BLOG PENA CIKGU MENGUCAPKAN SELAMAT DATANG KEPADA SAHABAT-SAHABAT SEKALIAN. MOGA KITA SENTIASA DALAM REDHA ALLAH


22 Apr 2011

Soalan Kuiz : Homework buat cikgu!

Saya kini cuba mencari masa untuk sentiasa menuntut ilmu seperti saranan seorang Ustaz kepada saya. Banyakkan masa menuntut ilmu supaya kita dijemput Allah nanti dalam keadaan kita sedang menuntut Ilmu. Alhamdulillah, saya berkesempatan mengikuti kuliah aqidah anjuran Masjid Negeri Pulau Pinang yang diadakan setiap hari khamis bermula jam 6.00ptg hingga 10.30mlm di Dewan Syarahan MNPP selama 8 minggu.

Kitab yang digunakan adalah faridatul faraid dan matan sanusiah yang disampaikan oleh Ustaz Rosli dan Ust Fuad. Malam tadi mula menadah kitab Matan Sanusiah selepas 2 minggu menelaah kita Faraidul Faraid. Kelas bermula jam 6 dan berakhir ketika azan maghrib berkumandang. Usai solat maghrib, bacaan yaasin di dewan tersebut diikuti makan malam dan kelas kembali bermula usai solat Isya. Sangat selesa dengan pendekataan yang dibawa. Sepatutnya malam tadi masih menggunakan kitab Faridatul faraid namun kerana Ust Rosli tidak dapat hadir, diawalkan kitab Matan sanusiah.

Ikutkan hati, malam tadi saya ingin bersolat maghrib di Dewan al-Qayyim berimamkan Asyeikh Abd rahman Sudais namun terpaksa memilih antara dua. Moga Allah memberi kesempatan untuk saya bersua muka dengan Imam Besar Masjidil Haram itu suatu ketika nanti. Ameen.

Sebelum berakhir kelas, ustaz Rosli sempat menitipkan homework kepada kami. Mungkin senang bagi sahabat-sahabat namun sungguh saya tidak pernah terfikir tentang soalan ini.

1. Kita tahu syurga memang sudah tersedia ada sekarang. (Dalil : Adam AS diturunkan kebumi dari syurga). Apabila ditiupkan sangkakala, semua makhluk akan binasa dan mati. apakah syurga neraka turut hancur? atau apakah ada beberapa makhluk yang tidak dimusnahkan dengan tiupan sangkakala ini?

2. Salah satu sifat 20 adalah Baqa' iaitu kekal. Allah bersikap baqa' iaitu tiada kesudahan. itu adalah sifat Allah yang wajib kita tahu dan imani. Usai dihisab di akhirat nanti, tempat kita adalah syurga atau neraka dan akan hidup selamanya di sana. Apakah kita juga baqa'? Begitu juga syurga yang tidak akan musnah, apakah syurga juga baqa'?

Jika ada sahabat-sahabat yang tahu dan sudi berkongsi ilmu, bolehlah menulis di ruangan komen. Alhamdulillah, gambaran jawapan untuk kedua soalan ini sudah saya perolehi.

17 Apr 2011

Seronoknya jadi cikgu

Sebelum ini saya asyik bercerita tentang kisah tidak enak seorang yang berlaku pada guru, sudah pasti ada juga yang menarik dan seronoknya menjadi cikgu berbanding kisah-kisah tersebut. Namun ianya lebih bergantung kepada sekolah mana yang kita mengajar dan jenis bagaimana ibu bapa seorang pelajar itu. Walaupun mengajar sekolah pelajar yang nakal namun jika ibu bapa mereka seorang yang 'open-minded', tidak akan timbul masalah kepada cikgu. INshaALlah, pada artikel akan datang saya akan berkongsi tentang ini.

Kali ini saya ingin seronoknya menjadi cikgu. Yela, 22hb ni kan akan keluar nama calon yang layak menduduki ujian MedSi untuk DPLI ambilan Jun 2011 ini. Jadi bagi meraikan mereka, saya berceritalah serba sedikit kesernokan menjadi cikgu.

Usai solat Zohor di Masjid pada hari sabtu yang lalu, saya ditegur oleh seorang wanita,


"assalamualaikum, cikgu", sapa beliau.


"err,waalaikumussalam", bagaimana dia tahu aku cikgu, getus hati saya.

"ni anak saya, dia cakap cikgu ni ajar dia di sekolah", katanya sambil menunjukkan ke arah anaknya. Mungkin menyedari kepelikan saya tadi.

ya, di mana-mana kita akan dikenali sebagai cikgu. Walaupun saya sendiri tidak mengenali anak beliau bahkan tidak perasaan pun walaupun diberitahu kelas anaknya itu, namun murid-murid tetap mengenali cikgu. Apabila ke sekolah, ada saja murid-murid yang berjumpa saya dan memberitahu ternampak saya pada hujung minggu atau selepas waktu sekolah.

"cikgu, sabtu lepas saya nampak cikgu kat tesco. Masa tu saya pergi cari barang dengan ayah saya", kata seorang pelajar sejurus saya sampai ke sekolah.

"la yeke. kenapa tak tegur?"tanya saya.

"saya malu",jawabnya ringkas.

Sewaktu sedang menanda buku di bilik guru pada hari yang lain, seorang lagi pelajar datang, "cikgu, semalam saya nampak cikgu, cikgu pakai... bla bla bla...". em, macam2 la budak ni.

Pulang dari sekolah, saya singgah di sebuah kedai makan, sambil menunggu 'waiter', saya melayan SMS, tiba-tiba...

"cikgu nak minum apa?", sapa 'waiter' itu.

eh, macamana 'waiter' ni tau aku cikgu, nametag dah buang dah rasanya. Bila berpaling, rupanya anak murid sedang menunggu untuk ambik pesanan.Ruapanya dia menolong ibunya selepas waktu sekolah.

"bagi cikgu ABC", pesan saya.

"nanti saya uat yang istimewa", katanya. Tu dia, bila di bawa, sangat tinggi ABC itu sehingga sukar untuk dinikmati. huhu. macam2 la budak ni.

Walaupun sesetengahnya sering diketuk kepala, namun bila di luar kelas, agak peramah juga di luar. Bahkan nampak baik je, kalaulah di kelas pun sebaik ini, alangkah amannya dunia ini. getus hati saya.

12 Apr 2011

Cikgu ambil nyawa murid. Apa cerita sebaliknya!!!

Kematian adik Saiful Syazani Saiful Sopfidee telah menggemparkan Negara. Pembawaan carita oleh media telah mengejutkan semua pihak termasuk saya yang menjadi mangsa kepada penceritaan media berkenaan isu tersebut. Peristiwa berlaku apabila seorang guru agama sebuah sekolah dikatakan telah mendera seorang pelajar berusia 7 tahun hingga menyebabkan kematian pelajar tersebut.(gambar sekolah Al-furqan, tempat kejadian )

Boleh kita baca bagaimana ‘jahat’nya guru tersebut dengan pendedahan media seperti,
“Selepas memukul kepala, suspek dikatakan `naik hantu’ dan menggoncang badan mangsa serta menolaknya dengan kuat ke dinding yang dipercayai punca utama murid itu mengalami pendarahan dalam kepala dan komplikasi jantung” – harian metro- (boleh baca lanjut dengan tajuk, cikgu ambil nyawa )

“Saiful Syazani meninggal dunia selepas tiga hari dilaporkan koma, akibat dibelasah guru yang juga seorang warden di sekolah agama persendirian selepas disyaki mencuri RM7 di asrama sekolah. Dalam kejadian Khamis lalu itu, mangsa diikat kedua-dua tangan pada tingkap dan dibelasah bertalu-talu sebelum dihempas ke dinding hingga menyebabkannya mengalami pendarahan organ dalaman” – JPM Malaysia -

Setelah kita mengikuti kes tersebut melalui media yagn membuat liputan, maka kita telah menghukum dengan rasminya bahawa sungguh jijik dan jahat perbuatan guru tersebut.

Namun disana, saya masih curiga akan kisah yang berlaku. Dengan izin dan kesempatan yang diberikan Allah, telah menggerakkan hati saya dan pimpinan GAMIS ( Akram dan Nazry ) melawat tempat kejadian dan rumah arwah di Jejawi, Perlis. Kami kesana atas kerja rasmi GAMIS dan berkesempatan menziarahi rumah arwah.

CERITA SEBENAR

11 Apr 2011

Saham Bank rakyat

Sejak Bank rakyat mengumumkan dividen yang menggiurkan  setahun dua ini, ia terus menarik minat warga Malaysia yang 'alert' tentangnya. Tahun lepas saja, dividen yang dibayar adalah 15% kepada anggotanya, jadi tidak hairanlah ramai yang menunggu masa untuk turut menyertai saham Bank Rakyat.

Bermula 6 april lalu, Bank rakyat membuka kembali peluang kepada rakyat untuk membeli saham mereka. Dikatakan RM 1b dibuka dan sebarang pembelian baru untuk saham ini, dihadkan hanya RM 500 sahaja. Peluang ini dibuka sehingga habis saham tersebut dan tidak pelik jika sejak minggu lepas, Bank Rakyat berpusu-pusu menerima pelanggan sehingga terpaksa mengunci pintu bank seawal sebelum jam 4 petang. Itupun urusan pelanggan hanya berakhir jam 6 petang.

Jadi, kepada pengunjung Pena cikgu, saya menggalakkan anda membeli saham ini sebelum habis. Sebelum pergi, bawa sekali salinan photostat IC.Jangan bimbang, ianya halal dan menepati shariah. Bahkan segala product di bank rakyat patuh shariah. Sempat saya berbual dengan staff mereka dan saya mendapati beberapa maklumat yang mungkin berguna kepada sahabat-sahabat di sini.

Kata beliau, jika berhajat untuk membuat pembiayaan kereta, lakukanlah di AMbank atau Public Bank, ianya lebih murah. Jika inginkan pembiayaan perumahan, Bank Islam adalah terbaik sementara untuk Personal Loan, lakukanlah di CIMB atau Bank rakyat. wallahu 'alam, ini diberitahu oleh staff mereka sendiri yang menyatakan 'agak rugi' jika membuat pembiayaan rumah dgn bank rakyat berbanding personal loan.

Sudah pasti Bank yang dicadangkan itu adalah melalui kaunter Islamiknya seperti Ambank Islamik dan Public Islamik. Apapun, terpulang kepada kajian dan penyelidikan yang dilakukan sebelum membuat pilihan, ianya penting supaya kita mendapat nilai yang terbaik. Akhir kata, selamat mencuba :)

10 Apr 2011

Kisah cikgu yang difitnah

Ini bukan kisah rekaan, ianya kisah benar yang berlaku kepada seorang rakan guru. Saya amat bersimpati dengan beliau namun inilah cabaran yang perlu dihadapi oleh seorang guru di zaman ini. Hakikatnya, tugas sebagai cikgu tidak mudah seperti yang dilihat. Apabila disebut tentang pekerjaan cikgu, yang terlintas di fikiran orang awam adalah balik awal, cuti banyak, kerja senang. Hanya jauhari yang mengenal manikam.

Sewaktu loceng terakhir berbunyi, beliau siap berkemas untuk pulang bersama anak beliau yang juga bersekolah di sana. Usai 'punch card', beliau di tegur oleh seorang ibu yang datang mengambil anaknya yang bertanyakan nama beliau. Selepas beliau menyebut namanya, beliau terus diherdik dan dicaci dengan pelbagai perkataan yang teruk oleh ibu bapa sehingga menimbulkan kehairanan pada diri beliau. Apabila ditanyakan sebabnya, ibu tadi memberitahu anaknya dipukul oleh beliau.

Bingung dengan kejadian itu, beliau meminta untuk bertanya sendiri kepada anak ibu tersebut, dan anak itu sekali lagi mengatakan beliau memukul dirinya sewaktu di dalam kelas. Ibu tersebut bukan datang berseorangan tetapi membawa 2 orang lagi geng sebagai 'bodyguard'. Kata ibu, ada kesan merah di pipi anaknya sewaktu dia datang tadi walaupun ketika itu kesan itu sudah tiada.

Perang mulut berlaku hampir 2 jam dengan beliau dibantu oleh seorang guru lain yang menenangkan ibu tadi. Ibu tadi tetap tidak berpuas hati walaupun beliau menjelaskan beliau tidak melakukan perbuatan tersebut. Rakan guru tadi meminta ibu tadi bertenang dan akan cuba menyiasat kes ini.

Esoknya, ibu itu datang lagi bersama geng dan meminta guru tadi mengaku atau akan berdepan dengan tindakan polis. Kata ibu tadi, ada saksi yang melihat kejadian itu. Kebetulan saya memasuki kelas ibu tadi dan bertanya sendiri kepada anaknya apa yang berlaku. Apabila saya bertanya kepada kelas, tiada seorang pun yang melihat kecuali seorang, tetapi apabila diajukan bagaimana kejadian itu berlaku, kejadian yang diceritakan oleh saksi itu 100% lain dari apa yang diceritakan oleh anak tadi. Hairan.

Akhirnya pelajar ini dipanggil oleh PK dan dihadapan PK itu, pelajar ini mengaku bahawa guru ini tidak memukulnya pun, namun si ibu tidak berpuas hati. Dia meminta guru tadi meminta maaf kepadanya kerana pernah memukul anaknya 2 bulan yang lepas. Oleh kerana tidak mahu memanjang cerita, rakan-rakan guru yang mengikuti kes itu menyarankan guru tersebut meminta maaf walaupun guru tersebut tidak bersalah. Aneh sekali, walaupun jelas sekali anaknya menipu, ibu terbabit masih tidak mahu beralah.

Hampir seminggu barulah kes ini selesai, namun tekanan ke tas guru tersebut tidak hilang semudah itu apalagi beliau adalah guru perempuan. Herdikan, cacian, makian dan hinaan kepada beliau tanpa usul periksa amat memberi kesan. Bahkan tidak sedikit pun terbit rasa bersalah pada ibu itu walaupun jelas anaknya yang bersalah.

3 Apr 2011

Cabaran seorang guru

Sudah lama saya tidak mencoret di sini. Saya tidak pandai beralasan namun saya akan cuba sentiasa menacari masa untuk menulis di sini. InshaAllah akan lebih kerap selepas ini selepas rumah saya telah selamat dilengkapi internet yang kelajuaannya amat superb walaupun bayaran lebih mahal dari biasa.

Saya sebenarnya cuba menukar gaya penulisan di sini untuk mengelakkan kebosanan para sahabat namun belum berjaya. Tidak mahu menjadi terlalu skema seperti yang diperkatakan oleh beberapa sahabat di sini, saya akan akan cuba lebih santai.Baiklah, saya tidak mahu melanjutkan celoteh yang merapu meraban ini, jadi elok saja terus ke point sebenar artikel ini.

Cabaran seorang guru
Cabaran seorang guru bukan kecil. Jika tiada kesabaran, pasti akan dilanda tekanan yang amat berat. Tugas hakiki seorang cikgu adalah mengajar namun di sekolah itu hanyalah sebahagian dari tugas-tugas lain. Apabila dibebani tugas yang berat, kadang kala ianya menjejaskan keluarga (bagi yang sudah berumah tangga) dan seterusnya menggangu kehidupan normal.

Kejayaan murid-murid merupakan kemanisan yang dapat dirasai oleh seorang cikgu walaupun ianya tidak dikenang oleh murid itu sendiri. Kejayaan murid lebih dilihat kehebatan murid itu sendiri dan kebijakan ibu bapa mereka yang mendidik. Namun sebaliknya apabila seorang murid itu gagal, PASTI cikgu yang akan dipersalahkan kerana tidak mengajar dengan baik.

Di Pulau Mutiara ini, saya sendiri pernah dipanggil oleh Guru Besar kerana ada seorang ibu ingin berjumpa dan meluahkan ketidakpuasan hati hanya kerana anak beliau tidak mendapat A dalam ujian bulanan. Alkisah guru kepada anak beliau cuti bersalin, dek kerana saya kekurangan jadual saya diminta menggantikan guru tersebut mengajar kelas anak beliau itu sementara guru ganti belum datang.

Walaupun berlainan opsyen, saya mengambil tanggungjawab itu dan mengajar seperti biasa. Selepas 2 minggu saya mengisi kekosongan, ujian berlangsung dan apabila keluar keputusan, anak beliau hanya mendapat B dan saya dipersalahkan. Saya mengambil ini sebagai cabaran dan muhasabah untuk menjadi lebih baik untuk akan datang. Itu hanyalah cabaran kecil sebagai seorang guru.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails