanya saya.

"Eh, mestilah.", jawabnya. Aduh...

"Mai sat, nak bincang tentang pengawas tahun depan", sambung beliau.

Namun kata beliau, pada tahun hadapan bebanan untuk saya dalam ko-kurikulum mungkin sedikit kurang kerana pengagihan tugas tahun depan dibahagikan seadil mungkin. Walau bagaimana pun jawatan Ketua Panitia tetap saya kena pegang.

Moga tahun hadapan keputusan peperiksaan murid saya lebih cemerlang pada tahun ini. Ketua Panitia Matematik sekali lagi mencadangkan saya mengajar murid kelas ke dua dari belakang... huhu.

Terima kasih atas doa sahabat-sahabat kepada murid-murid saya. Teruskan berdoa.



15 Nov 2012

Ustaz Azhar oh ustaz azhar

Malam ni berkesempatan menghadiri kuliah maghrib Ustaz Azhar Idrus(UAI) di Masjid Bandar Pasir Mas. Ajak bonda dan seorang adinda. Rancang bertolak dari rumah pukul 6.30ptg kerana maghrib awal di Kelate (6.53), tp kerana ada mushaqqah, 6.45 baru boleh gerak. 300 meter sebelum sampai, sudah kelihatan kereta yang parking di tepi-tepi jalan. Saya memberanikan diri memandu ke arah masjid dan alhamdulilah dapat parking di dalam kawasan sekolah di hadapan masjid walaupun kelihatan penuh.
Elok je parking, muazzin iqamah dan kami terus ke masjid. Bonda terus ke tempat muslimat manakala saya dan adinda ke tempat muslimin. Masjid melimpah dan kami terpaksa solat di atas simen batu di perkarangan masjid. Saya rasa inilah kali pertama masjid ini menerima kehadiran jemaah yang sangat ramai.

Ustaz Azhar Idrus sangat diminati oleh anak muda. Semasa kehadiran beliau di Penang, Masjid Negeri Pulau  Pinang gagal menampung kehadiran yang jemaah yang sangat ramai. Walaupun masjid tersebut 2 tingkat dan sangat besar pada perkiraan saya, jemaah tetap melimpah ruah. Menurut imam masjid, inilah sejarah kehadiran jemaah teramai. Kalah solat hari raya, solat tarawih, apalagi solat jumaat.

Sayang sekali ustaz ini tidak berkesempatan muncul di kaca televisyen. Yang ada pun, hanya baru-baru ini menerusi rancangan KEmah keming di Astro Oasis. Itupun ianya hanyalah rakaman semula. Anak muda pelbagai latar belakang meminati beliau, bahkan non-Muslim juga suka akan kuliah beliau.

Saya melihat ada pembaharuan pada kuliah kali ini iaitu UAI membuka sesi soal jawab lisan di akhir ceramah iaitu usai membaca soalan yang ditulis oleh para hadirin. Moga UAI sentiasa berada dalam kesihatan yang baik dan terus memberi kepada ummah. INshaAllah kuliah ini akan disambung semula di masjid kubang kerian pada tarikh yang akan dimaklumkan. MInta-minta dalam cuti ini juga.

INshaAllah, esok akan bersama adinda sekali lagi mendengar ceramah UAI & Akhil Hayy di Balai Islam Lundang jam 9pagi. Dan seterusnya melawat Istana Negeri bagi melihat ekspo yang hangat diperkatakan.

13 Nov 2012

Murid-muridku yang osem

Sepanjang tahun ini, pelbagai warna warni kehidupan mewarnai hidup saya sebagai guru. InshaAllah akan dikongsi sepanjang cuti ini jika ada kesempatan:). Kisah yang berlaku di minggu-minggu terakhir persekolah ini amat menyentuh hati saya.

Sebagai seorang guru kelas merangkap seorang salah seorang guru disiplin, saya agak tegas dengan anak-anak saya. Saya menganggap mereka seperti anak saya sendiri, bukan lagi seorang adik walaupun usia mereka sebaya dengan adik bongsu saya. Sebab itu mereka mereka bertanya "cikgu ada berapa orang anak??", saya akan menjawab sama dengan bilangan mereka.
gambar di KOPI PASTA dari sini

Setiap hari, saya rasa kelas saya yang paling lewat balik. Mereka akan saya tahan jika kelas tidak bersih, kerja tidak siap, banyak main dan tidak boleh keluar sebelum berbaris. Maklumlah, kelas pertengahan jadi mereka agak tidak mahu mendengar kata.

Pernah seorang dari mereka tertinggal bas dan terpaksa balik jalan kaki, namun tidak memberitahu saya akan hal tersebut sehinggalah diberitahu oleh rakan mereka dari kelas sebelah. Bila saya bertanya kepadanya, dia mengiayakannya dan  memberitahu tidak mahu saya rasa bersalah.

Pun begitu, apa yang saya lakukan bukan untuk mendenda mereka, tetapi untuk mendidik supaya mereka menjadi manusia yang bukan saja berjaya dalam pelajaran malah berakhlak mulia.

Di akhir-akhir minggu persekolahan, semua cikgu akan mengalami kesibukan tahap maksimum. Sibuk di akhir tahun lain dengan sibuk di waktu lain kerana masa amat suntuk untuk menyelesaikan banyak perkara lebih2 lagi kepada guru kelas. Saya terlepas pandang tentang anak-anak saya itu.

Suatu hari bila saya ke sekolah, mereka tersenyum2 apabila bertembung dengan saya. Senyuman mereka lain macam diiringi dengan gelak. Saya tidak mempedulikan mereka kerana sibuk. Bila tiba waktu rehat, salah seorang dari mereka datang kepada saya dan meminta sy ke kelas. Katanya penting.

Memikirkan mungkin ada murid yang sakit atau kecemasan, saya bergegas mengikutnya ke kelas. Dari jauh, saya melihat ada seorang murid di depan pintu dan apabila masuk ke kelas, saya dapati tiada seorang pun anak-anak saya di situ.

Tiba-tiba... hehe, suspen pula..

Surpriseeeeeeeeeeeeee................ diiringi sorakan dari almari belakang kelas. Seorang demi seorang keluar.

"CIkgu, selamat hari lahir", ucap mereka.

Saya tergamam. Kelu, speechless... tidak tahu untuk berkata apa-apa.

"Minggu lepas hari lahir cikgu kan? Kami tak sempat nak buat sebab cikgu sibuk dan tiada kat sekolah", kata mereka.

"kamu ada minta kebenaran siapa buat jamuan ni?" saya risau takut-takut mereka dimarahi oleh pentadbiran yang amat memandang berat makan di kelas. Apalagi saya seorang guru disiplin.

"Cikgu jangan risau, cikgu-cikgu lain semua dah tau. Kami jemput mereka. Guru besar dan penolong kanan pun kami jemput cikgu", kata seorang dari mereka yang merupakan mastermind dalam surprise party ini.

"Duduklah cikgu, makan", jemput seorang dari mereka. Saya teragak-agak melihat 2 bekas bihun dan nasi goreng di dalam bekas yang agak besar.

Kemudiaan ada cawan-cawan plastik dan beberapa botol air karbonat. Sungguh teliti perancangan mereka.
Sebelum makan, saya meminta mereka menjaga kebersihan kelas supaya tidak timbul rungutan dari pihak lain.

"Cikgu, kami minta maaf, sepatutnya ada kek tapi orang yang ditugaskan membawa kek tak hadir ke sekolah hari ini", kata seorang dari mereka.

"Kenapa tak bagitau cikgu, nanti cikgu boleh bawa kek yang besar untuk kamu semua", kata saya kepada mereka.

"eh, mana boleh, nanti tak surprise la.. lagipun ni kan hari lahir cikgu", balas mereka.

Kemudian, datang cikgu-cikgu lain dan juga barisan pentadbiran kecuali guru besar.

"Cikgu, tahun depan cikgu jadi guru kelas kami lagi tak?" tanya seorang dari mereka.

"Tahun depan kamu semua akan berpecah masuk kelas lain-lain. Nanti cikgu-cikgu lain akan ajar kamu dan ambil alih guru kelas", saya menjawab.

"ala, tak bestla", balas seorang dari mereka.

"cikgu kan selalu marah kamu, pastu kena balik lambat, tak serik lagi ke? NI siap buat jamuan hari lahir lagi ni", saya cuba menguji mereka.

"ala, cikgu marah sebab nak bagi kami pandai kan. cikgu marah sebab nak kami jadi baik kan?"jawab seorang yang lain pula. Amboih, jawapan mereka, bukan lain lagi.

"Cikgu nak ucapkan terima kasih banyak-banyak kat kamu semua sebab ingat hari lahir cikgu, sambut hari lahir cikgu dan beri hadiah pada cikgu", saya tidak lupa berterima kasih pada mereka selepas pentadbiran dan guru-guru lain usai makan dan meninggalkan kelas.

"sama-sama, cikgu", balas mereka. Kepuasan jelas terpancar di wajah mereka.

Usai majlis, saya bertanya kepada rakan-rakan guru lain tentang majlis ini.

"minggu lepas lagi mereka dah bagitau kami, siap bagi kad jemputan tapi mereka minta tak beritahu kepada cikgu", kata salah seorang dari rakan guru.

"Untung la cikgu, baru setahun kat sini, dah ada murid buat party hari lahir. Saya dah lebih 10 tahun kat sini, tiada pun murid ingat hari lahir saya". kata seorang lagi rakan guru yang lain.

Terima kasih, anak-anakku.

Sebenarnya ada kalangan murid kelas lain yang membocorkan rancangan mereka ini, tetapi saya tidak mengendahkan sangat kerana bagi saya mereka terlalu kecil untuk melaksanakan perancangan itu. Pada hari tersebut saya terlupa akan hal itu sehinggalah saya melihat salah seorang dari mereka mengambil sebekas makanan dari kantin. Namun, untuk tidak menghampakan mereka, saya buat-buat tak tahu apa-apa.

Nyata mereka begitu cekap. Anak-anakku, anda sungguh super osem.

10 Nov 2012

Selamat bercuti, cikgu

Saya mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan selamat bercuti buat rakan-rakan guru . Selepas mencurah keringat sepanjang tahun, akhirnya berkesempatan untuk bercuti. Ya, sudah pasti ianya cuti sekolah, bukan cuti bekerja.

Ada yang masih perlu mengisi markah dalam SpPBS, SAPS, menjaga peperiksaan, menyemak transkip murid, berkursus dan sebagainya. Usahlah terlalu banyak mengeluh, lakukan dengan seikhlas mungkin apa yang termampu. Yang tak mampu nk buat cmno.

191112. Keputusan UPSR akan diumumkan. Nak tak nak kena mai juga ke sekolah. Nak lihat juga hasil selepas 8 bulan bercucuk tanam. Walaupun budak2 yang diajar adalah dari kelas belakang n menunjukkan sikap kurang minat untuk belajar, saya menaruh harapan tinggi buat mereka.

Moga kejayaan mengiringi mereka dan kita semua


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails